کد خبر: 610737
تاریخ انتشار :

چرا کشور‌های عربی نگران تصمیم‌های آینده بایدن هستند؟

چرا کشور‌های عربی نگران تصمیم‌های آینده بایدن هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در سایه تنش فزاینده در میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تصمیم‌های دولت جدید آمریکا، عربستان می‌کوشد تا از هرگونه درگیری جانبی نظیر آنچه میان مصر و قطر روی داد جلوگیری کند.

روزنامه الاخبار لبنان در این باره نوشت که اقدام‌های کنونی عربستان به این سبب است که مانع از هرگونه پیامد نامطلوب ناشی از این درگیری‌ها شود؛ چرا که تلاش می‌کند همه را در برابر دولت جدید امریکا متحد کند.

گفتگو‌ها بین مصر و کویت

با گذشت چندین روز از تنش‌های دوباره میان قاهره و دوحه در پی مواضع برخی از مسوولان دو کشور در مذاکرات مقدماتی و انتقاد برخی رسانه‌های منتسب به قطر از ارتش مصر، دو کشور به اختلاف‌های خود با میانجیگری کویت و در گفت وگوی تلفنی امیر کویت با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در ابتدای هفته گذشته پایان دادند.

در این گفت وگوی تلفنی، السیسی به بررسی ۳ پرونده با کویت پرداخت. موضوع نخست انتخاب دوباره «احمد ابو الغیط» به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب به مدت ۵ سال دیگر است.

مساله دوم نیز به پشتیبانی اعضای شورای همکاری خلیج فارس از موضع مصر در مورد سد النهضة و فشار آن‌ها بر اتیوپی برای کشاندن این کشور به میز مذاکرات بود، در این میان مساله سوم به روند روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر در پی حل اختلافات در شهر العلای عربستان بر می‌گردد.

به گزارش میدل ایست نیوز، این تماس‌ها جزئیات و اطلاعات بسیاری را به همراه داشت به ویژه در زمینه آشتی با قطر که نشان می‌داد مصر از بازگشت سریع روابط با قطر که به هیچ یک از درخواست‌های مصر جواب نداده ناراضی است، اما کویت بر لزوم عبور از اختلافات در زمان کنونی تاکید داشت.

علت نگرانی‌ها از تصمیم‌های دولت جدید آمریکا

به گفته یک مقام مصری در گفتگو با روزنامه لبنانی الاخبار حاکمان برخی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس با نگرانی به اقدام‌های دولت جدید آمریکا می‌نگرند و این امر به گزارش سفارت هایشان بر می‌گردد، اما علت نگرانی‌ها تنها موضع آمریکا نسبت به جنگ در یمن که پیش از این نیز رسما به عربستان اعلام شده بود، نیست، بلکه مشکلات دیگری که حل نشده اند و بیش از حد طول کشیده است نیز عامل نگرانی حاکمان برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس است به ویژه اینکه آمریکا تمایلی به حل و فصل این مسائل پیش از تلاش برای توافقی جدید با ایران ندارد.

بنابر آنچه به السیسی در این تماس‌های تلفنی گفته شده است و انتظار می‌رود که نشستی سه جانبه بین کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن نیز برگزار شود، چندین پرونده در راستای یکپارچه سازی مواضع این کشور‌ها و عدم اختلاف در تعامل با دولت جدید آمریکا بررسی خواهد شد.

اختلاف نظر میان عربستان و امارات

در این میان اختلاف‌هایی میان «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی نیز وجود دارد به گونه‌ای که ولیعهد سعودی معتقد است اوضاع اکنون باید به صورت موقت آرام شود، اما ولیعهد ابوظبی بر این باور است که مسامحه با دولت بایدن ثبات منطقه را تهدید می‌کند به ویژه با توجه به اینکه بایدن قصد از بین بردن تمام آنچه که برای مقابله با ایران فراهم شده است را دارد.

تغییرات اساسی در سیاست خارجی عمان با وجود اینکه عربستان منتظر تصمیم‌های بیشتر دولت جدید آمریکا نه تنها در باره یمن بلکه در سایر پرونده‌ها نیز هست، اما بحران واقعی که ریاض را نگران کرده، مواضع سایر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عمان است، البته نه به علت تغییر‌هایی که درون نظام خود داده است بلکه بیشتر به علت گزارش‌های اطلاعاتی است که خبر از تغییرات اساسی در سیاست خارجی عمان به خصوص پس از دریافت کمک مالی از قطر را دارد.

آنچه در پایان گفتگو‌ها میان مصر و کویت بر سر آن توافق شد، لزوم صلح و سازش تا اطلاع ثانوی و پرهیز از هرگونه اختلافات در دوره کنونی بود نه فقط به علت تضمین واکنش امریکا بلکه به آن علت که دوحه می‌تواند بیش از هر وقت دیگر بر تصمیم گیرندگان در واشنگتن فشار بیاورد و تاثیر بگذارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها