کد خبر: 607722
تاریخ انتشار :

دیپلمات‌های بلندپایه وزارت خارجه آمریکا خواستار برکناری ترامپ شدند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بنابر گزارش تارنمای فارن پالیسی، این نامه که دومین نامه فرستاده شده برای مایک پمپئو وزیر امور خارجه در چند روز گذشته به شمار می رود، نشانگر تکانه و خشم گسترده دیپلمات های ایالات متحده از اقدامات ترامپ و واکنش پمپئو به این بحران سیاسی داخلی است.

این اعتراض دیپلمات های آمریکا به یک رئیس جمهوری کنونی، در تاریخچه ۲۳۲ ساله این وزارتخانه بی سابقه است

مقام های بلندپایه وزارت امور خارجه در این نامه با سرزنش پمپئو به علت خودداری از صدور بیانیه در باره پذیرش بی قید و شرط پیروزی جو بایدن در انتخابات (سوم نوامبر /۱۳ آبان ماه) ۲۰۲۰، به اقدامات تحریک آمیز ترامپ برای تحریک به شورش خشونت بار اعتراض کرده اند.

نشریه فارن پالیسی به صورت مستقل نتوانسته است شمار مقام های امضا کننده این نامه را تائید کند، اما یک مقام امضا کننده به شرط ناشناس ماندن، گفته است که حدود ۱۷۵ دیپلمات و مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا که عمدتا حقوقدان هستند، آن را امضا کرده اند.

این نامه با فراتر رفتن از پیام نخست در تشریح مباحث گسترده در باره چگونگی تضعیف و آسیب رساندن اقدامات رئیس جمهوری به صحنه سیاست خارجی ایالات متحده و نهادهای دموکراتیک آن، آشکارا از پمپئو خواستار حمایت از مشاوره با دیگر مقام های دولت در باره فعال سازی احتمالی متمم بیست و پنجم در باره برکناری رئیس جمهوری شده است.

فارن پالیسی می افزاید: ابراز نارضایتی خصوصی کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه آمریکا برای دومین بار در یک هفته به منظور محکوم کردن اقدامات ترامپ، بی سابقه است. هر چند نامه های ابراز نارضایتی در دسترس گذشته بر سیاست های ایالات متحده یا اقدامات مدیریتی وزارت امور خارجه متمرکز بوده، اما هیچ حتی به مفهوم معرفی و شناسایی رئیس جمهوری به عنوان تهدیدی برای دموکراسی، نزدیک هم نشده بود.

با اینکه پمپئو در رشئه پیام های توئیتری، خشونت در کنگره را به عنوان اقدام غیرقابل پذیرش محکوم کرده، اما اشاره ای به ترامپ نکرده است.

جورج میکس عضو ارشد دموکرات در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان با ابراز نارضایتی از پمپئو به علت انتقاد نکردن از ترامپ، دوباره بر پشتیبانی فزاینده نمایندگان هم حزبی خود از طرح استیضاح تاکید کرده است.

پس از سخنرانی تحریک آمیز چهارشنبه شب ۶ ژانویه ترامپ، حامیان دو آتشه وی به ساختمان کنگره حمله بردند تا از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی کنگره جلوگیری کنند. اقدامی با برخورد شدید از سوی پلیس آمریکا مواجه شد که دست کم پنج نفر کشته، دهها نفر زخمی و ۵۳ نفر هم بازداشت شدند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها