کد خبر: 607502
تاریخ انتشار :

رئیس قوه قضائیه در سفر به کرمانشاه: شرایط "کولبری" باید ساماندهی شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، آیت الله ابراهیم رئیسی امروز (۱۹ دی) در پایان سفر دو روزه خود به استان کرمانشاه در جمع بندی این سفر در جمع خبرنگاران، بااشاره به نشست‌ها و دیدار‌هایی که در این سفر داشته، اظهار کرد: توفیقی بود تا در این سفر دو روزه دیدار‌هایی ولو بصورت محدود با مسئولین استان در شورای اداری، با اصحاب اقدام کننده به صلح و سازش و فعالان مدنی و مهره‌های پرنفوذ در استان که نقشی در جهت حل اختلاف و صلح و سازش دارند، با تعدادی از چهره‌های نخبه و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و همکاران قضایی داشتیم.

وی افزود: در نشستی که با همکاران قضایی خود در استان کرمانشاه داشتیم تنگناها، مشکلات و پیشنهاداتی مطرح شد و مصوباتی هم داشتیم و برای رفع مشکلات نهاد‌هایی همچون پزشکی قانونی، سازمان زندان‌ها و واحد‌های مختلف دادگستری و سایر نهاد‌های وابسته به دستگاه قضایی حدود ۱۳۰۰ میلیارد ریال از بودجه قوه قضائیه و منابع استانی در نظر گرفته شد که با جذب این منابع گشایشی در برخی مشکلات استان خواهیم داشت. البته برای رفع برخی مشکلات هم باید آن‌ها را در بودجه‌های سنواتی قرار دهیم.

ربیس قوه قضائیه در ادامه به برخی اقدامات مهم قضایی در استان اشاره کرد و گفت: حرکت خوبی در دادگستری استان برای کاهش تعداد پرونده‌های معوقه صورت گرفته، بگونه‌ای که تاکنون حدود ۷۰ درصد این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده اند. البته باید تلاش شود تا دیگر پرونده‌ها با تعویق همراه نشود و برای آن دسته از پرونده‌هایی که می‌شود آن‌ها را با صلح و سازش ختم کرد، با رضایت شاکی خصوصی آن‌ها را پایان داد.

وی با تاکید براینکه توجه به صلح و سازش در پرونده‌های قضایی در کرمانشاه برنامه خوبی است که دنبال می‌شود، افزود: این کار ریش سفیدی و کدخدامنشی که هم در فرهنگ اسلامی و هم فرهنگ ملی ما که از هم جدا نیستند، ریشه دارد، اقدام خوبی است که در کرمانشاه بسیار موفق بوده و در این راستا باید از افراد بانفوذ در اقدام و مذاهب مختلف که در بخش‌های مختلف استان در جهت صلح و سازش نقش آفرینی می‌کنند، تشکر کرد.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: تاکید داریم پرونده‌های مربوط به مشکلات خانوادگی، مسائل مالی و آن‌دسته از پرونده‌هایی که می‌تواند با صلح و سازش ختم شود از این روش پسندیده که مورد تاکید دین ما قرار دارد به مصالحه کشیده و به دادگاه و محاکم قضایی کشیده نشود.

وی در ادامه به برخی دغدغه‌های مطرح شده از سوی مسئولین و مردم استان در این سفر اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مطرح شده، موضوع کولبری بود که امروز هم در سفر به شهرستان پاوه مسئولین و مردم آنجا هم این مشکل را مطرح کردند و البته قبلا در نشستی با استاندار و فرماندهان سپاه نیز این موضوع را بررسی کردیم و قرار بر این شد که پیشنهاداتی که برای رفع این مشکل وجود دارد را در کارگروهی زیر نظر استاندار تا ظرف یک ماه آینده مطرح و مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم این راهکار‌ها چگونه می‌تواند مشکل کولبری را حل کند.

رئیسی تاکید کرد: آنچه ما به آن تاکید داریم این است که کولبری باید ساماندهی شود، چراکه شرایط فعلی، شرایط قابل قبولی نیست. بنظر می‌رسد بازارچه‌های مرزی می‌تواند فعال شود تا هم کار صادرات و واردات بخوبی در آن انجام گیرد، هم نظام‌مند شود و هم اینکه مرزنشینان نیز از آن بهره‌مند شوند و از طرف دیگر سازمان‌های مربوطه بتوانند کاملا نظارت بر صادرات و واردات داشته باشند.

وی متذکر شد: ساماندهی نظام صادرات و واردات به نحوی که همه دستگاه‌های مربوطه بتوانند نظارت کنند و هم اینکه مرز نشینان به اشتغال برسند، کاری است کاملا شدنی و کار پیچیده و دست نیافتنی نیست. حتی اگر این کار در کرمانشاه انجام شود، می‌تواند در استان‌های همجوار هم به این شکل عمل کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به مطرح شدن مشکل حق آبه در سفرش به پاوه توسط مسئولین و مردم این شهرستان اشاره کرد و گفت: این موضوع توسط کارشناسان استانداری در حال بررسی است. من هم از وزرات نیرو می‌خواهم این خواست مردم پاوه را مورد بررسی قرار دهد.

وی در ادامه به نگرانی‌هایی که در استان دررابطه با موضوع خصوصی سازی بویژه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه وجود دارد، اشاره کرد و افزود: در موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هم سازمان خصوصی سازی و هم مجلس در این رابطه گزارشی ارائه داده و هم سازمان بازرسی نیز گزارشی تهیه کرده است. این موضوع بدون اینکه هیچ گونه اخلالی در روند تولید و روند کار پالایشگاه رخ دهد قابل بحث است و می‌توان گزارشاتی که تاکنون تهیه شده را در هیات داوری مطرح و در آنجا مورد بررسی و داوری قرار داد.

رئیسی در ادامه به امنیت حاکم در کشور و استان‌های مرزی اشاره کرد و گفت: موضوعی که در کرمانشاه و دیگر استان‌ها همواره آن را مطرح می‌کنیم، مسئله امنیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. امروز ما در کشور از نعمت امنیت برخورداریم که ساده بدست نیامده و باید این امنیت بماند و افرادی که به هر نحوی امنیت مردم را دچار اختلال می‌کنند، نباید به آن‌ها مجال داده شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها