کد خبر: 603992
تاریخ انتشار :

گفت‌و‌گوی محرمانه عربستان و سودان درباره احداث پایگاه نظامی روسیه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک منبع آگاه به پایگاه خبری شبکه «الجزیره» خبر داد که «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت‌و‌گویی محرمانه داشته است.

روز گذشته بود که خبرگزاری رسمی سودان گزارش داد وزیر خارجه سعودی در سفری یک روزه وارد سودان شده است و با مقامات این کشور از جمله «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان و عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی این کشور دیدار کرده است.

منبع یادشده در این خصوص به الجزیره خبر داد که در کاخ ریاست جمهوری سودان، از همراهان فیصل بن فرحان و عبدالفتاح البرهان خواسته شده که پس از دیدار تشریفاتی سالن را ترک کنند.

این منبع در ادامه گفت که گفت‌و‌گویی پشت‌درهای بسته میان دو طرف به مدت پانزده دقیقه در جریان بوده است.

این منبع افزود که دو طرف در این گفت‌و‌گوی محرمانه موضوع تصمیم مسکو برای ایجاد یک پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ (شمال غرب سودان) را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

الجزیره در ادامه نوشت که هنوز مشخص نشده است که چرا وزیر خارجه سعودی پافشاری داشته که با رئیس شورای حاکمیتی سودان پشت درهای بسته در این خصوص گفت‌و‌گو کند.

پیشتر، خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داده بود که «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه پیش‌نویس توافق ایجاد پایگاه لجستیکی-دریایی در سودان را امضا کرده و این پیشنهاد برای امضا تقدیم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه این کشور کرده است.

تنها به فاصله چند روز از انتشار این خبر، «محمد عثمان الحسین» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سودان در گفت‌و‌گو با شبکه سعودی «العربیه» اعلام کرد که هنوز توافق کاملی در این خصوص صورت نگرفته است.

طبق گزارش الجزیره، قرار است که تأسیسات جدید روسیه در نزدیکی منطقه «بورتسودان» احداث شود؛ پایگاهی که برای اسقرار ۳۰۰ نظامی و غیرنظامی گنجایش لازم را خواهد داشت و توان نفوذ روسیه را برای انجام تحرکات در اقیانوس هند بالا خواهد برد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی سودان پس از دیدار بن فرحان با مقام‌های این کشور خبر داد که در این دیدار، «با توجه به شعله‌ور شدن درگیری در منطقه تیگرای در [شمال] اتیوپی، اهمیت امنیت کشورهای اطراف دریای سرخ» مورد بررسی قرار گرفته است.

الجزیره در عین حال خبر داد که وزیر خارجه سعودی با عبدالله حمدوک نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان نیز همچون البرهان دیداری در پشت درهای بسته داشته است.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها