کد خبر: 610958
تاریخ انتشار :

شرط مهم ایران برای آمریکا + جزئیات کامل

شرط مهم ایران برای آمریکا + جزئیات کامل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست ایام الله دهه فجر را تبریک گفت و افزود: چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک عرض می‌کنم. ۴۲ سالی که ملت ایران این مسیر را با همه سختی‌ها و روش‌های خوش و غم و کم و کاستی‌ها و ... طی کردند.

خطیب‌زاده به سفر وزیر خارجه عراق به تهران اشاره و عنوان کرد: در این سفر روند پیگیری قضایی عامران و آمران و معاونان در ترور شهید سپهبد سلیمانی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: در هفته گذشته شاهد صدور رای صلاحیتی دیوان بین المللی دادگستری بودیم که یکی از پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران بود. امیدواریم در ادامه این مسیر به نفع مردم بزرگ ایران پیش برود.

وی اظهار داشت: امروز هم وزیر امور خارجه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن دیدار خواهد کرد و رئیس قوه قضاییه نیز امروز به عراق سفر می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر فؤاد حسین و اینکه پیامی از آمریکا و منطقه داشت؟ بیان کرد: سفر کاملا دوجانبه و در راستای رایزنی‌های دو کشور صورت گرفت. بحث اقتصادی، مراودات مرزی و پیگیری ترور سردار سلیمانی بود که در هر سه مورد گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و ادامه همکاری‌ها در حوزه‌هایی که در کمیسیون مشترک صحبت شد.

وی درباره اظهارت شب گذشته محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری و اینکه عنوان کرد ما عجله نداریم و اظهار داشت: ضمن اینکه باید به روابط اقتصادی خارجی تنوع ببخشیم و حتما روابط‌مان را با کشورهای دیگر در وضعیت متوازن قرار دهیم ولی پاسخ بسیاری از مشکلات در داخل است. در روابط با برجام ایران تمام فضای لازم را برای جبران مسیر گذشته آمریکا و نقض‌های اروپا آماده کرده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: ما جلوی عاقل شدن آمریکا را نخواهیم گرفت و استقبال می‌کنیم آمریکا به مسیر گردنکشی که آمریکا دچار آن بود خاتمه دهد. منتظر اقدام طرف مقابل در بازگشت به کلیه تعهدات می‌مانیم و کلیه تعهداتشان را انجام دهند ما مسیر بازگشت به تعهدات را پی می‌گیریم.

وی گفت: آنها میز مذاکره و برجام را ترک کردند. ما کسی را پشت میز ندیدیم بیایند و بعد ما ببینم چه موضوعاتی را می‌توانیم با آنها بحث کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها با اروپایی‌ها نیز خاطرنشان کرد: اروپا دو کلاه دارند یکی کلاهی که تروئیکای اروپا هستند و نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. کلاه دیگری هم هست که بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام. آنچه ظریف گفت یادآوری نقش بورل و تسهیل کننده اتحادیه اروپا در مسیر برجام بود. رایزنی‌ها خیلی نزدیک ادامه دارد و گفت‌وگوها انجام شده و می‌شود. نمایندگی فعالی در بروکسل داریم. نمایندگان ما در تماس هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما از این مسیر کم و کاستی نداریم. اروپا می‌تواند سازنده باشد و حداقل مسیر غلطی که داشته در این برهه جبران کند هم با بازگشت به تعهداتش و هم نقش تسهیل کننده به عنوان اتحادیه اروپا.

خطیب‌زاده درباره سفر قالیباف به مسکو عنوان کرد: حیف است یک سفر به این مهمی توسط رئیس مجلس و همراه با پیام مقام معظم رهبری انجام شود و برخی آنهایی که نمی‌دانند و می‌خواهند از همه چیز برای برخوردهای جناحی استفاده کنند. از اول ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود. اگر موضوع کرونا و پروتکل‌ها نبود ممکن بود برخی ملاقات‌ها انجام شود. الان در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم و نفس سفر مهم است و ملاقات‌های خوبی با مقامات روسیه و همتای خود دارد. از اول ایشان در جریان بودند و برخی کسانی که نمی‌دانند برخی اظهاراتی را مطرح می‌کنند که سازنده نیست.

وی گفت: وزارت خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی حتی اگر تاجر بخواهد جایی برود تمام تسهیلات را فراهم می‌کنیم. در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و نشست و رایزنی در سطوح مختلف صورت گرفته است. این اظهارات سازنده نیست و پیغام غلط است. از دوستان تقاضا دارم در مسائل حاکمیتی شأن حاکمیتی داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه به سفر رئیس قوه قضاییه به عراق نیز اشاره کرد.

خطیب‌زاده درباره سفر گریفیتس به تهران گفت که این سفر از خیلی قبل‌تر برنامه‌ریزی شده بود. همچنان طرح چهار ماده‌ای ما روی میز است و در کنار آن با سازمان ملل و نماینده ویژه و طرف‌های دیگر در ارتباط هستیم. انصارالله بیشترین نزدیکی را داشتند و بیشترین کمک کردند. امیدواریم گشایش‌هایی برای خاتمه این فاجعه انسانی رخ دهد. خوشحالیم برخی جهات که فکر می‌کردند با کشتار می‌توانند به اهداف خود برسند امروز به این باور رسیدند و بهترین مسیر پایان این خون‌ریزی‌ها در یمن است.

وی درباره سند جامع راهبردی ایران و افغانستان گفت: این سند نهایی شده است به جز یکی دو مورد غیرقابل حل. امروز در سطح دیگری گفت‌وگوها در خصوص این سند پیگیری می‌شود. وقت زیادی را برای این سند گذاشتیم و فکر می‌کنیم برای ایران و افغانستان و روابط دوجانبه تاثیرگذار خواهد بود.

وی درباره حکم صادره توسط دادگاهی در بلژیک علیه اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که سوال خبرنگار فارس بود، گفت: این فرآیند از روز اول یک فرآیند بیمار و مسموم بود و یک عملیات فریب بود که متاسفانه برخی جهات سوم در آن دخیل بودند و یک نقض آشکار مصونیت دیپلماتیک و بدعت اشتباهی توسط یکی دو پایتخت اروپایی گذاشته شده و یک مقابله با نهاد دیپلماسی توسط برخی کوته بینان در برخی پایتخت‌های اروپایی شکل گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران نه تنها حق خود را برای پاسخگویی محفوظ می‌داند بلکه از همه ابزارهای سیاسی و حقوقی استفاده کرده که حقوق آقای اسدی تامین شود. ما نه رای دادگاه را به رسمیت شناختیم نه خود دادگاه را به رسمیت می‌شناسیم آن چه را به صورت خودخوانده بیان کردند به رسمیت نمی‌شناسیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات یک مقام کره‌ جنوبی که گفته بود گفت‌وگوها با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق پول مسدود شده ایران به مراحل نهایی رسیده گفت: متاسفانه دولت قبلی آمریکا این پول را بلوکه می‌کرد بعدا بانکی را از آمریکا به عنوان واسط معرفی می‌کردند که به خاطر رفتارهای سرکشانه آمریکا اقدام نکردیم. به طرف کره‌ای مرتبط است این کار انجام شود و شنیدیم گشایش‌هایی رخ داده و امیدواریم اتفاق بیفتد.

وی افزود: بیش از حد لازم کندی در طرف کره‌ای دیدیم. هم صحبت‌های عراقچی با طرف کره‌ای در تهران و هم در گفت‌وگوی تلفنی و امیدواریم برای تأدیه کل بدهی و تأدیه بدهی ما به سازمان ملل دولت کره به صورت موثر عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: اگر دولت عربستان سعودی مسیر محاصره و بمباران را متوقف کند فردای آن روز می تواند گفت‌وگوهای یمنی - یمنی صورت بگیرد. پایان درد و رنج مردم یمن پایان یک تراژدی بزرگ است.

خطیب‌زاده گفت که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد و ما پرونده‌ای داشتیم که مختومه شده است. آژانس برای دو مورد درخواست داشت که در مسیر فنی پرسیده شده و در مسیر فنی جواب داده می‌شود. این مربوط به برخی ابعاد سوال در خصوص فعالیت‌های قبلی است و همواره جواب‌‌های ایران فنی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آمریکا باید به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد. این کم و کاست ندارد. نفت قطعا یکی از اینهاست و نفت یک موضوع نیست و یک زنجیره است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها