کد خبر: 605593
تاریخ انتشار :

دفاع واعظی از روحانی: رئیس جمهور هم حقوق خوانده و هم ۲۰ سال نماینده مجلس بوده

دفاع واعظی از روحانی: رئیس جمهور هم حقوق خوانده و هم ۲۰ سال نماینده مجلس بوده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اصلاح قانون انتخابات در مجلس، اظهار داشت: قانونی که اکنون در مجلس راجع به‌آن بحث می‌شود یکی از موضوعاتی است که گرو‌ه‌های مختلف درباره آن نظرات متفاوتی دارند. هنوز قانون به تصویب نهایی نرسیده است، فلذا دولت نمی‌تو‌اند راجع به راجع به کل قانون که در مجلس بحث می‌شود و ممکن است با چند بند ‌آن موافق و با چند بند مخالف باشد اظهار نظر کند.

وی افزود: حتماً لازم است که قانون انتخابات ریاست جمهوری بازنگری شود. چرا که این شرایطی که هر کسی با هر علاقه‌ای بدون اینکه آمادگی و شرایط داشته باشد در انتخابات شرکت می‌کند ساماندهی شود موضوع خوبی است اما در سایر مواردی که اضافه و کم می شود ممکن است در عمل مشکلاتی یا محدودیت هایی را به وجود بیاورد؛ لذا باید صبر کنیم این قانون به اتمام برسد بعداً هم قضاوت کنیم.

واعظی درباره سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه وظیفه رئیس جمهور نظارت بر عملکرد وزرا است اما نمایندگان با آن مخالفت کردند، گفت: اینکه نماینده‌ای نه حقوق خوانده و نه در مجلس بوده مطلبی را بیان کرده در حالی که حداقل رئیس جمهور هم رشته‌اش حقوق بوده و هم اینکه ۲۰ سال نماینده مجلس بوده است. رئیس جمهور با استفاده از قانون اساسی و بدون دخالت سلیقه شخصی به قانون اساسی استناد می‌کنند و می‌گویند قانون اساسی ماموریت‌ها و وظایف را مشخص کرده است به این معنا که سوال از وزرا، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره حقوق شهروندی و حقوق اساسی، ادامه داد: نظارت بر کار روزمره وزرا را رییس جمهور مشخص می‌کند و وظیفه شخص رئیس‌جمهور است که بر کار وزرا نظارت کند؛ البته در قانون در قوه قضاییه برای بازرسی کل کشور نیز نظارتی مشخص شده که ما به آن احترام گذاشته و همکاری می‌کنیم. اما اینکه هر نماینده مجلس، رئیس یا نایب رئیس مجلس و یا رئیس یک کمیسیون خودش بخواهد به صورت شخصی وزیری را صدا کند و بر آن نظارت کند، یا در سفر به استان‌ها بحثشان این باشد که ما آمده‌ایم که به پروژه‌ها نظارت کنیم، چیزی در قانون اساسی وجود ندارد. آنهایی که می‌گویند چنین قانونی هست بند مربوط به آن در قانون اساسی را مطرح کنند.

واعظی درباه تغییرات مد نظر مجلس در ساختار بودجه، اظهار داشت: دیروز جلسه بسیار خوبی داشتیم. رئیس محترم مجلس، رئیس محترم کمیسیون تلفیق و سایر دوستان از مجلس سوال‌ها، نگاه‌ها و مطالبی را که داشتند مطرح کردند؛ از این طرف هم جناب آقای دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه، وزرا و افراد دیگری که در جلسه حاضر بودند مسائل خود را مطرح کردند. لازم بود در چنین جلسه‌ای و محیطی دوستانه و صمیمی مسائل مطرح شود. حدود دو ساعت مسائل مطرح و قرار بر این شد که سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق بر اساس شرایط تعامل و همکاری بیشتر با یکدیگر تبادل نظر کنند. قرار است که روز شنبه سازمان برنامه بودجه، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و راجع به بخش‌های دیگر بودجه تبادل نظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: بنای دولت تبادل نظر با مجلس است اما تا جایی می‌تواند در بودجه تغییرات به وجود بیاید که شاکله بودجه‌ای که ۱۰ ماه گذشته روی آن کار شده است هم نخورد؛ هرگونه نظر تکمیلی و اصلاحی که در کمیسیون تلفیق و در مجلس محترم مطرح می‌شود که در ارتباط با صرفه جویی در بودجه و هم درآمدزایی بودجه و به طور کلی چه در بخش هزینه چه در بخش درآمد قطعاً استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه موضوع پرداختن به سند ۲۰۳۰ از سوی دولت آموزش پرورش همواره تکلیف شده اما چرا که این موضوع در قالب بودجه مطرح می‌شود، گفت: این موضوع را در فضای مجازی دیدم سیاست دولت وسیاست وزارت آموزش و پرورش بعد از آنچه که از شش سال قبل مطرح شد همواره حذف این بوده است. وزیر آموزش پرورش اصلا در جریان نبود و رئیس سازمان برنامه همدر جریان نبود است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در بخش کارشناسی برای سند پشتیبان در بودجه این آورده شده بود این یک اشتباه بوده که امیدوارم عمدی نبوده نباشد و سهوی باشد و با آن شخص برخورد می شود.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها