کد خبر: 605965
تاریخ انتشار :

بازی الکاظمی در زمین امریکا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به اسم دفاع از امنیت عراق، در واقع از امنیت سفارت امریکا حفاظت می‌کند و به این منظور به تضعیف گروه‌های مقاومت رو آورده است. طی روز‌های گذشته راکت‌هایی به سمت منطقه سبز بغداد که سفارت امریکا در این نقطه قرار دارد، شلیک شد. الکاظمی در همین رابطه، دو شنبه هفته پیش از بازداشت شماری از مقامات خبر داد. عراقی‌ها واشنگتن را متهم کرده‌اند که با این حملات می‌کوشد وجهه نیرو‌های مقاومت را در عراق تخریب کند. گروه‌های مقاومت نیز دست داشتن در حملات یاد شده را رد کردند. کلیک کنید:شمشیر زن های افسارگسیخته در مشهد جنجال به پا کردند + جزئیات عجیب
در راستای اقدام علیه نیرو‌های مقاومت، در روز‌های گذشته دو نفر از نیرو‌های عصائب اهل‌الحق بازداشت شدند. به گزارش پایگاه المعلومه یک منبع امنیتی جمعه اعلام کرد نیرو‌های این گروه به دنبال بازداشت یکی از رهبران ارشد خود در مناطق مختلف بغداد مستقر شدند. الکاظمی در توئیتی علاوه بر اینکه درباره ماجراجویی بیهوده در کشورش هشدار داد، تأکید کرد که دولت آماده رویارویی است. وی نوشت: «امنیت عراق امانتی بر گردن ماست و ما با آرامش به دنبال بازگرداندن اعتماد به دستگاه امنیتی و نظامی هستیم. ما خواستار آرامش شدیم تا کشور به یک توطئه و ماجراجویی دیگر کشیده نشود، اما در صورت لزوم آماده رویارویی قاطع هستیم.» کلیک کنید: آخرین کوهنورد منجمد شده پیدا شد + فیلم دلخراش
قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل‌الحق نیز در شبکه اجتماعی توئیتر به تحولات اخیر واکنش نشان داد و نوشت: «تنشی که بعد از بازداشت یکی از اعضای حشدالشعبی با دولت به وجود آمد با عقل و درایت حل شد. ما مجدداً بر پایبندی خود به دولت و نهاد‌های آن و در عین حال حق مقاومت برای پایان دادن به حضور نیرو‌های امریکا با حفظ قدرت دولت و عدم هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک تأکید می‌کنیم.»‌گزارش‌ها حاکی از این است که فرد بازداشتی تحویل مدیریت امنیت حشدالشعبی داده شد.
مداخله نیروی امنیتی برای اعتراف‌گیری
این در حالی است که جواد الطلیباوی یکی از رهبران اهل‌الحق عراق از بازداشت چهار روز قبل یکی دیگر از اعضای گروه عصائب اهل‌الحق به اتهام جنایی خبر داده است. بنابر آنچه الطلیباوی گفته، یک دستگاه امنیتی در روند تحقیقات درباره این فرد مداخله کرده تا او را وادار کند که به دست داشتن در حمله موشکی به منطقه سبز بغداد اعتراف کند. این مقام ارشد عصائب اهل‌الحق همچنین گفته است که این گروه به اظهارات از روی عقلانیت توجه می‌کند و هرگونه اقدام علیه حشدالشعبی را حرکتی هدایت شده از جانب امریکا می‌داند.
رسانه‌های محلی عراق در این باره گزارش دادند که برخی طرف‌های سیاسی و دولتی عراق به ویژه قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور در حال میانجیگری برای آرام کردن اوضاع هستند. پایبندی به راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و در پیش گرفتن راه‌های قانونی، خواسته این چهره‌های سیاسی است.
نمایندگان از توافق‌های خارجی بی خبرند
گرایش الکاظمی به عربستان و همکاری دوازده‌گانه دولت وی با ریاض علاوه بر مناسبات وی با واشنگتن، توجه پارلمان را به خود معطوف کرده است. به گزارش شبکه السومریه ستار الجباری، عضو کمیسیون برنامه‌ریزی راهبردی پارلمان عراق روز شنبه گفت که دولت وظیفه دارد پارلمان و کمیسیون‌های مرتبط را از قرارداد‌ها و توافقاتی که امضا می‌کند آگاه کند تا تأثیرات این توافقات بر مردم و سیاست حاکمیت بررسی شود. اما نمایندگان هیچ اطلاعی از محتوای سفر‌ها و مفاد قرارداد‌ها ندارند. فاضل جابر الفتلاوی، دیگر نماینده عراقی نیز با اشاره به سفر الکاظمی به امریکا در مردادماه گذشته، گفته است که این سفر فقط برای امضای قرارداد بود؛ قرارداد‌هایی که نمایندگان از مفاد آن اطلاع چندانی ندارند.
امریکایی‌ها در حالت آماده‌باش
هفته پیش یک منبع آگاه در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه گفت که یک گروه از نیرو‌های زرهی امریکا از شمال شرقی سوریه وارد خاک عراق شده است. چند روز قبل نیز هواپیما‌های امریکایی در آسمان شهر اربیل گشت‌زنی کردند. برخی رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که سفارت امریکا نیرو‌های خود را به شهر اربیل منتقل کرده است، اما سفارت امریکا این خبر را تکذیب می‌کند. یک منبع امنیتی روز جمعه اعلام کرد که نیرو‌های امریکایی در داخل تمامی پایگاه‌های خود در عراق به ویژه در دو استان السماوه و الدیوانیه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. این آمادگی‌ها در پی حملات اخیر به نیرو‌های وابسته به ائتلاف بین‌المللی و همزمان با تکذیب شایعه‌ها مبنی بر تخلیه سفارت امریکا در عراق صورت گرفته است. این منبع امنیتی در ادامه گفت که این وضعیت آماده‌باش بعد از آن صورت می‌گیرد که روز جمعه گروه قاصم الجبارین مسئولیت حملات به نیرو‌های ائتلاف را بر عهده گرفت.
همچنین یک منبع آگاه امنیتی روز شنبه، از تحرکات بی‌سابقه نیروی‌ها امریکایی در پایگاه نظامی «الحریر» در شهر «اربیل» واقع در منطقه کردستان عراق خبر داد و تصریح کرد: «نیرو‌های امریکایی در پایگاه الحریر در حال انجام تحرکات جدید و استحکام‌سازی هستند و کنسولگری امریکا در ناحیه «عینکاوه» در اربیل نیز شاهد ایجاد استحکامات جدید است و نیرو‌های حفاظتی و امنیتی جدیدی را در جاده منتهی به کنسولگری مستقر کرده است.»
این منبع افزود: «علاوه بر آن، از یک هفته پیش شاهد پرواز هواپیما‌های امریکایی در اربیل و اطراف آن هستیم. ضمن اینکه بر تعداد نیرو‌های امریکایی در پایگاه الحریر افزوده شده است و یک گروه از نیرو‌های جدید نیز به این پایگاه وارد شده‌اند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها