کد خبر: 605236
تاریخ انتشار :

پایان هژمونی آمریکا/ ترامپ نقش «گورباچف» را بازی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم آورده است: آمریکا بزرگترین قدرت جهان اکنون به دلیل حملات سایبری گسترده و نفوذ به زیرساخت‌های بیش از ۳۰ مرکز مهم این کشور نظیر وزارتخانه‌های خزانه داری، بازرگانی، انرژی و آژانس‌های امنیت داخلی در نوعی آشفتگی بی سابقه به سر می‌برد.

وی افزود: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفت و گفت: «مشخص است که روسیه پشت حمله الکترونیکی به چند موسسه آمریکایی قرار دارد و هنوز برای محاسبه میزان خسارات وارده زود است».

قبل از هر گونه تحلیلی در این زمینه توجه به چند نکته زیر ضروری است؛

اول: روند افول و چه بسا فروپاشی عظمت آمریکا در سایه ظهور قدرت‌های بزرگی نظیر روسیه و چین و تشدید بحران‌های داخلی آمریکا که به وضوح خود را در دودستگی‌های ناشی از انتخابات اخیر آمریکا نشان داد، آغاز شده است.

دوم: روسیه امروز، روسیه زمان پوتین است که به طور کامل با روسیه زمان برژنف، گورباچف و یلتسین متفاوت و از نظر نظامی و اقتصادی بسیار پیشرفت کرده است و از ابزارهای قدرت سایبری مبتنی بر فن آوری های مدرن برخوردار است و کاملاً متفاوت از روش‌های منسوخ شده جنگ سرد است که در برابر قدرت فناوری مدرن آمریکا شکست خورد.

سوم: جهان غرب به رهبری آمریکا که طی صد سال اخیر بر اوضاع جهان سیطره داشته و این هژمونی پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید، اکنون با همان سرنوشتی روبروست که اردوگاه سوسیالیستی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی با آن روبرو شد و به همین دلیل است که ما در آستانه ورود به یک نظام جهانی جدید چندقطبی هستیم که شاید ائتلاف چینی-روسی چارچوب آن‌را ترسیم می‌کند.

عطوان در ادامه آورده است: مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم که روسیه زمان پوتین رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی شوروی سابق(KGB) از دونالد ترامپ، حماقت و حرص مالی او به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای تخریب آمریکا بهره برداری می‌کند همان‌طوری که آمریکا از گورباچوف برای تخریب اتحاد جماهیر شوروی و از بین بردن بلوک سوسیالیست و نابودی پیمان ورشو استفاده کرد.

این تحلیلگر می‌نویسد: آری ما به نظریه توطئه بویژه از نوع آمریکایی آن ایمان داریم و هر که خاطرات باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه او را درباره نحوه بهره برداری از بهار عربی برای تجزیه منطقه عربی و غرق کردن آن در هرج و مرج خونین را بخواند و سپس هروله رژیم‌های سازشکار عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل را مورد واکاوی قرار دهد، به همان نتیجه‌ای خواهد رسید که ما به آن رسیده‌ایم و نسبت به آن هشدار داده‌ایم.

عبدالباری عطوان در پایان نوشت: بزرگترین خطری که در راس اولویت‌های «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا- در صورتی که بتواند وارد کاخ سفید شود- قرار خواهد گرفت؛ نحوه مقابله با محور جدید چینی- روسی و متحدانش و توقف روند فروپاشی داخلی در کشورش خواهد بود و فکر نمی‌کنیم که در این دو جبهه پیروز شود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها