کد خبر: 605326
تاریخ انتشار :

واعظی: اجازه ندهیم «پژوهش» سیاسی، جناحی و تبلیغاتی شود

واعظی: اجازه ندهیم «پژوهش» سیاسی، جناحی و تبلیغاتی شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس ‌جمهوری پیش از ظهر دوشنبه در آیین افتتاحیه سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تاکید کرد که باید پذیرفت که دنیای امروز با دنیای دیروز کاملا تفاوت دارد و تغییراتی محسوس و روشن رخ داده است.

وی افزود: آنچه ملموس و برای همه قابل اثبات است این است که در دهه‌های قبل اگر به کشورهای غربی می‌رفتیم، ۱۰ شرکت بزرگی که در آن کشور ایجاد ثروت می‌کردند، بر پایه پول ایجاد شده بودند اما امروز در غرب و شرق ده شرکت بزرگ درآمدزای کشورهای پیشرفته، شرکت‌هایی هستند که بر پایه نوآوری و مغزافزاری و نوع کاری که کمتر با پول و بیشتر با ایده سروکار دارند، تاسیس شده اند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بابیان اینکه در دنیای امروز «شیوه کشور داری نیز تغییر کرده است»، خاطر نشان کرد: اگر تا دیروز کشوری که فقط به جنگ‌افزارهای نظامی متکی بود قدرت بیشتری داشت، امروز کشورهایی که نخبه و دستاورد علمی بالایی دارند، دارای قدرت بیشتری هستند.

واعظی گفت: امروز دانشگاه‌های کشور در حال فاصله گرفتن از دانشگاه‌های فقط آموزش محور هستند و وارد وادی دیگری شده‌اند؛ اگر ده سال پیش می‌گفتیم که دانشگاه باید ایجاد ثروت کند، موجب ناراحتی اساتید می‌شد، اما امروز شرایط طوری شده که در کنار دانشگاه‌های بزرگ دنیا، پارک ها، مراکز و سراهایی تاسیس شده‌اند و علم و ثروت در خدمت همدیگر قرار گرفته‌اند.

وی برقراری رابطه میان علم و ثروت را از تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری و اولویت‌های مهم کشور عنوان کرد و گفت: ایجاد فضایی مساعد برای توسعه فناوری توسط تصمیم‌گیران کشور، حذف مقررات مزاحم، اعطای تسهیلات، تولید سرمایه انسانی ماهر واستفاده از فناوری‌های نوین مجوزهایی هستند که می‌توانند موتور پیشران توسعه کشور باشند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز کشورهای مختلف هرجا با مانع مواجه می شوند بدنبال پیش برد امور با خلاقیت و نوآوری هستند؛ الان بسیاری از کشورها در اقتصاد با مشکل مواجه شدند، در این میان آنهایی زودتر راه را پیدا کردند که متوجه شدند اقتصاد سنتی و منابع محور، بالندگی محدودی دارد اما اقتصاد متکی بر دانش و ایده هیچ محدودیت و مرزی برای توسعه ندارد؛ بسیاری از کشورهای کوچکی که هیچ‌گاه به ذهن نمی‌آمد که وارد اقتصاد دنیا شوند، به دلیل رسیدن به این اصل در اقتصاد دنیا صاحب سهم شدند.

واعظی با تاکید بر اینکه حتما باید به خلاقیت، فناوری و نوآوری و دانشگاه‌ها توجه ویژه کنیم، اظهار کرد: خاستگاه علم و نوآوری و خلاقیت دانشگاه‌ها هستند و هم اعضای هیئت علمی و هم دانشجویان باید به این باور برسند که پارک‌ها و سرای فناوری باعث پیشرفت آنها و در نهایت کشور موجب پیشرفت کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه «اگر بنا به تحقق و اجرایی شدن شعار جهش و تولیدداریم، راهش اهمیت دادن به پژوهش و نوآوری است» خاطر نشان کرد: دولت وظیفه دارد که طوری مقررات بگذارد تا راه را برای فعالیت‌های مبتنی بر علم و فناوری باز کند. معاون علمی ریاست جمهوری آقای ستاری در دولت تلاش بسیاری کرده است تا بتواند فضای حمایتی برای شرکتهای دانش‌بنیان ایجاد کند؛ در سال ۹۲ حدود ۵۰ شرکت دانش بنیان داشتیم الان صد برابر شده است و به حدود ۵۵۰۰ رسیده است که نشان از اهمیت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برای دولت است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم تفکیک مقررات مربوط به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان با سایر شرکت‌ها، گفت: طی ماه‌های شیوع کرونا در کشور شاهد بودیم که شرکتهای دانش‌بنیان به چه میزان از امورات ما گره گشایی کردند. طی ۳ سال اخیر با یک جنگ اقتصادی جدی مواجه بودیم و هیچ کسی در دنیا فکر نمی‌کرد که در این جنگ اقتصادی ملت، نظام و رهبری ما بتواند اینگونه ایستادگی کنند اما آنچه پشتوانه این مقاومت بود، تامین کمبود ها از طریق شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها بود؛ به همین دلیل باید قدر این اقدامات را بیشتر بدانیم.

واعظی با اشاره به ایجاد ۷ کارخانه نوآوری در کشور تاکنون، افزود: قرار است تا پایان دولت ۳۸ کارخانه نوآوری ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش برای توسعه کشور است و باید همواره مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: باید پژوهش و علم را برای خدمت به توسعه کشور و مردم تلقی کنیم و نباید اجازه دهیم که پژوهش سیاسی و جناحی و تبلیغاتی شود؛ چراکه این اقدامات سمی برای توسعه کشور است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین بیان طی ۴۱ سال تلاش دانشگاه آزاد اسلامی امروز یکی از بزرگترین دانشگاههای جهان است، خاطر نشان کرد: در شرایط جدید، ضعف موجود در دوره‌های گذشته و انتقاداتی که در زمینه تاکید بر کمیت به کیفیت و توجه بیشتر توسعه دانشگاه و افرایش دانشجو می‌شد، برطرف شده‌است و امروز شاهدیم که به کیفیت علم، تدریس و نوآوری توجه می‌شود.

واعظی در پایان با اشاره به افتتاح سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و همچنین راه‌اندازی جایزه‌ی نشان شهید موسوی در این مجموعه گفت: خط به خط و فراز به فراز گام دوم انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری به نگارش درآمده است و اینکه دانشگاه تهران غرب به عنوان مخاطب این گام دوم، برای تشویق جوانان در تراز انقلاب برای کسب جایگاه علمی تلاش کرده است، اقدام ارزشمندی است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها