کد خبر: 608067
تاریخ انتشار :

ناکامی بزرگ بن سلمان درباره ایران و قطر + جزئیات

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اما آنچه که توجه ناظران سیاسی را به خود جلب کرد حضور جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ در کنار سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که می توان آن را اهانتی بزرگ به سران این کشورها دانست. در این نشست سران کشور بحرین، پادشاهی عمان و همچنین امارات حضور نداشتند که این موضوع از اهمیت این نشست می کاهد.

در جریان این نشست دو اتفاق رخ داد. نخست آشتی میان قطر و عربستان بود که دو کشور پس از سه سال اختلاف به سمت حل آن گام برداشتند. دلیل اصلی آن هم وحشت محمد بن سلمان از پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که او را نگران کرده است. عربستان احساس می کند که با شکست دونالد ترامپ در انتخابات چتر حمایتی خود را از دست داده است. به همین دلیل عربستان برای ایجاد حاشیه امن در منطقه به سمت حل اختلافات خود با قطر گام برداشته که نشان از شکست سیاست های منطقه ای محمد بن سلمان است.

موضوع دیگر در این نشست جریان سازی ولیعهد سعودی علیه ایران بود. وی قصد داشت تا با استفاده از شرایط موجود در منطقه و جهان علیه ایران جریان سازی کند، اما موفقیت چندانی بدست نیاورد، چرا که قطر قصد ندارد هیچ گاه سطح روابط خود با ایران را کاهش دهد و در دام سیگنال های ولیعهد سعودی بیفتد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که تنها دستاورد نشست شورای همکاری خلیج فارس برای عربستان سعودی آشتی بین ریاض و دوحه بود که قطر در جریان این نشست به هیچ یک از پیش شرط های عربستان در مورد کاهش رابطه با تهران و دیگر مسائل منطقه ای تن در نداد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها