کد خبر: 607335
تاریخ انتشار :

سخنان مهم رئيس‌جمهور درباره حذف ارز ٤٢٠٠ تومانى

سخنان مهم رئيس‌جمهور درباره حذف ارز ٤٢٠٠ تومانى
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

من در اینجا مي‌خواهم به یک نکته مهم اشاره ‌کنم و آن اینکه برخي از دوستان در رسانه‌ها كه صحبت می‌کنند حواسشان باشد که شرایط ما چگونه بوده است.

در شرایط مختلف، به اقدامات مختلف نیاز است. يك وقتى کشور در یک شرایط تعادل قرار دارد و کشور متعادل است. يك وقتى شرایطی است که دشمن جنگ بر ما تحمیل کرده و جامعه ما ملتهب است و در آنجا شرايط دیگری را اقتضا می‌کند.

اگر دولت برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده و با همه سختی‌ها و مشکلات برای بانک مرکزی، دولت، صمت و کشاورزی و برای اینكه اين کالاها را با قیمتی که برای مردم قابل تحمل باشد در اختیار آنها قرار دهد نبايد كسي بگويد كه چرا ٤٢٠٠ تومان ؟ و بعد عنوان كند يك فردى سوءاستفاده كرده. اين چه صحبتى است؟

بیشتر کالاها از ارز ٤٢٠٠ تومانی خارج شدند. دولت بسته‌های معیشتی برای حمایت از مردم تدارک دید.

در این بین ممکن است یک نفر بسته را نرسانده و دزدی کند حال آیا این بسته یا کمک ایراد داشته است؟ همچنین عده‌ای ارز ٤٢٠٠ تومان را دریافت کردند ولی کالا را به مردم نرساندند. خوب این افراد را طبق قانون دستگیر و محاکمه کنید و اگر فردی تخلف کرده با او برخورد کنید.

اینکه تعداد معدودی تخلف کردند مبنا نمی شود که بگویم کار نادرست بوده بلکه کار کاملا درست بوده است. البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای اساسی به تدریج از ارز ٤٢٠٠ تومانی خارج کردیم.

برای بعضی از کالاهایی مانند برنج، روغن، چای، شکر،‌ لاستیک و دیگر کالاها آرام آرام آنها را از ارز نیمایی خارج کردیم به نحوی که جامعه بتواند این شرایط را تحمل کند و قابل قبول باشد.

اما عده‌ای مصاحبه می‌کنند که مشخص است اصلا متوجه نشدند و خرید هم انجام می دادند ولی نفهمیدند که به عنوان نمونه حبوبات از ارز ٤٢٠٠ تومانی خارج شده است. البته این خوب است که فکر می‌کردند ارز ٤٢٠٠ تومانی برای همه کالاها همچنان ادامه دارد.

دولت قدم به قدم ارز ٤٢٠٠ تومانی را از روی بیشتر کالاها خارج کرد،‌ ولی چند قلم دیگر کالاهای اساسی از جمله دارو و بعضی از کالاهایی که برای ما مهم بود، همچنان با ارز ٤٢٠٠ تومانی خریداری می شود.

البته برای این اقلام نیز در شرایط خاص ممکن است دولت تصمیماتی اتخاذ کند. اما اینکه از امروز یک عده طبل و دهل گرفته واعلام کنند که دوران ارز ٤٢٠٠ تومانی پایان یافت، خوب این عده به چه کسی خدمت می‌کنند؟

باید بعضی از حرف‌ها را به موقع و به درستی گفت. در بیان بعضی از مسائل نباید جار زد.

اکنون زمان طبل و دهل و جار زدن نیست و اگر شعار بدهید عده‌ای از همین موضع سوء استفاده خواهند کرد.

این سبب خواهد شد همان فساد و همان رانتی که نمایندگان می گویند ایجاد شود.

بنابراین از نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که قرار بود کار بزرگی را با هم انجام دهیم. دولت زحمت کشید، ماه ها فکر کرده تا یک بودجه را برای اداره کشور در سال ١٤٠٠ تحویل مجلس شورای اسلامی دهد.

البته دولت از تبصره به تبصره بودجه دفاع می‌کند و این یکی از بهترین بودجه‌هایی بوده که دولت نوشته و تحویل مجلس شورای اسلامی داده است.

از مجلس توقع می‌رود بودجه را بررسی کند و دولت و مجلس با یکدیگر همکاری کنند.

اگر در جایی نیز مجلس پیشنهاد بهتری دارد، ما استقبال می‌کنیم و اگر در جایی نیز اصلاح نیاز دارد دولت استقبال می‌کند. اما شاکله این بودجه باقی بماند زیرا طبق قانون اساسی بودجه را باید دولت بنویسد و به مجلس بدهد و مجلس نمی‌تواند بودجه بنویسد و بودجه را دولت می نویسید و دخل و خرج کشور را دولت می‌داند که چگونه باید در نظر گرفته شود.

البته مجلس حق دارد بودجه را اصلاح کند و پیشنهاد جدید بدهد و باید با هم همکاری کنیم و توقع ما نیز این است که با همکاری بودجه بهتری خارج شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها