کد خبر: 604087
تاریخ انتشار :

علی‌اکبر صالحی: تعامل و دوستی بین ایران و افغانستان یک تعامل ویژه است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی‌اکبر صالحی همزمان با هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی؟» در پیام خود به این مناسبت بیان کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا

اینجانب در آغاز اجازه می‌خواهم تا به عنوان یکی از دلبستگان و عاشقان فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، سلام و درود بی‌پایان خود را به شما عزیزان در سراسر افغانستان اظهار کنم. به این نکته نیز باید اشاره کنم که تعامل و دوستی میان ایران و افغانستان یک تعامل ویژه است.

اینجانب مایلم تا از بیان و لسان استاد گران قدر فرهنگ و ادب فارسی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی بهره بجویم و از تعبیر زیبای «هموطنان برون‌مرز» استفاده کنم.

اگر چه به لحاظ سیاسی و تقسیمات جغرافیایی در عصر حاضر، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان، دو واحد سیاسی مستقل هستند اما به لحاظ فرهنگی و تمدنی، میان ما خط فاصل و مرز حائل وجود ندارد، شما عزیزان به هیچ روی برای ما بیگانه و غریبه نیستید.

شما برادران و خواهران عزیز از هر تیره و تباری و با هر مذهب و مسلکی هموطن ما هستید که از قضای روزگار و به‌واسطه بروز و ظهور تقسیمات سیاسی و جغرافیایی در آن سوی مرزهای ایران برای ساختن کشوری آباد و آزاد در تلاش هستید.

متاسفانه به‌واسطه اعمال سیاست‌های استعماری و توسعه‌طلبانه برخی قدرت‌ها در چند دهه گذشته، زخم‌های عمیقی بر پیکر افغانستان عزیز نشسته و همچنان برخی بدخواهان با لطایف‌الحیل و به دستاویز برخی تفاوت‌های فرهنگی و عقیدتی موجود در کشور افغانستان بر آن هستند تا از بازگشت ثبات و امنیت کامل و پایدار در آن سرزمین شعر و فضل و هنر، ممانعت به عمل آورند اما با وجودِ عداوت و شناعت (زشتی و پلیدی) دشمنانِ سربلندی شما، فرهیختگان و هنرمندان آن سامان می‌کوشند تا همگام با مسئولان و دولتمردان جمهوری اسلامی افغانستان بر زخم‌های این پیکره زیبا و شکوهمند مرهم گذارند و توسعه پایدار و همه‌جانبه را برای مردمانی نجیب و صبور به ارمغان بیاورند.

برگزاری هفته هنر افغانستان مجالی است برای تجدید عهد و تقویت پیمان دوستی و مودت میان ما که به راستی اعضای یک پیکریم.

امیدوارم تا به یمن الطاف خداوندی و از رهگذر تعمیق و گسترش روزافزون تعاملات سیاسی و تبادلات فرهنگی، بیش از پیش، شاهد شکوفایی و ثمربخشی این همبستگی فرهنگی و تقویت وحدت و اخوت دینی، میان یکدیگر باشیم.

اینجانب در پایان ضمن تجدید احترام و عرض ارادت به یکایک شما عزیزان، از درگاه یگانه هستی‌بخش مسألت می‌کنم تا ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان را از قید و نیرنگ بدخواهان و نابخردان مصون بدارد و بر توفیقات شما در مسیر رشد و توسعه همه‌جانبه بیفزاید.»

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها