کد خبر: 604162
تاریخ انتشار :

گرجستان خواستار گفتگو با روسیه شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «سالومه زورابیشویلی» روز جمعه در پارلمان گرجستان با اشاره به این که گفتگو قالب‌های خاص خود را دارد، بر ضرورت حمایت شرکای بین المللی تفلیس در این زمینه تاکید کرد.

رییس جمهوری گرجستان اظهار داشت: نسبت به روسیه نباید از به کارگیری روش‌های دیپلماتیک خودداری کرد و گفتگو به معنی واگذاری اختیارات به طرف مقابل نیست و استفاده نکردن از فرصت دیپلماسی معنی از دست دادن هر گونه اهرم‌ها و قطع ارتباط است.

زورابیشویلی گفت: باید راه‌هایی برای کاهش فاصله و اتحاد بیابیم و در این راستا از همه فرصت‌های موجود استفاده کنیم.

روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید، وخیم‌تر شد.

بیانیه‌های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده در باره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیرو‌های ناتو در گرجستان به تنش در روابط ۲ کشور دامن زد.

دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خواستار خروج نیرو‌های نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قصد دولت خود را برای عضویت در ناتو اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه‌ای برای آن صادر کرد.

گرجستان در ماه ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، همه پرسی در باره موضع شهروندان گرجی نسبت به عضویت این کشور در ناتو را برگزار کرد که ۷۷ درصد از شرکت کنندگان بر حمایت از عضویت تفلیس در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رای دادند.

مسکو هر گونه تحرکات ناتو در نزدیکی مرز‌های خود را تهدیدی برای منافع راهبردی روسیه در منطقه اعلام کرد.

تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به در گیری‌های نظامی گرجستان از یک طرف و نیرو‌های روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری‌ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند.

در پی این درگیری‌های پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشور‌های مستقل مشترک المنافع پایان داد.

پایان قدرت دولت ساآکاشویلی در سال ۲۰۱۳ میلادی و با پیروزی حزب "رویای گرجستان" در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، دولت جدید تفلیس هر چند گرایش سیاسی این کشور را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرده، ولی سعی دارد به روابط عادی با روسیه نیز دست یابد که فعلا در رابطه با واکنش‌های تند مسکو نسبت به تحرکات غرب و ناتو در گرجستان پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها