کد خبر: 608431
تاریخ انتشار :

کواکبیان: دیدگاه اقتصادی هاشمی اشرافی‌گری و فساد را زمینه‌سازی کرد

کواکبیان: دیدگاه اقتصادی هاشمی اشرافی‌گری و فساد را زمینه‌سازی کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ممکن است نامزد مستقل معرفی کنیم

- در کنگره ۱۹ حزب مردم سالاریکه پایان بهمن ماه برگزار می‌شود، تصمیم نهایی گرفته ‌شود که از درون حزب مردم سالاری نامزد مطرح شود یا خیر.

- نهاد اجماع ساز ممکن است ساز و کاری داشته باشد که هر کس می‌خواهد بیاید و آنجا بررسی شود، ما هم از درون حزب مردم سالاری برنامه‌هایی داریم و ممکن است نامزد جداگانه معرفی کنیم.

- نهاد اجماع سازی که ما در حزب مردم سالاری از بهمن ۹۷ دنبال می‌کردیم و طرح آن در شورای هماهنگی تصویب شد، اجرایی نشد. پیش بینی ما این بود که ۴ هزار نفر از سطح کشور از بدنه اصلاح طلبی بیایند و تصمیم بگیرند، نامزد‌ها آنجا خودشان را مطرح کنند و از دلِ پارلمان اصلاحات، نامزدی به شیوه دموکراتیک برگزیده شود.

- بحث مجزایی در خصوص شورا‌ها در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان مطرح نشده است. یعنی انتخابات خرداد ۱۴۰۰ به صورت یک بسته دیده می‌شود که بخشی از آن، انتخابات شورا‌ها و بخشی انتخابات ریاست جمهوری هست.

انتخابات ۹۸ زیر دندان برخی‌ها مزه کرده است

- ۳ پایه اصلی رد صلاحیت ها، وضعیت نابهنجار معیشت مردم و کاهش اعتماد عمومی در ریزش مشارکت مردم در انتخابات ۹۸ تاثیرگذار بود.

- متاسفانه برخی‌ها انتخابات ۹۸ زیر دندانشان مزه کرده و می‌گویند هر چه کم‌تر خلق الله بیاید، به نفع ماست.

۵۰% آرا در انتخابات‌ها متعلق به اصلاح‌طلبان است!

- تجربیات انتخاباتی نشان داده که سقف رای جریان اصلاحات هیچ وقت از سبد اصلاح طلبان به سبد گروه‌های دیگر ریخته نخواهد شد؛ ۱۵ درصد آرا برای جریان اصولگراست، ۳۰ تا ۴۰ درصد آرای خاکستری وجود دارد که بین جریان‌های مختلف شناور هستند و فارغ از جناح و جریان تصمیم گیری و انتخاب می‌کنند و هر طرفی بهتر بتواند شعار‌های آن‌ها را بهتر پوشش دهد به آن سمت حرکت می‌کنند؛ منهای این درصدها، بقیه آرا یعنی چیزی حدود ۴۰ - ۵۰ درصد رای‌ها به بالا متعلق به اصلاح طلبان است.

- حالا در خصوص پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان باید بگوییم بخشی از آن در طیف خاکستری تضعیف شده است، ولی بخش ۴۰ - ۵۰ درصد به بالا واجدان شرایط اگر باز هم در انتخابات حاضر شوند به اصلاح‌طلبان رای می‌دهند، منتها حضور آن‌ها در انتخابات به، اما و اگر بستگی دارد؛ ولی نیامدن آن‌ها به معنی بالا رفتن آرای اصولگرا‌ها نیست.

مدام چوب حمایت از دیگران را خوردیم

- یک بخشی از آرای اصلاح‌طلبان از قشر خاکستری ریزش می‌کند که آن هم چوبی است که از اقدامات دولت می‌خوریم و می‌توانیم اینطور بگوییم که بخشی از آرای جریان اصلاح‌طلبی به خاطر حمایت‌های خود از دولت کاهش پیدا کرده که اگر این نگاه تغییر کند حتما رای خاکستری هم به نفع اصلاح طلبان تغییر پیدا خواهد کرد، اما در هر صورت باید قبول کنیم که آرای خاکستری اصلاح طلبان به دلیل حمایت از دولت کاهش پیدا کرده است.

- صحبت‌هایی در خصوص گرایش به سمت نامزد اعتدالی از طرف برخی اصلاح طلبان مطرح شده و حتی برخی اسامی هم به میان آمد. اگر می‌خواهیم دستی بر آتش انتخابات داشته باشیم باید به جای اینکه یک اصولگرای آن چنینی انتخاب کنیم به سراغ کسی برویم که اتفاق نظر بیشتری با ما داشته باشد.

- ما هم این موضوع را در حزب مردم سالاری رد کردیم که به هیچ نحو از خارج از جبهه اصلاحات از هیچ کس حمایت نکنیم. مدام چوب حمایت از دیگران را خوردیم؛ بقیه آمدند رای خود را گرفتند و رفتند و از ما هم حالی نپرسیدند و کاری با ما نداشتند؛ خب چه کاری است؟

دیدگاه اقتصادی هاشمی اشرافی‌گری و فساد را زمینه‌سازی کرد

- مرحوم هاشمی و سید محمد خاتمی ممکن است در روش‌ها فرق داشته باشند با هم، ولی در کلیت خیلی تناقضی بین این دو تفکر نمی‌بینم؛ دلیل تغییر روش هم به خاطر شرایط مختص هر دوره بود.

- آقای هاشمی مشی بازتری در برنامه‌های اقتصادی داشت که تبعاتی را هم به وجود آورد و شکاف‌هایی بین طبقات مختلف جامعه به وجود آمد و زمینه‌های اشرافی‌گری و فساد‌های اقتصادی حاصل دیدگاه اقتصادی هاشمی در روش خاص خود او بود، اما در دولت خاتمی این اتفاقات به آن شکل نبود.

- اینکه بگوییم اگر کسی از خاتمی جانب‌داری می‌کند حتما با هاشمی مشکل دارد یا بالعکس، این موضوع اشتباه است. روش‌های دو شخصیت در دو دولت حتما مختلف بوده، خصوصا در بحث‌های اقتصادی، اما تناقضی بین این دو تفکر به آن صورت که خیلی واضح باشد دیده نمی‌شود.

من از رای دادن به روحانی پشیمان نشدم/ دولت برای توسعه سیاسی هیچ کاری انجام نداد

- از اول با لیست امید مخالف بودم به این دلیل که از جریان دولت هم در لیست حضور داشتند، ولی به دلیل حفظ وحدت لیست، در ابتدا خیلی بروز ندادیم، ولی در عمل شاهد آن بودید؛ عکس هایشان را با ما گرفتند، اما زنبیلشان را جای دیگری گذاشتند.

حسن روحانی همشهری ما است و دوستش داریم، ولی اصلا از کارهایش راضی نیستیم؛ سال ۵۸ مسئولیت ستاد انتخابات او برای مجلس اول در سمنان داشتم و از نظر عاطفی رابطه خوبی با هم داشتیم.

- در انتخابات سال ۹۶، ۴۳ شهر رفتم و برای حمایت از روحانی سخنرانی کردم و از او خواستم یک کاری کند که من سربلند باشم، برخی گفتند کواکبیان از رای دادن به روحانی پشیمان شده است، اما من از رای دادن به او پشیمان نشدم و یک حامی منتقد او هستم و شاید بیشتر تذکراتی که در مجلس دهم مطرح کردم هم به دولت بر می‌گشت.

در توسعه سیاسی که هیچ کاری انجام ندادند و در توسعه اقتصادی همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشتند و برجام هم وقتی ترامپ از آن خارج شد، توقع گشایش اقتصادی نبود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها