کد خبر: 607813
تاریخ انتشار :

مهلت ۲۴ ساعته رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به پنس برای برکناری ترامپ / پلوسی: اگر ترامپ برکنار نشود، استیضاح خواهد شد

مهلت ۲۴ ساعته رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به پنس برای برکناری ترامپ / پلوسی: اگر ترامپ برکنار نشود، استیضاح خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا می گوید درصورتی که مایک پنس، معاون رییس جمهوری مطابق با قانون اساسی ایالات متحده به برکناری دونالد ترامپ اقدام نکند، دموکرات های کنگره رییس جمهوری را استیضاح خواهند کرد.
پلوسی یکشنبه در نامه ای خطاب به اعضای دموکرات مجلس نمایندگان نوشت‌ این مجلس دوشنبه با صدور یک قطعنامه به طور رسمی خواهان به کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی از سوی پنس خواهد شد.
پلوسی نوشت:‌ ''از معاون رییس جمهوری می خواهیم طی ۲۴ ساعت پاسخ دهد... سپس به طرح لایحه استیضاح در صحن مجلس نمایندگان اقدام خواهیم کرد. ''
بر اساس گزارش بی بی سی، دموکرات های کنگره و بعضی از جمهوری خواهان دونالد ترامپ را به تحریک هواداران خود برای حمله به کنگره در چهارشنبه، ششم ژانویه متهم کرده اند و خواهان برکناری او پیش از پایان دوران ریاست جمهوری او در بیستم ژانویه، اول بهمن هستند.
پلوسی یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت:‌ ''کاری که او کرده چنان جدی است که باید محاکمه شود. ''
متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا به معاون رییس جمهوری اختیار می دهد در صورتی که رییس جمهوری فاقد توانایی اجرای وظایفش باشد، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند.
پلوسی در نامه اش به نمایندگان، دونالد ترامپ را ''خطری آنی برای دموکراسی و قانون اساسی آمریکا دانست. ''
همزمان، جیمز کلایبرن، از نمایندگان ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت این مجلس در هفته پیش رو لایحه استیضاح دونالد ترامپ را به رای خواهد گذاشت و پس از تصویب، ارسال آن را به سنا یه یکصد روز پس از آغاز ریاست جمهوری بایدن موکول خواهد کرد.
دموکرات های مجلس نمایندگان، در لایحه استیضاح خود ترامپ را به ''تحریک به شورش '' متهم کردند.
مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات هاست و آنها از رای لازم برای تصویب استیضاح برخوردار هستند ولی موافقت سنا با برکناری رییس جمهوری به رای دو سوم نمایندگان نیاز دارد که با توجه به اکثریت جمهوری خواهان کار برای دموکرات ها مشکل خواهد بود.
کلایبرن گفت: ''باید به رییس جمهوری منتخب، جو بایدن اجازه دهیم تا اجرای برنامه هایش را در یکصد روز نخست ریاست جمهوری اجرایی کند. ''
مراسم تحلیف جو بایدن بیستم ژانویه، اول بهمن برگزار می شود.
بایدن در یکصد روز نخست ریاست جمهوری ضمن معرفی اعضای کابینه اش به کنگره برای کسب رای اعتماد، برنامه های اصلی خود مانند مقابله با همه گیری ویروس کرونا را به اجرا خواهد گذاشت.
در صورت استیضاخ ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش، او از دریافت حقوق ماهانه، کمک هزینه سفر و مسکن و همین طور امکان شرکت دوباره در انتخابات محروم خواهد شد.
یکی از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به تلاش دموکرات ها گفته است که چنین اقدامی تنها به ایجاد تفرقه در کشور کمک خواهد کرد.
منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها