کد خبر: 607337
تاریخ انتشار :

انتقاد تروئیکای اروپا از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در فردو

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از اردوپوینت، تروئیکای اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نوشت: ما عمیقا از اطلاعیه ایران مبنی بر اینکه از چهارم ژانویه غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی سایت غنی‌سازی سوخت فردو آغاز می‌شود، نگران شدیم.

در این بیانیه ادعا شده است: این اقدام هیچ‌گونه توجیه معتبر غیرنظامی نداشته و خطرات عمده اشاعه را به دنبال دارد که نقض بزرگی در تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک محسوب شده و بیش از پیش این توافق را تهی می‌سازد.

سه کشور اروپایی همچنین مدعی شدند که تصمیم تهران "فرصت مهم برای بازگشت به دیپلماسی با دولت آتی آمریکا" را به مخاطره می‌اندازد.

در بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند، برنامه غنی‌سازی خود را به حدود توافق شده در برجام بازگرداند و از اتخاذ گام‌های تنش‌زای بیشتر که از فضای دیپلماسی موثر می‌کاهد، خودداری کند.

سه کشور اروپایی بیان کردند که برای "ازریابی چگونگی رسیدگی هرچه بهتر به عدم پایبندی ایران" با دیگر طرفین توافق در ارتباط خواهند ماند.

فرانسه، انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی برجام تاکنون به هیچ یک از تعهدات موثر خود مطابق برجام برای حفظ این توافق نکرده اند که این اقدام همواره محل انتقاد ایران بوده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها