کد خبر: 607107
تاریخ انتشار :

میرلوحی: اصلاح طلبان می گویند نه جنگ و نه تسلیم اما مذاکره، آری/ شعار نه جنگ و نه مذاکره اصولگرایان به جنگ می رسد

میرلوحی: اصلاح طلبان می گویند نه جنگ و نه تسلیم اما مذاکره، آری/ شعار نه جنگ و نه مذاکره اصولگرایان به جنگ می رسد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «سید محمود میرلوحی»، فعال سیاسی اصلاح‌ طلب، در پاسخ به این سوال که تا چه حد القائات جریان رقیب از سوی اصولگرایان توانسته اهداف و خواسته های جریان اصولگرایی را در آستانه انتخابات به نفع آنها به پیش ببرد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اگر القائات اصولگرایان تاثیرگذار بود که دیگر یک کلمه «تکرار می‌کنم» سرنوشت انتخابات را تعیین نمی‌کرد. اینها کسانی هستند که امکانات فراوانی در اختیار داشته و بلندگوهای بزرگی را در اختیار دارند اما جریان اصلاحات دارای امکانات محدودی هستند که اگر فضای مجازی به کمکشان نمی‌آمد، جزو جماعت‌هایی هستند که از امکانات کمی برخوردارند.

امکانات اصلی در اختیار جناح اصولگرا است

او افزود: اصولگرایان صداوسیما را در اختیار دارند و از سال های گذشته تاکنون، متاسفانه همچنان تهمت‌های بدون مدرک و سخنان غیرمسئولانه را علیه اصلاح‌طلبان بدون وقفه بیان می‌کنند و هیچ کدام از این اتهامات را نتواستند، ثابت کنند. در حالی که امکانات اصلی در اختیار جناح اصولگرا است به بیانی دیگر اگر قرار بود ثابت شود اصولگرایان نه تنها سندی نداشتند که در محکمه رسمی ارائه بدهند بلکه همه امکانات از جمله شنود و غیره را در اختیار داشتند که به رغم اینها هم نتوانستند، هیچ کدام از اتهامات خود را اثبات کنند.

دیوار حاشای اصولگرایان بلند است

عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که چرا هر موقع بحث محبوبیت خاتمی به میان می آید روزنامه کیهان و اصولگرایان به شخص خاتمی حمله می کنند؟ تصریح کرد: رهبر اصلاحات که خاتمی باشد از جنس اخلاقی بحمدالله پاک هستند اما به هر حال دیوار حاشا بلند است. متاسفانه وقتی اصولگرایان می‌بینند این همه امکانات و فرصت‌های رسمی که در اختیارشان است موثر واقع نمی‌شود به این شیوه‌های غیراخلاقی از جمله تهمت‌ها متوسل می‌شوند اما به نظر می‌رسد فضای رسانه‌‌ای و ارتباطاتی کشور آنقدر فرصت‌های متنوعی برای دیگران ایجاد کرده که اصولگرایان با وجود وارد کردن اتهاماتی به جریان رقیب، نمی‌توانند حداقل در انتخابات‌های مشارکتی موفق شوند.

او اضافه کرد: طبق بررسی‌های کارشناسان، هر جا میزان مشارکت بالای 40 درصد بوده همواره سبد رأی اصلاحات برنده انتخابات شده است مگر اینکه اصولگرایان به ظرفیت‌های شورای نگهبان و نظارت استصوابی متوسل شوند تا بدین گونه مانع حضور کاندیداهای جریان رقیب شوند. از این رو در آن زمان، اصولگرایان با همان رأی پایینی که در انتخابات مشارکتی بی نصیب هستند در یک انتخاباتی مانند مجلس، لیست 30 نفره آنها به عنوان رأی اول انتخاب می‌شود.

میرلوحی عنوان کرد: به نظر می‌رسد که به اندازه کافی، جامعه متوجه زوایای این ماجرا شده مبنی بر اینکه جریان اصلاح‌طلب، دلسوزتر از اصولگرایان است و ریشه آن در بنیان‌های انقلاب قوی‌تر است حتی به امام نزدیک تر بودند و هم قبل از انقلاب و هم در جنگ و هم امروز، به این دلیل که فکر می‌کنند این مسیر و راه به نفع انقلاب، مردم و نظام و جمهوری اسلامی است، هنوز در حال هزینه دادن هستند.

در مشارکت بالای 45 درصد، شانس با اصلاحات است

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر مشارکت بالایی صورت بگیرد اصلاح‌طلبان دغدغه‌ای ندارند، تاکید کرد: در آینده هم بدین گونه است یعنی اگر مشارکت بالای 45 درصد باشد و یا بالاتر، سبد اصلاحات، سهم بیشتری از آراء مردمی را در اختیار دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان همواره نگران هستند مذاکره دیگری قبل از انتخابات 1400 رخ دهد؟ اظهار کرد: ما قبل از برجام و مذاکرات، این نظر را داشتیم. در واقع بین جنگ و تسلیم، راه میانه‌ای هم وجود دارد؛ به هر حال در اوایل انقلاب، ما جنگ را تجربه کردیم جنگی که صدام به ما تحمیل کرد که آثار آن نیز هنوز باقی است. بنده پس از جنگ در بنیاد شهید بودم و آثار و هزینه‌های جنگ را از نزدیک حس کردم و می‌دانم چه آثاری روی خانواده‌ها، همسران شهید، پدر و مادر شهدا گذاشت.

میرلوحی بیان کرد: از این رو گفتیم جنگ نمی‌خواهیم و طرفدار جنگ نیستیم در مقابل تسلیم نیز نمی‌خواهیم. به بیانی دیگر انقلاب اسلامی، شعارهایی سر داده و قانون اساسی تصویب کرده و نمی‌تواند در مقابل اسرائیل و آمریکا تسلیم شود از این رو شعار نه غربی، نه شرقی را مطرح کرد اما فقط دو راه جنگ یا تسلیم نیست اصولگرایان این گونه وانمود می‌کنند که اصلاح‌طلبان مذاکره را معادل تسلیم معرفی می‌کنند در مقابل اصلاح‌طلبان ضمن رد آن، بر این باورند که مذاکره راه میانه‌ای است که هزینه های جنگ را ندارد و به معنای تسلیم نیز نیست. اما وقتی که مذاکره‌ای صورت می‌گیرد به معنای بده بستان است بدین معنا که از برخی مسائل عدول می‌ کنیم و طرف مقابل نیز از برخی مسائل عدول می‌کند در نتیجه توافق صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر هم سخن اصولگرایان همین است اخیرا هم مصوبه‌ای را تصویب کردند از این رو بر این باورند که آمریکا به تعبیری با یک تَشرَ آنها سر جای خود می‌نشیند در مقابل ما هم اظهار امیدواری می‌کنیم که همین اتفاق بیفتد و ضرب شست‌های اصولگرایان، آمریکایی‌ها را بر سر عقل بیاورد در این جا اختلاف و دعوایی وجود ندارد اما اینکه آنها تصور می‌کنند که ما دوباره قدم به مسیری بگذاریم که دوباره شش قطعنامه در سازمان ملل علیه ایران تصویب شود و اصولگرایان نام آن قطعنامه‌ها را کاغذپاره بگذارند، درست نیست. قطعنامه‌هایی که حدود 15 سال است گریبان کشور ما را گرفته و هنوز حل نشده است.

میرلوحی عنوان کرد: اصولگرایان در زمینه مهارت مذاکره، همانطور که در داخل هم مشکل دارند در خارج هم دچار مشکل هستند. آنها در گفت و گو با جریان رقیبشان از ادبیات تند و خشن و از موضع بالا حرف می‌زنند آنها در ارتباط با زنان، جوانان، فرهنگیان و اهل موسیقی در ستیز هستند همین نگاه را در خارج دارند با این تفاوت که خارجی ها زیر بار حرف اصولگرایان نمی‌روند و علیه ایران قطعنامه صادر می‌کنند. به هر حال ظریف و روحانی رفتند زحمت کشیدند و این سایه شش قطعنامه را از سر ایران برداشتند به رغم اینها اصولگرایان می‌گویند: «دیدید گفتیم!» در واقع باید گفت که این «دیدید گفتیم» های اصولگرایان، مسائل کشور را حل نمی‌کند.

اصلاحات همواره گفته نه جنگ نه تسلیم اما مذاکره، آری

این عضو حزب اتحاد ملت تصریح کرد: حالا که ترامپ انتخاب نشده و به تعبیری شر آن کم شده، بایدن هم گفته به بسیاری از معاهدات از جمله برجام باز می‌گردد. به هر حال ما در دوران ترامپ نشان دادیم که زیر بار حرف زور نمی‌رویم. حرف اصلاح طلبان این است اگر بایدن به برجام بازنگشت باید خویشتنداری کرد به بیانی دیگر هنر حکومت و حاکمیت این است که همزمان بتواند مشکلات مردم را حل کند ما هم می‌توانیم این شعارها را سر بدهیم که ممکن است جنگ 20 سال طول بکشد اصولگرایان هم بگویند که ممکن است 20 سال جنگ طول بکشد ولی باید گفت که ممکن است اصولگرایان بتوانند تحمل کنند اما آیا مردم می‌توانند؟ آیا می‌توانیم به جوانی که زمان ازدواج و اشتغالش است بگوییم 20 سال صبر کند تا ببینیم چه می‌شود؟!

او افزود: بحث اصلی اصلاح‌طلبان این است که می‌توان بده بستان و گفت و گو کرد تا بسیاری از موانع را برداشت و مشکلات را حل کرد سرمایه‌‌های خارجی را به کشور آورد چرا نباید اجازه بدهیم؟ همین دوستان اصولگرا در زمان برجام هم انتقاد داشتند. هر روز در مجلس دعوا راه می‌انداختند و اجازه ندادند سرمایه‌های خارجی به کشور وارد شود. به واسطه هیئت های اروپایی که به ایران می‌آمدند که دو سال قبل از آمدن ترامپ بود، می‌توانستیم 100 میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم که بسیار موثر بود. بنابراین اگر با مذاکره می‌توانیم هم سانتریفیوژهایمان بچرخد و هم نطنز و فردو فعال باشد و در عین حال اقتصادمان و سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان دوباره جان بگیرد و قطعنامه‌هایی نیز علیه ایران تصویب نشود، ایرادی ندارد. اصلاحات همواره گفته نه جنگ نه تسلیم، مذاکره اما آری. در مقابل اما اصولگرایان می‌گویند نه جنگ نه مذاکره، این گونه که نمی‌شود در دنیای امروز، نه جنگ نه مذاکره، ممکن است به جنگ برسد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها