کد خبر: 607861
تاریخ انتشار :

پوتین: جنگ قره باغ خطر حضور تروریسم در منطقه را افزایش داد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در دیدار با "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان و "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان با قدردانی از انها بخاطر پاسخ مثبت به دعوت وی برای دیدار در مسکو گفت: امروز روند اجرای بیانیه روز ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در مورد صلح در قره باغ و اقدامات بعدی برای حل مسائل و رفع پیامدهای مناقشه و جنگ اخیر در این منطقه را بررسی می کنیم.

پوتین با بیان اینکه روسیه با مردم ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط حسن همجواری دارد، اظهار داشت: ما با نگرانی و ناراحتی جنگ در قره باغ را پیگیری می کردیم و نگران سرنوشت ساکنان این منطقه بودیم.

وی با اشاره به قربانیان فراوان بر اثر جنگ قره باغ خاطرنشان کرد که این مساله وضعیت پیچیده منطقه قفقاز جنوبی را متشنج کرد و خطر انتشار تروریسم در منطقه را افزایش داد.

رئیس جمهوری روسیه گفت که برای پایان جنگ در قره باغ سازمان های دیپلماتیک روسیه با مشارکت ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلاش های گسترده ای کردند و ما نیز چند دور با یکدیگر گفت و گو کردیم.

وی یادآوری کرد که مرکز صلحبانی روسیه به درخواست طرف های ارمنستانی و آذربایجانی در منطقه قره باغ مستقر شده است.

وی افزود: نظام موثر نظارت بر آتش بس ایجاد شده است و در محدوده عمل صلحبانان روس ۲۳ مقر بازرسی فعالیت می کند و چهار مقر دیگر هم مسوول تامین امنیت کوریدور (لاچین) است.

پوتین با بیان اینکه الان وضع منطقه قره باغ آرام است، اظهار کرد: با تلاش های روسیه از روز ۱۴ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۴۸ هزار نفر از پناهندگان به منطقه قره باغ بازگشته اند. با وساطت روسیه تبادل اسرا و اجساد کشته شدگان بین دو طرف انجام گرفته است.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مرکز بین المللی واکنش انسانی در قره باغ بطور موثر فعالیت می کند و در چارچوب آن کارشناسان کشور ما مسائل قره باغ را حل می کنند و به بازسازی اماکن عمومی و مسکونی و محافظت از اماکن مذهبی و فرهنگی تاریخی و تعمیر مراکز تولید انرژی می پردازند.

وی ادامه داد: روسیه ۸۰۰ تن مصالح ساختمانی و بیش از ۱.۵ میلیون تن محموله های کمک های انسانی به قره باغ ارسال کرده است و واحدهای نظامی روسی ۴۷۹ هکتار اراضی این منطقه را از وجود مین و مواد منفجره پاکسازی کرده اند.

وی تصریح کرد: دیدار امروز در فضای کاری برگزار می شود و در آن اقدامات لازم برای تقویت صلح در منطقه و پیشرفت اقتصادی را بررسی می کنیم.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان و "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان را به پایتخت روسیه دعوت کرده است و سه طرف در مورد مراحل احتمالی حل مشکلات قره باغ کوهستانی بحث خواهند کرد.

ادامه دیدار در کرملین بدون حضور خبرنگاران جریان دارد.

سرویس مطبوعاتی کرملین امروز اعلام کرد که گفت وگوهای سه جانبه بین سران فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به ابتکار پوتین در مسکو برگزار می شود.

در این مذاکرات، پوتین، پاشینیان و علی اف درباره اجرای بیانیه خود در مورد قره باغ کوهستانی که در تاریخ ۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ ( ۱۹ آبان) به امضای سه طرف رسید، گفت و گو می کنند. همچنین در این نشست دستور کار راه حل منطقه برای برون رفت کامل از بحران ارائه می شود.

«علی ناگیف» رئیس سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان و «آرمن آبازیان» رئیس سرویس امنیت ملی ارمنستان، در تاریخ ۹ ژانویه ( ۲۰ دی) در یک کشور بی طرف دیدار و در مورد تبادل زندانیان گفت وگو کردند.

آنها همچنین در مورد جستجوی مفقودان این جنگ بحث کردند. روسای شورای امنیت دو کشور در ۳۰ دسامبر ( ۱۰ دی) نیز با هم دیدار و در مورد موضوعات آتش بس، مبارزه با تروریسم و ‌جستجوی اجساد کشته شدگان گفت وگو کردند.

تبادل زندانیان توسط باکو و ایروان چندین بار انجام شد. در ۲۸ دسامبر (۸ دی)، طرف ارمنی با پذیرش چهار سرباز ارمنی، دو سرباز جمهوری آذربایجان را بازگرداند. پیش از آن، تبادل زندانیان در ۱۴ دسامبر صورت گرفت.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها