کد خبر: 610275
تاریخ انتشار :

گلرو: آمریکا هیچ نیتی برای احیای برجام ندارد/بایدن راه ترامپ را می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عباس گلرو در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که آمریکا بعد از اجرای تعهدات ایران به برجام برمی‌گردد، تصریح کرد: برخلاف برخی اظهارنظرها و رویکردها که معتقد بود دولت جدید آمریکا رویکرد جدیدی در موضوع هسته‌ای اتخاذ می‌کند، تا الان و طی چند هفته گذشته از روی کار آمدن دولت جو بایدن همچنان شاهدیم که خط و رویکرد دونالد ترامپ دنبال می‌شود. شاید تاکتیک تفاوتی داشته باشد اما اظهارات وزیر خارجه آمریکا موضوع دیگری را نشان داد و حتی موجی از ناامیدی را بین کسانی ایجاد کرد که فکر می‌کردند با آمدن بایدن می‌توانند این مذاکرات را احیاء کرده و آمریکا به برجام برمی‌گردد اما دولت جدید نشان داد که آمریکا همان آمریکاست تفاوتی وجود ندارد.

کلیک کنید:وضعیت بورس قرمز شد / پشت پرده نوسان در بورس چیست؟+جدول

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بایدن همان راه ترامپ را می‌رود، اظهار کرد: منطقی این بود که بایدن در اولین گام دستور بازگشت به برجام را صادر کند و به آن بازگردد و شرط نگذارد. شرط گذاشتن و تاکید بر این‌که باید جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی کند همان حرف دونالد ترامپ است. دولت ترامپ از یک تعهد چندجانبه بین‌المللی خارج شده بود پس شرط اصلی این است که در وهله‌ی اول آمریکا به برجام برگردد که انگار آنها هیچ نیتی برای احیای برجام ندارد.

کلیک کنید:طرح جدید یارانه معیشتی /با این یارانه مردم نجات پیدا می کنند+جزئیات جدید

گلرو توضیح داد: دلیل آن است که آمریکایی‌ها از جانب برخی بازیگران منفی در منطقه و دنیا تحریک شده‌اند براساس اطلاعات از جلسات شورای امنیت این موضوع به آمریکایی‌ها گفته شده که با گرفتن امتیاز برجام امتیازات دیگری بگیرند آنها پا را فراتر گذاشته و درباره بحث موشکی و نقش منطقه‌ای ایران به دنبال امتیاز گرفتن هستند می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را در منطقه بی‌خاصیت کرده و نقش‌اش را بی‌اثر کنند، موضوعی که شدنی نیست و این اتفاق نمی‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است زمانی بحث بر سر محتوای برجام باشد و این‌که طرف مقابل مدعی بوده که امتیازاتی را که خواسته نگرفته و حالا باید مذاکرات مجدد صورت دهد. در حال حاضر طرف مقابل علاوه بر این موضوع مسائل منطقه‌ای را هم می‌خواهد مطرح کند که قابل قبول نیست، چون این آمریکا بوده که با نقض صریح تعهد چند جانبه بین‌المللی از برجام خارج شده اروپا هم به نوعی دیگر آن را نقض کرده بدین شکل که اجرای تعهدات برجامی توسط اروپایی‌ها انجام نشده است، پس می‌توان گفت که اروپا و آمریکا دو روی سکه هستند که برجام را زمین‌گیر کردند.

کلیک کنید:طلا گران شد / مرز طلا دوباره شکافته شد+جدول

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبق منطق روابط و اصول بین‌المللی شرط گذاشتن برای کشوری که به تعهدات‌اش عمل کرده و متعهد بوده بی‌اساس و بی‌قاعده است. این‌که بخواهند بعد از آن هم آن کشور متعهد باز هم امتیاز دهند این‌ها با منطق، اعتبار و حیثیت کشورها سازگار نیست پس جمهوری اسلامی ایران زیربار فشار نمی‌رود.

وی با اشاره به تصویب طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: این قانون وضعیت و راه را روشن کرد چون سردرگمی وجود داشت چون در مقابل بی‌عملی طرف اروپایی و نقض صریح برجام توسط آمریکا چه کاری باید انجام شود مجلس شورای اسلامی به درستی نقشه راه را مشخص کرد و دولت مکلف شده بر مبنای آن غنی سازی ۲۰ درصد را انجام دهد.

کلیک کنید:خودکشی کودک کار در ماهشهر+فیلم و عکس

گلرو تاکید کرد: در این بین برخی کشورها همچون فرانسه فتنه‌گری کرده‌اند فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نیز نقش پلیس بد را ایفا می‌کرد و رژیم صهیونیستی به سرکردگی نتانیاهو نیز فتنه‌گری داشت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی و امارات هم دنبال تخریب برجام بودند. امروز ضرر تخریب برجام بیشتر برای طرف مقابل نه جمهوری اسلامی ایران است بهتر است آنها فکر کنند که چه ضربه سنگینی به خودشان وارد کرده‌اند مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران منافع خود را تامین می‌کند.

کلیک کنید:قیمت گوشی دیجیکالا / آخرین قیمت گوشی 14 بهمن 99 + جدول

وی با اشاره به حرف‌های رییس جمهور فرانسه آن را بی‌اساس خواند و گفت: آمریکا کشوری با دولت و ساختار و رییس جمهور است که به وکیل نیاز ندارد در وهله‌ی اول ما هیچ درخواستی از آمریکا برای بازگشت به برجام نداریم اگر خودشان صلاح می‌دانند به تعهد چند جانبه برگردند اما این بدان معنا نیست که فرانسه شرط بگذارد مبنی بر این‌که آمریکا در شرایطی به برجام برگردد که ایران به تعهدات خود عمل کرده و یا اعضای جدیدی به مذاکره اضافه شود اینها حرف‌های بی‌اساس است. مجلس یازدهم همراه با دولت جدید یکصدا محکم خواهد ایستاد و از منافع و حق مسلم جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها