کد خبر: 606926
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

حسن بیادی: باند‌های متصل به قدرت و ثروت نقش شورا‌ها را ضعیف کرده‌اند/ با محوریت جامعه روحانیت فعالیت گسترده‌ای برای انتخابات شورا‌ها در حال انجام است/ حداقل ۲۰ نفر قابلیت شهرداری تهران را دارند

حسن بیادی: باند‌های متصل به قدرت و ثروت نقش شورا‌ها را ضعیف کرده‌اند/ با محوریت جامعه روحانیت فعالیت گسترده‌ای برای انتخابات شورا‌ها در حال انجام است/ حداقل ۲۰ نفر قابلیت شهرداری تهران را دارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: جناح‌ها و احزاب سیاسی این روزها خود را به صورت تمام‌عیار برای انتخابات ریاست‌جمهوری1400 آماده می‌کنند و این درحالی است که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که همواره بسیار مهم بوده است و می‌تواند نتیجه شهرداری‌ها را مشخص کند. خاصه آنکه باتوجه به انتقادهای گسترده‌ای که به عملکرد اصلاح‌طلبان در شوراهای شهر کنونی وارد بود، انتظار می‌رود بین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب بر سر کرسی‌های شوراها رقابت سختی در بگیرد. برای بررسی این موضوع ساعتی را با حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شاهد انتخابات شوراهای شهر و روستا هم خواهیم بود و باتوجه به اخبار منتشر شده از سوی احزاب و جناح‌ها به نظر می‌رسد که قدری انتخابات شوراها به حاشیه رفته است. قدری از اهمیت شوراها بفرمایید .

همانطور كه در مصاحبه‌های قبل بیان کردم متأسفانه ساختار مدیریت کلان کشور شایسته جمهوری اسلامی با این عظمت و شوکت نیست و بارها گفته‌ام که ساختار مدیریت اجرایی کشور با گذشت بیش از چهار دهه دیگر کارایی لازم را ندارد و این فساد خانمان‌برانداز اداری نوعا نتیجه این نوع مدیریت‌ است که اکثرا به‌صورت بصورت جزیره‌ای و گاهی خودکامه اِعمال می‌شود درصورتی که کشوری با عظمت ایران اسلامی شایسته استقرار مدیریت قابلی است که یکپارچه باشد و با تعریف و تمجیدهای کاذب و رنگ و لعاب‌دادن به کارهای انجام شده دردی از مردم دوا نخواهد شد و نوع ناقص و این طریقه انتخابات هم مزید بر علت است و یکی دیگر از عوامل اوضاع نابسامان مدیریتی این است که دیدگاه بعضا مسئولین ما نسبت به مردم تغییر کرده و در تفکر سیاسی اجتماعی آنان نقش پررنگ مردم حذف شده‌ و دیگر درصد مشارکت آنان برای بعضی از مسئولین تمامیت‌خواه ارزشی ندارد؛ به همین دلیل نوعا به‌صورت خفیف به اهمیت شوراها می‌نگرند و به دنبال انتخابات با مشارکت حداقلی هستند و چنانچه اختیار با آنان باشد با یک مصوبه از مجلس شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را بر خواهند چید؛ همان‌طور که شورایاری‌ها را که حدود ۲۰سال فعالیت صادقانه داشته و خدمات مخلصانه‌ای را به مردم ارائه کردند مثل آب خوردن منحل اعلام کردند و شک نکنید اگر حواس مردم را کمی مشغول ببینند در آینده نه چندان دور شوراهای شهر را هم منحل خواهند کرد؛ برای مثال چرا باید انتخابات شوراها با انتخابات عظیم ریاست جمهوری در یک روز و در یک زمان باشد که هیچ سنخیت و تناسبی باهم ندارند؟ چون به دلیل محلی‌بودن شوراها نوع رأی‌گیری و طریقه تبلیغات بسیار سخت و احزاب و همچنین نیروهای سیاسی اجتماعی باید برنامه‌ای خاصی را برای بسط ارتباط خود با رأی‌ دهندگان در پیش گرفته و زحمات طاقت‌فرسایی را متحمل شوند. آیا می‌دانید که یکی مهمترین علل ضعیف‌شدن نقش شوراها و مدیریت شهری ورود باندهای متصل به قدرت و ثروت در این عرصه است؟ که با این نحوه و شیوه پوسیده انتخابات مردم را از حقوق شهروندی خود محروم می‌کنند.

آیا اصولگرایان می‌توانند مانند مجلس که اکثریت را در اختیار گرفتند، اکثر کرسی‌های شوراها را به دست آوردند؟

آن‌طور که بنده به‌عنوان دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی اطلاع دارم در این دوره گروه‌ها و جبهه‌ها و احزاب فعال با همکاری و محوریت جامعه روحانیت مبارز به‌صورت گسترده در کل کشور از طریق یک ائتلاف فراگیر بنام «شورای وحدت نیروهای انقلاب» قرار است به‌صورت صادقانه و جلب رضایت خداوند تبارک و تعالی فعالیت کنند و بسترهای لازم را برای تشویق و ترغیب مردم جهت مشارکت حداکثری مردم را فراهم کند؛ اگرچه فعالیت گسترده شورای وحدت در کشور مانع فعالیت دیگر گروه‌های سیاسی و اجتماعی که این نوع فعالیت صادقانه را از طرق مختلف پیگری می‌کنند، نبوده و آمادگی خود را برای وحدت هرچه بیشتر با این گروه‌ها در جلسات گوناگون اعلام داشته‌اند، شایان ذکر است که تاکنون بیش از 50حزب و گروه‌ سیاسی و اجتماعی به شورای وحدت پیوسته‌اند و فعالیت خود را در دو گروه با ستادهای اجرایی مستقل در زمینه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و انتخابات ریاست آغاز کرده‌اند فکر کنم در آینده‌ای نزدیک کلیات و جزئیات فعالیت شورای وحدت به‌صورت مبسوط توسط مسئولین ذی‌ربط به اطلاع عموم خواهد رسید.

باتوجه به آنکه اصولگرایان هنوز تیم شوراها و شهرداری دوران آقای قالیباف را با خود دارند، چه قدر این احتمال وجود دارد که بازهم شاهد حضور نیروهای نزدیک به قالیباف در شهرداری و شوراهای شهر باشیم؟ و نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا توفیقی خواهند داشت؟

البته در این زمینه شرایط برای همه گروه‌های سیاسی با تفکرات مختلف آزاد است و این نظر شما را رد نمی‌کنم و احتمال این وجود دارد که اعضای شوراها و بعضی از نمایندگان سابق مجلس و مسئولین و کنشگران مدیریت‌های شهری هم در قالب یک جبهه اجتماعی و سیاسی برای انتخابات آماده شوند و طرفدارن جناب آقای قالیباف و گروه‌های اصلاح‌طلب هم از این امر مستثنی نیستند و می‌توانند آزادانه و بدون دغدغه در این امر مهم مشارکت جدی داشته باشند.

آقای محسن هاشمی در سال‌های اخیر نشان داد که تمایل زیادی به شهرداری تهران دارد. باتوجه به آنکه قضیه نامزدی‌اش برای ریاست‌جمهوری منتفی شده است، آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند برای شهرداری آینده تهران بر او حساب کنند؟

انتخاب شهردار بستگی به تفکرات اعضای منتخب شوراها دارد و حق انتخاب و اختیار با آنان است و به دلیل شرایط و فرایند خاص انتخاب شهردار نمی‌توان به‌طور قطعی کسی را از پیش تعیین کرد؛ مگر به‌صورت پیشنهاد و شعار انتخاباتی باشد که بتوانند نظر مردم را برای رأی‌آوری بیشتر به خود جلب کند.

در آخر بفرمایید که به نظر حضرتعالی چه شخصیت‌هایی قابلیت شهرداری تهران در دوره آینده شورای شهر تهران را دارا هستند؟

حداقل بیست نفر که نام بردن از آنان در حال حاضر به صلاح نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها