کد خبر: 603982
تاریخ انتشار :

افشای توافق فروش نفت ایران به روسیه از زبان ظریف

افشای توافق فروش نفت ایران به روسیه از زبان ظریف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با برنامه عصر حیرت درباره منافع برجام عنوان کرد: برجام را باید در دو چارچوب و در دو ظرف نگاه کنیم. برداشت بنده و اکثر متخصصان این است که در هر دو ظرف یک دستاورد بزرگ برای ایران بوده، هست و همیشه خواهد بود.

وی افزود: ظرف اول ظرف امنیتی سازی و جهانی است. آمریکا و رژیم صهیونیستی از ابتدای پیروزی انقلاب تلاش داشتند تا ایران را به عنوان یک تعهد امنیت بین‌المللی مطرح کنند و این تلاششان از حادثه گروگانگیری و لانه جاسوسی شروع شد و یک قطعنامه فصل هفتمی بعد از صدور رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری به شورای امنیت بردند و در آن زمان شوروی مانع از طرح قطعنامه شد.

ظریف خاطرنشان کرد: مرحله دوم در دوران جنگ ایران و عراق بود که آمریکایی‌ها بعد از تصویب قعطنامه ۵۹۸ که اولین قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق بود، تصمیم گرفتند قطعنامه دومی را صادر کنند. نماینده شوروی آن قطعنامه را به ما نشان داد، ولی با طراحی انجام شده و با اجازه حضرت امام (ره) در حدود دی و بهمن سال ۱۳۶۶ طراحی و مانع حرکت آمریکایی‌ها شد که نامه‌ای به دبیرکل نوشته شد که پذیرش طرح اجرایی دبیرکل به مثابه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ است. این بود که آمریکایی‌ها نتوانستند قطعنامه دوم را که ایران را تحریم می‌کرد، وقتی سه سال بعد قطعنامه علیه عراق ۶۶۱ را دیدم، دیدم آمریکایی‌ها یک بار برای ما نوشته بودند و برای عراقی‌ها استفاده کردند.

ظریف خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۳ قبل از توافق پاریس در دولت خاتمی باز هم بولتون خیز برداشت موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد و آن زمان با توافق پاریس شکست خورد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: آمریکا سه بار بعد از انقلاب تلاش کرده بود ایران را به تهدید صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل کند.

وزیر خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روابط با چین و روسیه عنوان کرد: از نظر واقعیات بین‌المللی چین امروز به یک قدرت بسیار مهم رقیب غرب و نه بهره بردار از غرب تبدیل شده است. الان چین به عنوان قطب بین‌المللی مطرح است. چین و روسیه را باید به خاطر اصالت چین و روسیه به عنوان دو بازیگر بین‌المللی رابطه برقرار کنید، نه به جای غرب نه برای ضربه زدن به غرب. چین و روسیه عقل دارند. زمانی در مذاکره بین‌المللی موفق می‌شوید که برای طرف مقابل حداقلی از عقل و ذکاوت در نظر بگیرید.

وزیر امور خارجه گفت: اگر چین خودش را ابراز روابط ما با غرب ببیند، به سمت ما نخواهد آمد اما اگر در ما اصالت در رابطه با چین ببیند. معتقد نیستم که به جای غرب چین را انتخاب و یا برعکس. تنها در زمانی می‌توانیم روابط سالم و مناسب با همه طرف‌ها داشته باشیم که با همه طرف‌ها رابطه داشته باشیم.

ظریف همچنین به تعداد سفرهایش به روسیه اشاره کرد و گفت: من ۳۰ سفر به روسیه در طی هفت سال داشتم. تعداد سفری که به چین داشتم، محدودیت آن از سوی چینی‌ها بوده که کم سفر می‌پذیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در همه سفرهای من به چین و روسیه بحث اقتصادی در کنار بحث‌های سیاسی مطرح بوده و چه بسا در برخی بحث اقتصادی پررنگ‌تر بوده است. الان مثلا در دو سفر اخیرم به چین بحث اقتصادی اصل بحث بود.

وی درباره پیشنهاد روس‌ها برای معامله نفتی برای خرید نفت از ایران و اینکه وزارت نفت زیر بار این قضیه نرفته است، گفت: این گونه نیست. ما یک توافقی را با آقای پوتین داشتیم که مبادلات نفتی داشته باشیم که متاسفانه برخی دوستان ما آن توافق را علنی کردند و مشکل آفریدند. این توافق مربوط به دیروز و پریروز نیست، مربوط به حدود شش سال و نیم پیش و در اولین ملاقات من با آقای پوتین این موضوع نهایی شد.

ظریف در عین حال یادآور شد: وظیفه وزارت خارجه و دولت پیشبرد اهداف ملی است و تبلیغات نیست. خیلی حرف‌ها در ملاقات گفته می‌شود ما بیان نمی‌کنیم، چون به ما فشار نمی‌آید، ولی به طرف مقابل فشار وارد می‌شود. بعضی نکات درباره روابط با چین و روسیه، اینکه ما اعلام و علنی نمی‌کنیم چون بقیه نیت نکردند ما مثل ما جهادی عمل کنند، بقیه به دنبال منافعشان هستند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: وظیفه ما دفاع از جمهوری اسلامی است نه دفاع از جواد ظریف نه حتی دفاع از وزارت خارجه و نه حتی دفاع از دولت.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره برقراری روابط برخی کشورها در منطقه با رژیم صهیونیستی و اینکه آن را دلیلی بر ضعف عملکرد وزارت خارجه می‌دانند، بیان کرد: این به خاطر وحشت اینها از جمهوری اسلامی است یا وحشتی که در ذهن آنها ایجاد کرده‌اند. راه‌ حل این مشکل سیاست همسایگی است. درست است در گذشته دست همکاری را نسبت به همسایگان دراز کردیم و باید این دست همواره گشوده باشد.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها