کد خبر: 610670
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

چرا مکرون به فکر "میانجی گری" با ایران افتاده است؟! / محاسبات غلط  رئیس جمهور بی تجربه 

چرا مکرون به فکر "میانجی گری" با ایران افتاده است؟! / محاسبات غلط  رئیس جمهور بی تجربه 
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: مکرون دوران سختی را سپری می کند. مطابق آخرین نظرسنجی ها، محبوبیت وی به زیر 30 درصد کاهش پیدا کرده و دولت متبوع وی به ناکارآمد ترین دولت اروپایی در مواجهه با ویروس کرونا تبدیل شده است. از سوی دیگر، اعتراضات گروههای مخالف کاخ الیزه( خصوصا جلیقه زردها) به صورت هفتگی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه برگزار می شود. حضور هزاران نفر معترضن فرانسوی در خیابانهای این کشور در اعتراض به قانون جدیدی که مورد حمایت دولت می باشد و مطابق آن، تصویر برداری از هرگونه جنایات پلیس ممنون می باشد، بحرانهای داخلی در فرانسه را تشدید کرده است. در چنین شرایطی رئیس جمهور ناتوان فرانسه به فکر "برجسته سازی حوزه سیاست خارجی" کشورش با هدف انحراف افکار عمومی فرانسه و جهان از تحولات داخلی کشورش افتاده است. اما این بازی، به صورتی کاملا ناشیانه از سوی مکرون هدایت می شود!
مانوئل ماکرون در تازه ترین مواضع برجامی خود، با استقبال از تمایل ایالات متحده برای تعامل دوباره با ایران، آمادگی خود را برای میانجیگری میان دو کشور اعلام کرد و افزود که عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس نیز باید به گونه‌ای در مذاکرات پیش‌رو درگیر شوند. ماکرون که از پاریس در یک کنفرانس ویدیویی به میزبانی اتاق فکر شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما باید مذاکرات جدید با ایران را نهایی کنیم... من هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم تا از هرگونه ابتکار عمل طرفِ آمریکایی برای برقراری مجدد گفتگو حمایت کنم... من اینجا خواهم بود ... من دو سال پیش، همچنین یک سال و نیم پیش نیز در دسترس بودم و تلاش خواهم کرد تا در این گفتگوها یک میانجی صادق و متعهد باشم.»
ماکرون تاکید کرد که زمان مذاکرات جدید فرا رسیده؛ زیرا ایران به تولید سلاح هسته‌ای نزدیکتر شده است. او افزود لازم است با برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز مقابله و برای بازگشت ثبات به منطقه تلاش شود.رئیس جمهوری فرانسه پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز تلاش کرده بود تا ایران و واشنگتن را به میز مذاکره برگرداند و پارامترهایی را برای گفتگوهای گسترده‌تر در آینده تعیین کند.
بدیهی است که مکرون در دوران ریاست جمهوری بایدن، از یک سو به هم افزایی تمام عیار استراتژیک-تاکتیکی خود با کاخ سغید ادامه خواهد داد و از سوی دیگر، سعی دارد از اختلافات برجامی دموکراتها با ریاض و تل آویو، به سود منافع خود استفاده کند. بعید نیست که در هرگونه مذاکرات هسته ای احتمالی جدید، شاهد نقش آفرینی "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه در کسوت وزیر خارجه عربستان و رژیم صیونیستی باشیم، دقیقا مانند همان اقدامی که "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در مذاکرات هسته ای منتهی به برجام صورت داد.
در چنین شرایطی، بازی مکرون کاملا به صورت ناشیانه شکل گرفته و تعریف شده است! رئیس جمهور فرانسه خود نيز بارها تاکيد کرده است که علي رغم وجود اختلافات دو بازيگر آتلانتيکي بر سر مسائلي مانند بودجه ناتو، مسائل دفاعي اروپا و برخي مولفه هاي اقتصادي در حوزه تجارت بين الملل، پاريس و واشنگتن در تقابل با ايران اهداف مشترکي را در سر مي پرورانند. تحديد توان موشکي و منطقه اي ايران و به طور کلي،«مهار ايران قدرتمند»هدفي است که کاخ سفيد و کاخ اليزه از هيچ گونه اقدامي در راستاي تحقق آن فروگذار نمي کنند. در چنین شرایطی قطعا مکرون نمی تواند به عنوان یک "بازیگر بی طرف " و " بازیگر واسه گر" وارد معادلات برجامی شود! نباید فراموش کرد که سه کشور اروپایی( آلمان، انگلیس و فرانسه) طرف متعهد این معادله هستند که البته به حداقلی ترین تعهدات خود در توافق هسته ای نیز عمل نکرده اند! بدون شک در چنین شرایطی تلاش مکرون برای قرار گرفتن در کسوت یک بازیگر میانجی، چیزی جز یک آدرس غلط ونادرست محسوب نمی شود.بدیهی است که رئیس جمهور فرانسه نمی تواند به این بازی چندگانه و مبهم خود در قبال برجام ادامه دهد!
آنچه مهم است اینکه تعامل مطلق و کامل دولتهای آمریکا و فرانسه در تقابل با جمهوری اسلامی ایران، موضوعی نیست که مکرون و دیگر سیاستمداران فرانسوی بتوانند آن را کتمان کنند! تفکيک بازي ماکرون از ترامپ و پذيرش واسطه گري فرانسوي ها (آن هم در حالي که آنها خود يکي از اجزاي بازي واشنگتن محسوب مي شوند)، بزرگ ترين خطاي محاسباتي ممکن در برهه فعلي محسوب مي شود. در حال حاضر، لازم است از بازی مشترک دوباره دولتهای فرانسه و ایالات متحده در قبال برجام و ایران پرده برداری شود. مکرون در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نه تنها اقدامی در مواجهه با اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا صورت نداد، بلکه به عامل تسریع کننده استراتژی فشار حداکثری کاخ سفید علیه کشورمان تبدیل شد. در چنین شرایطی، رئیس جمهور فرانسه باید به جای تلاش برای جا زدن خود به عنوان یک "میانجی گر" در نظام بین الملل، به فکر پاسخدهی بابت بی تعهدی خود و شرکایش در برجام باشد!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها