کد خبر: 609672
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

محمود صادقی: مرعشی، موسوی‌لاری، امین‌زاده و نبوی از عضویت در نهاد اجماع‌ساز امتناع می‌کردند/چون عارف به نوعی اعلام کاندیداتوری کرده بود به‌عنوان عضو حقیقی انتخاب نشد/ اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز حق رأی نخواهند داشت

محمود صادقی: مرعشی، موسوی‌لاری، امین‌زاده و نبوی از عضویت در نهاد اجماع‌ساز امتناع می‌کردند/چون عارف به نوعی اعلام کاندیداتوری کرده بود به‌عنوان عضو حقیقی انتخاب نشد/ اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز حق رأی نخواهند داشت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری با سازوکاری جدید وارد انتخابات شدند که تا این لحظه به نام «نهاد اجماع‌ساز» شناخته می‌شود. این مجمع متشکل است از 32 حزب و 15 عضو حقیقی که عموم ایشان از چهره‌های شناخته‌شده اصلاحت‌اند. مهم‌ترین هدف این نهاد بر اساس آنچه در مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آمده است، شرکت اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد و رقابتی و حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب است. همین جمله نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان اولا اصرار دارند که در نهایت بر یک نامزد واحد به اجماع برسند و ثانیا آن نامزد باید کاملا اصلاح‌طلب باشد و دیگر قرار نیست سیاست حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب مانند آنچه در سال92 و 96 رخ داد، به وقوع بپیوندد.

محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، که خود یکی از اعضای 9نفره هیئت انتخابات 15عضو حقیقی نهاد اجماع‌ساز بود، درباره آنچه در این نهاد در حال وقوع است، به «نامه‌نیوز» گفت: «نهاد اجماع‌ساز هنوز شروع به فعالیت نکرده است. قرار است با آقای خاتمی ملاقاتی داشته باشیم و هفته آینده هم نخستین جلسه نهاد برگزار شود. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم هم‌زمان با تصویب تشکیل این نهاد، چارچوب‌های کلی را اعلام کرد و در بیانیه‌ای آورد که اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد، عادلانه و رقابتی شرکت می‌کنند و بر یک نامزد اصلاح‌طلب اجماع خواهند کرد».

او ادامه داد: «نهاد اجماع‌ساز قاعدتا باید بر همین مبنا حرکت کند تا در نهایت بر نامزدی کاملا اصلاح‌طلب به اجماع برسد زیرا اگر چنین رویکردی نداشته باشد، فلسفه وجودی‌اش را از دست می‌دهد. هدف همه اعضای نهاد اجماع‌ساز هم‌افزایی بین احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب است تا بتوانیم با خط‌مشی مشخص و با تعیین راهبردها وارد انتخابات بشویم».

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که نهاد اجماع‌ساز چه تفاوت‌هایی با شورای عالی سیاست‌گذاری دارد و آیا در این نهاد انتقادی که درباره حضور اشخاص حقیقی در کنار احزاب وجود داشت رفع شده است نه، تصریح کرد: «تفاوت ماهوی نهاد اجماع‌ساز با شورای عالی سیاست‌گذاری در آن است که 15عضو حقیقی حاضر در نهاد، منتخب هیأتی هستند که اکثریت اعضای آن منتخب شورای هماهنگی بودند؛ به این نحو که شورای هماهنگی پنج نفر و آقای خاتمی هم چهار نفر را انتخاب کردند تا مجموعا این نه نفر 15عضو حقیقی را تعیین کنند. حتی آقای خاتمی پس از انتخاب پنج نفر توسط شورای هماهنگی گفتند نیازی نیست که من کسی را تعیین کنم و خود این پنج نفر اعضای حقیقی را انتخاب کنند اما با اصرار ما ایشان چهار نفر را معرفی کردند؛ بنابراین در این دوره برخلاف شورای عالی سیاست‌گذاری اعضای حقیقی به‌صورت دموکراتیک‌تری انتخاب شدند. نکته‌ی دیگر اینکه‌حتی معرفی چهار نفر از طرف آقای خاتمی در هیئت نه نفره انتخاب به این معنا نبود که آنها به‌عنوان اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز هم انتخاب شوند؛ لذا موقع رأی‌گیری برای انتخاب اعضای حقیقی آنها از پذیرش عضویت در نهاد اجماع ساز امتناع داشتند و ما باتوجه به پیشنهادهایی که احزاب داده بودند آنها را با اصرار کاندیدا کردیم و آنها موقع رأی‌گیری هیچ‌یک به خودشان رأی ندادند و با اصرار و رأی ما انتخاب شدند. حتی آقایان مرعشی، موسوی‌لاری، امین‌زاده و نبوی از حضور از عضویت در نهاد اجماع‌ساز امتناع داشتند. آقای موسوی لاری حتی با وجود اصرار ما، عضویت را نپذیرفتند. آقای مرعشی هم به شدت اصرار داشت که نیازی نیست در میان اعضای 15نفره باشد و می‌گفت با همان عنوان حزب کارگزاران از جایگاه حزبی در نهاد اجماع‌ساز مشارکت خواهد داشت؛ بنابراین سه نفری که در هیأت نفره بودند و به عنوان عضو نهاد اجماع‌ساز انتخاب شدند، عضویتشان به نمایندگی از آقای خاتمی نیست».

او افزود: «نکته دیگر اینکه مصوبه شورای هماهنگی این بود که اعضای حقیقی ترجیحا غیرحزبی باشند؛ این به این معنا بود که انتخاب افراد حزبی هم در مواردی که دلیل و توجیه خاصی داشته باشد منعی ندارد. ما هم با این استدلال که برخی اشخاص فراتر از جایگاه حزبی، از لحاظ شخص حقیقی شان جایگاه ویژه‌ای دارند و افراد مؤثر و متنفذی در بدنه‌ اجتماعی هستند که می‌توانند به عنوان شخص حقیقی به نهاد کمک کنند، آنها را انتخاب کردیم».

صادقی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مانند دوران شورای عالی سیاست‌گذاری اعضای حقیقی مانند اعضای حقوقی یا همان احزاب حق رأی خواهند داشت یا خیر، بیان کرد: «اعضای حقیقی به عنوان مشاور در نهاد اجماع‌ساز حضور دارند و برخلاف آنچه در شورای عالی سیاست‌گذاری می‌دیدیم، حق رأی ندارند».

او در پایان درباره اینکه چرا نام محمدرضا عارف که تا چندی پیش رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری بود، در میان 15عضو حقیقی دیده نمی‌شود و آیا تا کنون همکاری معنوی با نهاد داشته است یا نه، گفت: «ما ابتدا یک لیست ۱۶۲نفره پیشنهادی احزاب را گردآوری کردیم و پس از بررسی‌های زیاد و در چند مرحله، 15نفر از میان آنها انتخاب شدند. در میان آن ۱۶۲نفر نام آقای دکتر عارف هم بود اما در هیئت بنا را بر این گذاشتیم افرادی که به نوعی اعلام کاندیداتوری کرده‌اند به‌عنوان عضو حقیقی انتخاب نشوند تا مبادا تعارض منافعی به‌وجود آید. عدم انتخاب آقای عارف به عنوان یکی از اعضای حقیقی از این جهت بود. آقای عارف هم تا این لحظه هیچ ارتباطی با نهاد اجماع‌ساز نداشته و هیچ صحبتی با او نشده است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها