کد خبر: 605423
تاریخ انتشار :

صوفی: رئیس‌جمهور نظامی می‌تواند مثل رئیس دولت اصلاحات «زنده‌باد مخالف من» بگوید؟

صوفی: رئیس‌جمهور نظامی می‌تواند مثل رئیس دولت اصلاحات «زنده‌باد مخالف من» بگوید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «اگر یک نظامی رئیس‌جمهوری شود، مشکلات کشور حل خواهد شد.» عده‌ای در چند ماه گذشته بارها با طرح چنین اظهاراتی سعی دارند شرایط را برای قرار گرفتن یک چهره نظامی در رأس دولت سیزدهم فراهم کنند. آن هم در شرایطی که امام خمینی (ره) نظامیون را از تحرک سیاسی منع کرده‌اند و اساساً در دنیا حضور چهره‌های نظامی در انتخابات رفتاری غیرعرف محسوب می‌شود.

علی ‌صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: عده‌ای این روزها همه تلاش‌شان را به‌ کار بسته‌اند تا این ذهنیت را القا کنند که یک نظامی اگر رئیس‌جمهوری شود، تمام مشکلات‌مان برطرف خواهد شد؛ این حرف به این معنی است که همه دنیا نمی‌فهند و ما می‌فهمیم. چون تا امروز در دنیا نظامی‌ها حق مداخله در سیاست را نداشته‌اند و در هیچ کشوری سراغ نداریم که یک نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند.

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات در ادامه گفت: در واقع اساساً نظامی‌ها در همه جای دنیا موظف به انجام ماموریت‌هایی هستند تا از این طریق بتوانند از استقلال و تمامیت ارضی و همچنین از کشورشان دفاع کنند و در همین راستا هم آموزش می‌بینند. امام خمینی (ره) هم به وضوح در وصیت‌نامه‌شان اشاره کرده‌اند که نظامیان اگر وارد سیاست شوند،‌ وظیفه اصلی‌شان را فراموش می‌کنند. نکته تعجب‌برانگیز این است که کسانی که خود را وفادار به امام و سیره بنیان‌گذار انقلاب می‌دانند‌ به این سفارش مهم‌شان بی‌توجهی می‌کنند تا از طریق معرفی یک گزینه نظامی بتوانند منویات سیاسی‌شان را عملی کنند.

او اضافه کرد: برخی در حالی اصرار به حضور نظامیان دارند که امام (ره) توضیح داده‌اند، حضور نظامیان در سیاست آنها را وارد جناح‌بندی‌های مرسوم خواهد کرد، که در چنین وضعیتی از حمایت و پشتیبانی همه مردم در دفاع از حقوق کشور محروم خواهند شد. حتی این را هم گفته‌اند که مردم، مجلس، دولت و همه دستگاه‌های مرتبط از حضور نظامیان در فعالیت‌های سیاسی ممانعت به عمل آورند. اما متاسفانه این مساله برای گروهی به اصل تبدیل شده است، انگار نه انگار که نیروهای نظامی باید همه توان‌شان را به کار گیرند تا کشورهای همسایه و قدرت‌های نظام بین‌الملل نتوانند حتی گوشه‌چشمی به تمامیت ارضی ما داشته باشند.

عضو کابینه دولت اصلاحات ادامه داد: همچنین نظامی‌ها آموزش دیده‌اند که با «دشمن» مبارزه کنند و طبیعی است اگر یک نظامی رئیس دولت شود، رقیب را دشمن خود می‌پندارد. آیا این فرد می‌تواند مثل‌ آقای خاتمی شعار «زنده‌باد مخالف من» بدهد؟ پاسخ نه است،‌ چراکه مخالفان یک نظامی در واقع آنهایی هستند که ضربه زدن به کشور را هدف قرار داده‌اند، و اساساً گفتن چنین جمله‌ای برای یک نظامی جرم محسوب می‌شود. این در حالی است کسی که رئیس دولت می‌شود باید در هر موقعیتی به نظر و حتی اعتراض‌‌های مردم گوش کند و به آنها احترام بگذارد.

او توضیح داد: نظامیان عموماً به ارکان قدرت وصل هستند و یک رئیس‌جمهوری باید همه اعتبار و جایگاهش را از مردم داشته باشد. بنابراین حضور نظامیان در انتخابات هم خلاف قانون اساسی است و هم رخدادی است که هزینه‌هایی گزاف به مصالح نظام و منافع عمومی تحمیل خواهد کرد.

علی صوفی در پایان گفت: آقایان هرچه زودتر بحث حضور نظامیان در انتخابات را ببندند تا بحث‌های انحرافی در فضای انتخاباتی مطرح نشود.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها