کد خبر: 604624
تاریخ انتشار :

مجلس تصویب کرد

ممنوع شدن داشتن گرین کارت برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری + جزئیات

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد ابراهیم عزیزی در خصوص ممنوعیت داشتن گرین کارت و کارت اقامت سایر کشورها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

ابراهیم عزیزی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: فردی که قصد دارد رئیس جمهور کشور شود نباید کارت اقامت سایر کشورها را داشته باشد بلکه باید ایرانی الاصل بوده و نه تنها کارت اقامت سایر کشورها را نداشته بلکه درخواستی برای دریافت آن نیز حتی در گذشته نیز نداده باشد. فردی که قصد دارد رئیس جمهور شود نباید کارت اقامت هیچ کشوری را غیر از ایران داشته باشد.

احمد مرادی در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: بنده مخالف این پیشنهاد هستم چرا که بحث ایرانی الاصل بودن و داشتن تابعیت ایرانی در این طرح ذکر شده است اما این پیشنهاد می تواند ابهاماتی را ایجاد کند. مگر عزیزانی که برای ادامه تحصیل و درس خواندن به خارج می روند کار اشتباهی انجام می دهند؟ مگر برای کسب دانش و تجربه به خارج رفتن اشتباه است؟ مگر برای تجارت به کشورهای دیگر رفتن اشتباه است؟

علیرضا سلیمی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: دو نکته وجود دارد که باید در خصوص این بند به آن توجه شود اگر کسی کارت اقامت سایر کشورها را نداشته باشد و یک ملک نیز آن جا داشته باشد قطعا بر روی مروادات و ارتباط او تاثیرگذار خواهد بود. این که امروز برخی از آقایان نگاهشان به غرب است علتش حضور فرزندان آنها در کشورهای غربی و اروپایی است. این که آنها قبله عالم را اروپا و آمریکا می دانند دلیلش حضور فرزندان یا بستگان آنها در آن جا و یا تابعیت و کارت اقامت خودشان می باشد. کسی که محبت کشور دیگری در دلش باشد و وابستگی به آن جا داشته باشد نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: مسوولان از نمایندگان مجلس گرفته تا استانداران باید لیست دهند که فرزندانشان در خارج هستند یا نه. این که عده ای شبها به سمت غرب می خوابند دلیش حضور فرزندانشان در خارج است. وجود این شرط برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ضروری است. اگر مدارس و دانشگاه های داخل کشور را تا حد استانداردهای جهانی بالا برده ایم پس چرا فرزندان عده ای برای تحصیل به خارج می روند و اگر دانشگاه ها و مدارسمان استاندارد نیستند پس چرا باید فرزندان مسوولان با رفتن به خارج از امکانات بیشتری برخودار شوند؟

مالک شریعتی نیز در اخطاری در جریان بررسی این پیشنهاد بیان کرد: اکنون ما در دستگاه امنیتی پرونده های داریم که افرادی که خود یا فرزندانشان حتی در گذشته در کشورهای خارجی دانشجو بودند اکنون محل نفوذ قرار گرفتند و پدرانشان حکم سنگینی دارند. از نظر بنده پیشنهاد آقای عزیزی نه تنها لازم است بلکه باید قوی تر شود. حتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نباید در خارج اقامتگاه داشته باشند و یا حتی در آن جا دانشجو باشند.

در نهایت نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند و یکی از شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری ایرانی الاصل و صرفا تابع ایران بودن و نداشتن اقامت یا مجوز یا کارت سبز (گرین کارت) تعیین گردید.

قبل از این پیشنهاد نیز نمایندگان پیشنهاد نبویان نماینده تهران را نیز در بحث تابعیت بررسی کرده و با آن نیز موافقت کردند. براساس آن پیشنهاد نیز ایرانی الاصل و صرفا تابع ایران بودن و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال نیز از شروط دیگر در بحث تابعیت برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری لحاظ شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها