کد خبر: 610146
تاریخ انتشار :

ناتو همچنان در افغانستان خواهد ماند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چهار مقام ارشد ناتو به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که نظامیان بین‌المللی قصد دارد بیش از مهلت ماه می، که در توافق میان طالبان و ایالات متحده پیش‌بینی شده، در افغانستان باقی بمانند.

طبق این گزارش، اظهارات این مقامات ناتو احتمالاً منجر به افزایش تنش‌ها میان ناتو و طالبان می‌شود که خواهان خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان هستند.

یکی از مقام‌های ارشد ناتو به رویترز گفت: «تا پایان آوریل (اوایل اردیبهشت ماه)، عقب‌نشینی کامل متحدان (ناتو)، صورت نخواهد گرفت».

وی که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه ادامه داد: «شرایط هنوز فراهم نشده است و با دولت جدید ایالات متحده، اصلاحاتی در سیاست (آمریکا در قبال افغانستان) وجود خواهد داشت، مفهوم خروج شتابزده که شایع بوده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم شاهد یک راهبرد خروج بسیار حساب‌شده‌تر باشیم».

اظهارات این مقام‌های ناتو در شرایطی مطرح شده است که روز جمعه هفته گذشته (۱۰ بهمن ماه)، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون تأکید کرد که طالبان تعهداتش در توافق با ایالات متحده آمریکا را رعایت نکرده و واشنگتن، به خروج کامل نیروهایش از افغانستان تا ماه مه میلادی متعهد نخواهد بود.

توافق واشنگتن و طالبان در دولت تحت حکومت دونالد ترامپ با طالبان در ماه فوریه ۲۰۲۰ امضا شد و از شبه نظامیان طالبان خواست از خشونت پرهیز کند و همچنین ارتباط خود را با گروههای تروریستی قطع کند. واشنگتن در این توافق متعهد شد در صورت اجرای تعهدات طالبان نیروهای خود را تا می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.

دونالد ترامپ در راستای توافق امضا شده با طالبان، تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان را تا ماه جاری میلادی به دو هزار و ۵۰۰ نظامی کاهش داد.

منابع ناتو اعلام کردند که تصمیم‌گیری درباره ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان بعد از ماه آوریل سال جاری میلادی در دست بررسی است و در نشست ماه فوریه (ماه آینده میلادی) ناتو بعنوان یکی از موضوعات مهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

«اوانا لانگسکو» سخنگوی ناتو در خصوص ادامه حضور نیروهای ناتو در افغانستان توضیح داد: «هیچ‌یک از همپیمانان ناتو نمی‌خواهند بیش از حد لازم در افغانستان بمانند اما به روشنی اعلام کرده‌ایم که حضور ما بستگی به شرایط دارد. همپیمانان به ارزیابی اوضاع کلی و رایزنی در خصوص مسیر پیش‌رو ادامه می‌دهند».

یک منبع ناتو تصریح کرد که در حال حاضر ۱۰ هزار نظامی خارجی از جمله نظامیان آمریکایی در افغانستان حضور دارند و این تعداد نظامیان تا بعد از ماه می در افغانستان خواهند ماند اما برنامه بعد از آن زمان هنوز مشخص نیست.

کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان تاکنون به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

یکی از دیپلمات‌های ارشد ناتو تصریح کرد که نشست ۱۷ و ۱۸ فوریه (۲۹ و ۳۰ بهمن ماه) وزرای فرصتی است که در آن در خصوص ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان تصمیم‌گیری شود.

وی توضیح داد: «با روی کار آمدن دولت جدید (آمریکا)، همکاری‌های بیشتری صورت خواهد گرفت و کشورهای ناتو حرفی برای گفتن خواهند داشت».

مذاکرات صلح افغانستان از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شده است اما به دلیل اختلافات زیاد به کندی پیش می‌رود و تغییر دولت در واشنگتن نیز چشم انداز این مذاکرات را در هاله ای از ابهام قرار داده است .

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها