کد خبر: 610103
تاریخ انتشار :

گلایه معاون‌اول رئیس‌جمهور از خودش ! + جزئیات

گلایه معاون‌اول رئیس‌جمهور از خودش ! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اسحاق جهانگیری در دیدار با نخبگان، جوانان و فعالان اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان گفتگو را لازمه حل مشکلات و مسائل کشور دانست و اظهار داشت: امروز به نقطه ای رسیده‌ایم که برای حل مسائل کشور نیازمند استمرار جلسات گفتگو میان دولت و نخبگان هستیم و لازمه گفتگو این است که زبان نقد را تحمل کنیم و آستانه صبر و حوصله خود را بالا ببریم.

به نوشته تسنیم، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سه سال اخیر جلسات گفتگوی دولت و نخبگان و فضای ارتباط میان مردم و مسئولان کم فروغ و کمرنگ شده است، افزود: هرکس به آینده کشور علاقه‌مند است و خود را مدیون خون شهدا می داند باید تلاش کند تا از طریق گفتگو راهی برای حل مسائل کشور پیدا کنیم.

وی با اشاره به تحریم ها و فشارهای دوره اخیر، خاطرنشان کرد: از سال 97 با مسائلی در کشور روبه‌رو شدیم که مسئولین کشور در بروز این مشکلات تقصیری ندارند. ایران 18 ماه مذاکرات مستمر با آمریکا و پنج قدرت بزرگ دنیا انجام داد و به یک توافق دست پیدا کرد. هنر دولت این بود که در مذاکرات نشان دهد که به جای تنش می‌توان از طریق گفتگو نسبت به حل و فصل مسائل اقدام کرد.

‌جهانگیری ادامه داد: متاسفانه فرد دیوانه‌ای در آمریکا بر سر‌ کار آمد و با وجود پایبندی ایران به همه تعهدات برجام، بدون هیچ دلیل و منطق از برجام خارج شد و ایران را وارد جنگی نرم کرد که در این جنگ بنیان‌های اقتصاد و زندگی مردم کشور را هدف گرفته بود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: نمی‌توانستیم شرایط را برای مردم بازگو کنیم و بگوییم که با نفت، اقتصاد و نیازهای اصلی کشور چه کرده‌اند و با مسدود کردن دارایی‌ها و منابع مالی ایران در کشورهای دیگر، حتی در مسیر تهاتر کالا با نفت نیز اخلال می کردند. در این شرایط به این باور رسیدیم که راهی جز ایستادگی نیست و اقداماتی کردیم که بخشی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و بخشی برای عبور از این شرایط بود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و اقدامات مهم عمرانی، گفت: علی‌رغم این سرمایه‌گذاری ها در کشور، شاهد نارضایتی، نگرانی و گلایه‌های انباشته در مردم هستیم که ریشه این نارضایتی ها، احساس تبعیض و نابرابری اجتماعی و اقتصادی است.

وی اضافه کرد: مردم بیش از نداری، از تبعیض رنج می‌برند. مردم احساس می‌کنند در تقسیم مسئولیت‌ها به جای شایستگی، روابط و تبعیض حاکم است. باور جامعه این است که با عده ای با بغض و کینه و با عده ای دیگر با مدارا برخورد می شود. احساس مردم درباره فساد این است که عده ای در کشور در حال غارت و کسب ثروت و عده ای به نان شب محتاج هستند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه داشتن نگاه به چشم انداز آینده ایران موضوعی پراهمیت است، گفت: این مهم است که جامعه بپذیرد آیا قادر هستیم مشکلات را حل و فصل کنیم. آیا مردم این اعتماد را به حاکمیت دارند که تصور کنند حاکمیت کارآمد است و می تواند مشکلات را برطرف سازد. این موضوع وجه مشترک همه رسانه های معاند و سیستم براندازی کشور است که می خواهد مردم را به نقطه ای برساند که باور جامعه این باشد که حکومت و دولت قادر نیست به مشکلات مردم رسیدگی کند و در این میان برخی افراد در داخل نیز به دلیل مخالفت ها و اختلافات جناحی در تلاش برای القاء ناکارآمدی دولت هستند.

‌جهانگیری تصریح کرد: وظیفه دولت، نخبگان، صاحبنظران و ایران دوستان است که افق‌گشایی جدیدی پیش روی جامعه قرار دهند و از طریق گفتگو برای حل مسائل راهکار پیدا کنند. باید اجازه دهیم نخبگان اظهارنظر کنند زیرا جز از طریق ارتباط تنگاتنگ با نخبگان نمی توانیم نقطه ای امیدبخش پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما نیازمند هستیم که سیاست‌های خارجی و داخلی خود را اصلاح کنیم، تصریح کرد: این به معنی آن نیست که خارج را عامل توسعه خود می دانیم بلکه باید به نقطه ای برسیم که تنش های خارجی از میان برداشته شود تا بتوانیم با تکیه بر توان داخلی مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنیم. زیرا اگر تنش های خارجی وجود داشته باشد بخش زیادی از انرژی و توان ما صرف چالش های بین المللی و خارجی خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نباید در ظرفیت های کشور تردید کنیم، تصریح کرد: استان خوزستان از نظر ظرفیت در اوج قرار دارد. سرمایه گذاری های بزرگی در بخش نفت، پتروشیمی، صنعت، سدسازی و آب و خاک در استان خوزستان انجام شده است.

وی با یادآوری اینکه خوزستان در دورانی نماد استقامت و مقاومت ملت ایران بوده است، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس همه معتقد بودند که باید زیر پر و بال کسانی که در صحنه نبرد هستند را بگیریم و این موضع مشترک همه نخبگان در سراسر کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: خوزستان در دوران دفاع مقدس و دفاع از تمامیت ارضی کشور حق خود را نسبت به کشور ادا کرد و امروز وظیفه ماست که حق خود را در قبال خوزستان ادا کنیم و برای حل مسائل این استان گام های اساسی برداریم.

وی مشکل آب را از مسائل جدی استان خوزستان برشمرد و افزود: آب شرب از دغدغه های جدی استان است و در این دولت کارهای گسترده ای برای انتقال آب و رساندن آب شرب سالم به همه شهرهای استان در دستور کار بوده و حتی مجوز استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس) را برای فاضلاب شهرهای استان خوزستان داده ایم به گونه ای در برخی از شهرهای استان نظیر اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و شادگان این برنامه هم اکنون در دست اقدام است.

‌جهانگیری افزود: دولت تدبیر و امید از همان روزهای نخست اعلام کرد که انتقال آب بین حوزه ای به دلایل زیست محیطی منتفی است و انتقال آب فقط برای مصارف شرب قابل انجام است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دغدغه های موجود در خصوص مسائل کارگری استان خوزستان، گفت: کارگران جزو شریف ترین، زحمتکش ترین و صادق ترین اقشار جامعه هستند. دولت از مالکیت کارخانه ها دفاع می کند و معتقد هستیم سلب مالکیت فقط با حکم قضایی مقدور است. مالکین کارخانه ها نباید احساس کنند که به مالکیت آنها تعرض می شود و ما باید تلاش کنیم که حقوق کارگران ضایع نشود همانطور که در این دولت حتی مواردی بوده که بانک را وادار کرده ایم که به مالک کارخانه تسهیلات دهد تا مشکلات کارگران آن کارخانه برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه استان خوزستان در موضوع قومی مذهبی استانی برجسته است، خاطر نشان کرد: همه اقوام و پیروان مذاهب مختلف در نهایت صمیمت در این استان زندگی می کنند و حقوق همه آنها باید رعایت شود و همواره به همه استانداران استان خوزستان توصیه کرده ایم که باید حقوق تمامی اقوام رعایت شود و کسی نباید احساس کند که مورد بی توجهی است.

‌جهانگیری افزود: استان خوزستان با وجود همه مشکلات آنقدر پتانسیل و ظرفیت دارد که بتواند بر مشکلات خود غلبه کند. خوزستان استانی مرزی با مرزهای بسیار حساس و مهم است و استانی است که قطب صنعت، نفت و گاز و کشاورزی است و قادر است بر مسائل خود فائق آید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مطالبه یکی از نخبگان مبنی بر تدوین لایحه برای جلوگیری از توهین به اقوام مختلف، گفت: این موضوع نیاز به لایحه ندارد زیرا هر کس جسارت و یا تحقیری نسبت به اقوام و مذاهب مختلف انجام دهد در پیشگاه دادگاه و ملت ایران محکوم است. با این وجود اگر لازم باشد دولت شخصی را مامور می کند تا تدوین این لایحه را پیگیری نماید.

وی در ادامه به مشکلات ناشی از کرونا نیز اشاره و خاطر نشان کرد: در شرایط کرونا چند گروه مظلوم واقع شدند و فشارهای مضاعفی بر آنها وارد شد که یکی از این گروه ها هنرمندان بودند. وقتی درباره هنرمندان صحبت می شود، ملاک قضاوت تعداد اندکی از افراد سرآمد و سلبریتی ها هستند این در حالی است که اکثریت جامعه هنری کشور در دوره کرونا تحت فشارهای شدید معیشتی قرار گرفتند و با مشکلات متعدد روبرو هستند.

‌جهانگیری گفت: گروه دیگر اهالی رسانه و مطبوعات هستند که به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا با مشکلات فراوانی روبرو شدند که لازم است برای کمک به این گروه ها برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور از زنان بعنوان نیمه مهم جامعه یاد کرد و افزود: در این دولت مصوب کردیم که 30 درصد از مدیران جامعه زنان باشند و این اتفاق در حال انجام شدن است اما هنوز هم با توجه به تسهیلات و توانمندی زنان کشور، باید فرصت های بیشتری برای آنها مهیا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع واکسن کرونا، تصریح کرد: مطمئن باشید دولت نسبت به واردات واکسن معتبری که مورد تایید وزارت بهداشت باشد اقدام خواهد کرد و با وجود محدودیت منابع ارزی، ارز مورد نیاز واردات واکسن مهیا شده است.

‌جهانگیری با اشاره به اقدامات دولت برای واردات واکسن کرونا از مسیر کواکس،‌ اظهار داشت: به دلیل آنکه واریز منابع مالی برای واردات واکسن از طریق کواکس از طریق کشور کره جنوبی و از کانال های مالی آمریکا باید انجام می شد، احتمال می رفت که پول ما توسط آمریکا مسدود شود به همین دلیل مجبور شدیم از مسیر دیگری منابع مالی را به کواکس واریز کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و سختی ها و موانع پیش رو اگر واکسنی مورد تایید وزارت بهداشت باشد آن را خریداری کرده و در اختیار جامعه قرار می دهیم و براساس گفته وزارت بهداشت تا پایان بهمن و نهایتاً اوایل اسفند فرآیند واکسیناسیون در کشور مطابق برنامه توزیع و به صورت شفاف و بدون تبعیض آغاز خواهد شد.

وی بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان و جوانان فعال در این حوزه نیز تاکید و تصریح کرد: اگر خلاقیت جوانان و شرکت های دانش بنیان نبود، در شرایطی تحریم ها که هیچ کشوری به ما تسهیلات پزشکی نمی دهد، نمی توانستیم نیازها و ملزومات پزشکی مرتبط با کرونا را تهیه کنیم اما خوشبختانه بسیاری از نیازها با تلاش شرکت های دانش بنیان فراهم شد.

در این مراسم تعدادی از نخبگان، جوانان، فعالان اجتماعی و فرهنگی نیز در سخنانی به بیان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند و پیشنهاداتی را برای حل مسائل کشور و بخصوص استان خوزستان مطرح کردند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها