کد خبر: 605008
تاریخ انتشار :

جنگ‌سرد دوم / چین و آمریکا چگونه یکدیگر را نابود میکنند؟

جنگ‌سرد دوم / چین و آمریکا چگونه یکدیگر را نابود میکنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، فعالیت‌های دو ابرقدرت شرق و غرب یعنی چین و آمریکا علیه یکدیگر همچنان ادامه دارد. هر چند ترامپ در حال خروج از کاخ سفید است و به احتمال زیاد چین دیگر دشمن درجه یک سیاسی- امنیتی آمریکا نباشد اما نباید فراموش کرد که اژدهای شرق هنوز می‌تواند برای آمریکا دردسر ایجاد کند.

قدرت اقتصادی چین در حال افزایش است و این افزایش قدرت مدتی است که با توسعه سیاسی و جاه‌طلبی‌های نظامی در آمیخته است. این نشان می‌دهد که دعوای چین و آمریکا به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و باید تا مدت‌ها این دو را رقیب بزرگ دانست.

سیاست آلمان در سال ۱۹۴۷ تکرار می‌شود؟

بسیاری بر این اساس معتقدند که چین و آمریکا به زودی وارد نوعی "جنگ ‌سرد" می‌شوند و این دو کشور کاملا آماده مرزبندی آهنین بین خود هستند.

نشنال اینترست اخیرا در تحلیلی به این موضوع پرداخته است. نویسنده مقاله معتقد است آمریکا باید در این جنگ سیاست خود را در قبال آلمان در آغاز جنگ سرد در سال ۱۹۴۷ تکرار کند. در آن سال‌ها آلمان شکست خورده به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده بود. جالب این است که پایتخت آلمان یعنی برلین نیز خود به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده و بین این دو نیز دیواری بزرگ کشیده شده بود. شرق آلمان توسط کمونیست‌های شوروی و غرب آن نیز توسط غرب به رهبری آمریکا اداره می‌شد.

آمریکا هر چند دشمنی دیرینه‌ای با آلمان داشت و ضربات زیادی از نازیسم خورده بود اما از همان ابتدا نشان داد روشش با شوروی متفاوت است. غرب به رهبری انگلیس و آمریکا دولتی فدرال را در آلمان غربی حاکم کرد و سپس با حمایت حداکثری از دولت، اعطای وام به دولت و بازسازی صنایع کشور، آلمان غربی را از نو ساخت.

جنگ‌سرد دوم / چین و آمریکا چگونه یکدیگر را نابود میکنند؟

این اتفاق برای این رخ داد که آلمان به دامن کمونیسم نیفتد. جالب اینکه این سیاست دقیقا به کار افتاد. سیاست حمایتی غرب از آلمان موجب رنجش روس‌ها شد. شوروی آلمان غربی را تحریم کرد و به خصوص راه‌های انتقال صنایع، اموال و تجهیزات را به برلین غربی بست.

واکنش غرب به این اتفاق چیزی است که نویسنده نشنال اینترست بر آن تاکید دارد. آمریکا یک کریدور هوایی بین واشنگتن، لندن، پاریس و چند شهر مهم دیگر با برلین ایجاد کرد. کالاها به صورت هوایی به شهرهای مختلف آلمان غربی فرستاده شدند و آلمان به صورت کامل به آغوش غرب افتاد. سران دولت فدرال آلمان غربی واکنش مسکو را نپسندیده و خواه ناخواه متحد غرب شدند. این اتحاد با دشمن دیروز چنان وثیق بود که می‌توان آلمان را تا امروز کشوری غربی دانست.

تایوان آلمانی نو می‌شود؟

نویسنده نشنال اینترست تاکید دارد که سیاست ۱۹۴۷ غرب و آمریکا باید مجددا تکرار شود و این‌ بار ایالات متحده این حمایت را از مناطقی مانند "تایوان" بکند. تایوان، هنگ‌کنگ، ویتنام و برخی مناطق دیگر علی رغم ارتباط با چین، اقتصادی باز داشته و با غرب نیز تجارت می‌کنند. آمریکا به راحتی می‌تواند این مناطق را به دام بیندازد. کافی است تعرفه‌های تجاری و صادراتی خود را بر این مناطق کم کند.

نویسنده معتقد است ائتلاف آمریکا با مناطق نزدیک به چین به مراتب آسان‌تر از پروژه غربی کردن آلمان در سال ۱۹۴۷ است. اولا کشوری مثل تایوان هیچوقت دشمن درجه یک آمریکا نبوده است ( هر چند در مورد ویتنام این مطلب درست نیست)؛ ثانیا چین نیز مانند شوروی دور خود و متحدانش "دیوار آهنین" نکشیده است و به راحتی می‌توان‌ با زبان اقتصادی با آن حرف زد.

از این جهت، آمریکا از امروز منتظر جنگ سرد اقتصادی با چین است. بسیاری معتقدند تا سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ پکن و واشنگتن رسما وارد فاز تقابل خواهند شد و دولتمردان دو جبهه از همین حالا در حال تدارک دیدن برای آن روز هستند. کسی چه می‌داند شاید تا چند سال دیگر شاهد یک "دکتر استرنج لاو" دیگر در جنگ سرد دوم باشیم.‌

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها