کد خبر: 603501
تاریخ انتشار :

تاثیر توافق اخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روابط ایران و قطر

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن هانی‌زاده در ارتباط با اهداف سفر "جرد کوشنر" داماد ترامپ به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین اعلام این خبر که با وساطت آمریکا و کویت اختلاف‌ها و تنش‌ها بین قطر با کشورهای امارات، بحرین و عربستان کاهش پیدا کرده و موفقیتی تاریخی در این زمینه حاصل شده است، گفت: سفر کوشنر ، داماد رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به منطقه به ویژه کشورهای قطر و عربستان برای چند هدف صورت گرفت.

وی افزود: در طول سه سال گذشته شاهد وجود اختلاف‌ها و تنش‌هایی بین قطر با کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر بودیم که حتی این اختلافات ممکن بود به سطح تقابل نظامی بین دوحه و ریاض منجر شود.

هانی زاده با بیان اینکه چهار کشور مصر، بحرین، امارات و عربستان طی طرحی اقدام به تحریم قطر کردند و مانع پرواز هواپیماهای قطری از آسمان کشورهای خود شدند، گفت: داماد ترامپ در این سفر تلاش کرد که اختلافات بین قطر و این کشورها را کاهش دهد و از طرف دیگر قطر را از ایران جدا کند و این کشور را وارد محور غربی، عربی، عبری کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یکی دیگر از اهداف سفر کوشنر به منطقه و قطر را تلاش برای عادی سازی روابط بین قطر و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت : قطر در ارتباط با موضوع فلسطین سیاست مستقلی از دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد و تا کنون قبول نکرده که روابط خود را با اسرائیل عادی کند.

وی تصریح کرد : قطر در انتظار روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و سیاست های جو بایدن در ارتباط با موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی است و تلاش های آمریکا در این زمینه در فرآیند زمانی دو ماه باقیمانده از دولت ترامپ جواب نمی دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منتظر پایان دوره ترامپ و آغاز فعالیت جو بایدن در کاخ سفید هستند تا سیاست های خود را با سیاست های دولت جدید آمریکا هماهنگ کنند، افزود: در بحث اختلافات بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر و عربستان دوحه بر این سیاست تاکید دارد که ریاض نباید تلاش کند که به عنوان یک برادر بزرگتر سیاست های خود را به دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس دیکته و تحمیل کند.

هانی زاده با بیان اینکه قطر در انتظار تشکیل دولت مستقل فلسطینی است و احتمالا بعد از تحقق این موضوع اقدام به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی کند، اظهار کرد : سفر کوشنر به منطقه یک بازی در وقت تلف شده است که نتیجه دلخواه را به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه البته تلاش ها در ارتباط با شفاف شدن و کاهش تنش ها بین قطر و سه کشور عربستان، امارات و بحرین به نظر می رسد با همکاری کویت تا حدودی به نتیجه رسیده است ، گفت: البته بعید به نظر می رسد که تنش بین مصر و قطر به خاطر جانبداری دولت دوحه از اخوان المسلمین کاهش پیدا کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در شورای همکاری خلیج فارس دو کشور بحرین و امارات در امر سیاست خارجی تابع عربستان هستند و به نوعی ریاض رهبری این دو کشور را بر عهده دارد، افزود: اما قطر تلاش کرده که سیاست مستقلی از این سه کشور در مورد مسائل منطقه از جمله ایران اتخاذ کند و وارد جریان تقابل با ایران نشود.

هانی زاده با بیان اینکه سه کشور مورد اشاره از مدت ها پیش جزو محور عربی، غربی و عبری بودند، خاطرنشان کرد : ولی قطر علیرغم فشارهای عربستان وارد این بازی نخواهد شد و رابطه خود با ایران را ادامه می دهد چرا که می داند تهران در زمان تحریم قطر چه کمک های شایانی به این کشور ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا ، عربستان، امارات، مصر و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع و مرزهای زمینی و هوایی خود را بسته و قطر را محاصره کردند.

در راستای انجام تلاش ها برای پایان دادن به بحران ایجاد شده بین قطر و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ، جمعه شب معاون وزیر امور خارجه کویت با انتشار بیانیه‌ای رسمی از توافقی نهایی تحت نظارت کویت و آمریکا برای حل بحران میان قطر و سایر اعضا در شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز دستیابی به توافق برای حل بحران قطر را "موفقیتی تاریخی" خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کشور کویت تأکید کرد که "اختلافات خلیج فارس حل شده و توافق نهایی تحت نظارت کویت و ایالات متحده انجام شده است".

معاون وزیر امور خارجه کویت به شبکه خبری الشرق گفت: ما به رهبران خلیج فارس بابت توافق برای پایان دادن به اختلاف در شورای همکاری تبریک می‌گوییم.

وی افزود: اقدامات پس از توافق برای پایان دادن به باقی اختلافات به خوبی بررسی خواهد شد.

این مقام کویتی با اشاره به تلاش‌های جارد کوشنر، مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حل اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما برای حل اختلاف از زمان آغاز آن تلاش کرده‌ایم.

پس اعلام این خبر وزیر امور خارجه کشورمان نیز در توییت هایی به دو زبان عربی و انگلیسی اعلام کرد از تفاهمات اعلامی کویت در خلیج فارس استقبال می‌کنیم.

محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «از تفاهم‌های اعلامی کویت در خلیج فارس استقبال می‌کنیم. سیاست دیرینه ایران، دیپلماسی، روابط مبتنی بر حسن همجواری و گفت‌وگوی منطقه‌ای است

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها