کد خبر: 606134
تاریخ انتشار :

واکنش عطریانفر به کاندیداتوری نظامیان در انتخابات 1400

واکنش عطریانفر به کاندیداتوری نظامیان در انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ، در خصوص اصلاحات اخیر انجام شده در قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط مجلس که بر اساس آن تعداد افرادی که قادر به ثبت نام در انتخابات هستند محدود خواهد شد، گفت: رقابت‌های جناحی و سیاسی که در روزهای پیش از انتخابات شکل می‌گیرد متعلق به همان روزها است. بعد از پایان انتخابات گروه پیروز که ذیل نهادی به نام مجلس گرد هم می‌آیند تکالیفی که برعهده دارند، ملی است. به‌نظر می‌رسد همانگونه که رئیس‌جمهور بعد از پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور آحاد ملت و موظف به پیگیری و تامین منافع ملی کل جامعه است نه صرفا گروه و جناح حامی خود، نمایندگان مجلس نیز چنین شرایطی دارند و بعد از حضور ذیل چتر مشترک قوه مقننه موظفند اهداف و سیاست‌های کلی و منافع ملی نظام و کشور را دنبال کنند و اگر چنانچه آنها جهت گیری گروهی و جناحی داشته باشند، ممکن است قانونی ناقص ویااشتباهی را مصوب کنند وطرح‌هایی در دستور کار قرار دهند که هم به خودشان آسیب می‌زند هم به کشور و منافع ملی.

وی افزود: باید نمایندگان مجلس را نسبت به موقعیت و مسئولیت خود واقف کرد که اقدامات جناحی را کنترل کنند و متوجه باشند رقابت‌های جناحی متعلق به قبل از پیروزی است. وقتی نامزدها پیروز می‌شوند باید در مجلس به عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور برای نظام تدبیر کنند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران با اشاره به اینکه احساس می‌شود در دستور قرار گرفتن این طرح یک اقدام شتابزده است، بیان داشت: در واقع اینطور برداشت می‌شود نمایندگان به این مساله فکر کرده‌اند اگر در فرصت کوتاهی که تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، دست به ایجاد برخی تغییرات بزنند، شاید بتوانند فضای پیرامونی و سیاسی را به نفع خود تغییر دهند. در حالی‌که این سیاست، سیاست ناموفق و غلطی است و چه بسا اثر هم نداشته باشد. اگر آقایان در اقدامات سیاسی خود به دنبال این هستند که سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را به نفع جناح طرفدار خود جهت دهند بیش از آنکه خود را درگیر این محدودیت‌سازی‌ها کنند؛ باید بروند و با جامعه مخاطب وارد گفت‌وگو شوند تا میزان تحصیل آراء جامعه رای‌دهنده به سودخودرا افزایش دهند.

وی افزود: نمایندگان باید توجه داشته باشند که رکن موفقیت در انتخابات حضور مردم در انتخابات است و اگر بخواهند با این روش برای خود اکثریتی برپاکنند و پیروزی را رقم بزنند ، اقدامی شتابزده است و هم باید ابراز تاسف کنیم از تلاش برای تصویب موادی که امکان نامزدی رجال سیاسی را محدود می‌کنند و قصد دارند با این محدودیت‌سازی حقوقی را از جناح رقیب سلب کنند.

عطریانفر با بیان اینکه عدم حضور نظامیان در رقابت‌های سیاسی همواره مورد تاکید امام خمینی(ره) بوده است، اظهار داشت: اتفاقی که موجب ناراحتی می‌شود بی‌توجهی نمایندگان نسبت به برخی از پایه‌های اصلی گفتمان و دکترین امام خمینی(ره) است، ایشان بارها و بارها نظامیان را از حضور و دخالت در رقابت‌های سیاسی و جناحی پرهیز داده‌ و منع کرده‌اند. در نظریات محوری امام(ره) بارها بر این مساله تاکید شده است اما متاسفانه برخی می‌خواهند فضایی را فراهم کنند تا نظامیان بتوانند از ظرفیت مداخلات سیاسی بهره‌مند شوند. آنهم خدای ناخواسته به قیمت بی اعتبار سازی وکاهش نقش مهم نظامیان در تکلیف ذاتی شان که همان دفاع از تمامیت ارضی وحفظ حدود و ثغور کشور است. البته این مساله گرچه به ظاهر بی اشکال به نظر میرسدو گفته می‌شود مگر نظامیان نباید از حق شهروندی خود استفاده کنند، اما واقعاً تکالیف و مسئولیت‌های نظامی و رسالت‌های ملی و اجتماعی آن‌ها در سطحی که به منافع و مسائل ملی برمی‌گردد اگر بیشتر از مسئولیت عالی اجرایی کشور نباشد چه بسا کمتر نیست.

وی ادامه داد: نمایندگان با این کارها دغدغه نظامیان را در تامین منافع ملی و حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشور کاهش می‌دهند و آن‌ها را با تصویب این نوع مواد قانونی تحریک می‌کنند که از انجام تکالیف خود فاصله بگیرند و به سمت فضاهای انتخاباتی متمایل شوند که این آسیب به رکن اساسی رسالت مهم نظامی و دفاعی کشور بواسطه آنهاست. وقتی از این زاویه به مساله نگاه می‌شود به‌نظر می‌رسد که اقدام مجلسیان خیرخواهی نیست اگرچه در ظاهر اینگونه به‌نظر می‌آید و برغم اینکه گفته میشود قصدکمک و ایجاد فرصت برای نظامیان هستند اما به اصل تکلیف محوری نظامیان آسیب می‌زنند وبا ادبیات ساده آنها را هوایی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دغدغه‌ حضور در فضای سیاسی را برای نظامیان یک «انگیزه‌ی غیراصیل» دانست و گفت: ممکن است تحت تاثیر چنین فضایی برای نظامیان خلق تحریک به سوی مسائل سیاسی ایجاد شود و می‌توان گفت این موضوعات انگیزه‌های غیراصیل برای آنان است. تکالیف ذاتی آن‌ها در قانون اساسی و بر اساس منویات رهبری انقلاب و بنیانگذار نظام مندرج ومنقش است که اگر تحت تاثیر مسائلی مانند حضور در سیاست قرار گیرد می‌تواند آن سنت ملی و اعتماد مردمی به نظامیان را به عنوان نیرویی که باید در بزنگاه‌ها از کشور حمایت و صیانت کنند دچار مشکل ‌کند. از این جهت اقدام نمایندگان در خوش‌بینانه‌ترین حالت کج‌سلیقگی و حاصل شتابزدگی است و اگر نگاه غیرخوش‌بینانه داشته باشیم اقدامی شبهه‌ برانگیز است.

وی افزود: این اقدامات در هرصورت در تراز جامعیت رفتاری یک مجلس مسئولیت‌پذیر که باید به صورت فراگیر روی کلیات منافع ملی تمرکز، تلاش و فعالیت کند نیست.

عطریانفر در پایان ابراز داشت: این نوع اقدامات از سوی مجلس می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری را به انتخاباتی یکسویه تبدیل کند و این یکجانبه گرایی سیاسی انتخابات باعث کاهش مشارکت خواهد شد. در حالیکه مشارکت بالا در انتخابات ‌گوناگون همواره خاری در چشم دشمنان بوده است. اگر ما بتوانیم مشارکت مردم را تقویت کنیم، امنیت کشور را تامین کرده‌ایم. با این سیاست‌های جناحی، مشارکت روندی تقلیلی و کاهشی پیداخواهد کرد که به نفع کشور نیست و به منافع ملی آسیب می‌زند.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها