کد خبر: 609190
تاریخ انتشار :

خبر خوش و مهم روحانی درباره واکسن کرونا

خبر خوش و مهم روحانی درباره واکسن کرونا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر اینکه امروز بیش از ۱۱ ماه از دوران ابتلا به کرونا در کشور ما می‌گذرد و پایان ماه بهمن یک سال تمام می شود، گفت: تا پایان بهمن سال گذشته بود که متوجه شدیم این بیماری وارد کشور شده و عده‌ای مبتلا شده‌اند و تست‌های آنها مثبت شد و روز آخر بهمن اعلام شد که کشور ما هم با این ویروس مواجه شده است.

وی افزود: یک سال بر مردم با سختی گذشت و باز هم باید مراقبت کنیم چون ممکن است ماه‌های دیگر هم همین سختی را پیش رو داشته باشیم و اینکه یک بیماری عالم‌گیر توانسته جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را تاکنون بگیرد رقم بزرگی محسوب می‌‌شود.

روحانی با بیان اینکه در مجموع باید از دستاوردی که امروز شاهد آن هستیم و در یکی دو هفته اخیر آمار فوتی‌هایمان دو رقمی شده از مردم بزرگ و کادر درمان تشکر کنیم، اظهار داشت: همه اعم از بسیج، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار هم این کار بزرگ را به وجود آوردند و این کارنامه غرور آفرین است؛ علیرغم اینکه کشورهایی که در دنیا از لحاظ صنعتی و امکانات پزشکی قدرتمندتر هستند، گرفتاری و مشکلاتشان بسیار زیاد هست و نتوانسته‌اند این بیماری را به طور کامل مهار کنند، پس در کشور ما کار بزرگی انجام گرفته و از همه آنهایی که دست اندرکار این اقدام سنگین و بزرگ بوده‌اند باید تشکر کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به دو نکته در مورد این روند کاهشی بیماری کرونا اظهار داشت: این روند کاهشی بدین معنا نیست که شرایط مطلوب بوده و آمار کنونی حدود 70نفری کشته شدگان بیماری کرونا مطلوب است ولی نسبت به گذشته شرایط ما بهتر است و باید روند کاهشی باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: در بسیاری از استان‌ها روند کاهشی بود ولی در برخی استان ها روند کاهشی متوقف شده بود و در برخی نیز مقدار مختصری افزایش تعداد بیمار شروع شده بود که این می‌تواند برای ما نگران کننده باشد.

روحانی تاکید کرد: نباید به خاطر کاهشی شدن، مسیر اهمال و عادی‌نگری در رفتارهای اجتماعی و خانوادگی‌مان مدنظر قرار بگیرد که بعدش می‌تواند برای ما خطرناک باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه همچنان این نگرانی از ویروس جدید جهش یافته به نام ویروس انگلیسی و ویروسی که در آفریقای جنوبی دیده شده وجود دارد، گفت: اگر مراقبت نکنیم ممکن است این ویروس جهش یافته ما را مبتلا کند مخصوصاً اینکه امروز آمار نگران‌کننده دیدیم که در برخی استانها مواردابتلای جوانان و نوجوانان هم را هم شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه حداقل باید تا ۵ یا۶ ماه آینده با همین دقت و مراعات و کنترل و پروتکل ها ادامه بدهیم تا واکسن برسد و تزریق شود، گفت: تا واکسن‌های ایرانی برسد زمان می‌برد؛ حداقل ۶ ماه دیگر پیش رو داریم که کاملاً مراقبت کنیم و ببینیم که تا آن موقع شرایطمان چگونه می‌شود و ممکن است که شرایط مطلوبی برایمان پیش بیاید.

رئیس جمهور افزود: اگر خدای نکرده ما با موج جدیدی مواجه شویم، موج جدید به معنای تعطیلی بخشی از کسب و کارها و ایجاد مشکلات روحی در جامعه و اخلال در انجام خدمات به مردم است و باید با همه توان تلاش کنیم تا وارد موج جدید نشویم و اگر وارد موج جدید شویم بازگرداندن مشکلات برای ما بسیار سخت می‌شود.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه ما راهی جز تشدید نظارت‌ها نداریم، اظهار داشت: همچنان باید از لحاظ فرهنگی به مردم گوشزد شود و تبلیغات ادامه پیدا کند و تنها تبلیغات بیان مطلب در صدا و سیما و روزنامه‌ها و سایر رسانه ها نیست و باید نظارت را هم تشدید کنیم.

وی افزود: باید از طریق اپلیکیشن‌های نظارتی نظارت‌ها را بیشتر کنیم و نظارت چهره به چهره و موردی در برخی جاها سخت می شود ولی از طریق اپلیکشین ها خیلی راحت‌تر می‌توانیم نظارت انجام دهیم و از طریق همین اپلیکیشن‌ها بود که جلوی مسافرت‌ها و ترددها گرفته شد.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه اگر قرارگاه بتواند کاری بکند که ما بتوانیم سفرهای بین شهری را هم با این اپلیکیشن‌ها مرتبط کنیم که اگر کسی تست کرونای کسی مثبت بوده نتواند با ماشین شخصی مسافرت کند این کار ضروری و لازم است، تصریح کرد: در مجموعه گزارش امروز ما این را احساس کردیم که ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده، بلکه با موتاسیون هایی که این ویروس یافته بیماری‌زایی و شرایطش بیشتر شده و حتی امروز وزیر بهداشت در گزارش‌شان گفتند که خطر این بیماریِ موتاسیون یافته بیشتر شده و مرگ و میر بیشتری را هم می‌گیرد.

وی افزود: این خیلی مهم است که ما با یک ویروسی مواجه بودیم و هستیم و ممکن است با یک شرایط خطرناک‌تری در آینده مواجه شویم که نیازمند یک هشدار جدی هست و اگر کوچکترین اهمال برای یک مدت کوتاهی انجام بگیرد، بعد موج سرپایی و بستری و آی سی یو و مرگ و میر را خواهیم دید.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه برای اینکه این ویروس جدید وارد کشور نشود وزارت راه و سایر مسئولین در فرودگاه ها و سایر مبادی ورودی مراقبت کنند که افراد جدیدی که از خارج کشور مخصوصا اروپا و اخیراً از آفریقا وارد کشور می‌شوند بتوانیم تست انجام دهیم تا این ویروس جدید وارد کشور نشود، اظهار داشت: همچنان باید با قاطعیت جلوی تردد و تجمع غیر ضروری را بگیریم و هیچ چیز نباید ما را از این حرکت باز بدارد.

روحانی تاکید کرد: تجمع و تردد غیر ضرور نباید انجام بگیرد و همه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و این وظیفه قانونی و ملی و شرعی ماهست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حرکت‌های خوبی در زمینه واکسن داخلی و خارجی انجام گرفته است، اظهار داشت: در زمینه داخلی تقریبا می توانیم بگوییم که سال آینده و در ابتدای تابستان یا انتهای بهار سه واکسن برکت، رازی و پاستور را پیش رو داریم. این سه واکسن داخلی را سال آینده خواهیم داشت و امیدواریم برخی از این‌ها در فصل بهار و بعضی نیز در تابستان به دست ما برسد و از حالا تا پایان سال غیر از کواکس که سهم خودمان را داریم و بیش از ۱۶ میلیون دوز واکسن را وارد خواهیم کرد، با جاهای دیگر هم تلاش می‌کنیم و همه تلاش‌ها بر این است که در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز شود و این کار بسیار اهمیت دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: واکسن داخلی برای ما افتخار است و واکسن خارجی هم تا وقتی که واکسن داخلی برسد یک ضرورت است که باید این کار انجام بگیرد و امیدواریم با همکاری هم به یاری یکدیگر و مراعات دستورالعمل ها به خوبی از این مراحل بگذریم و مواجه با موج چهارم نشویم.

مهمترین بخش اظهارات حسن روحانی به شرح زیر است:

کارنامه کشور در کرونا غرورآفرین است. امکانات بعضی کشورها بیشتر از ماست اما نتوانستند کووید 19 را کنترل کنند. با اینکه روند متوفیان کرونا 2 رقمی شده اما همچنان این آمار برای ما بالاست و به نقطه مطلوب نرسیدیم. این آمار بازهم باید کاهش پیدا کند. نباید به واسطه کاهش ابتلا یا تعداد فوت شدگان، در رعایت پروتکل ها اهمال کاری کنیم. ویروس انگلیسی و آفریقایی نگران کننده است.

اگر مراقبت نکنیم این ویروس جهش یافته ممکن است ما را مبتلا کند. امروز یک آمار نگران کننده مشاهده شد که آمار مبتلایان در جوانان و نوجوانان در برخی استان ها افزایش یافته است. حداقل تا 5 یا 6 ماه آینده باید با همین روال رعایت پروتکل ها پیش برویم. اگر خدای نکرده شاهد موج جدید باشیم، این موج جدید به معنای تعطیلی برخی کسب و کار ها و اختلال در امور کشور است. راه حل این مسئله تشدید نظارت هاست.

در فرودگاه‌ها و همه مبادی ورودی باید مراقبت شود همچنان باید با قاطعیت جلوی تجمعات غیرضروری و ترددهای غیرضروری را گرفت.

همه تلاش‌ها بر این است که در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز شود.

3 واکسن داخلی (برکت، رازی و پاستور) سال آینده در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

از حالا تا آخر سال هم غیر از‌ کوواکس که ۱۶.۸ میلیون دوز است، از جاهای دیگر تلاش می‌کنیم که واکسن بیاوریم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها