کد خبر: 610983
تاریخ انتشار :

درخواست نروژ از ایران برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

صفحه توییتر وزارت امور خارجه نروژ در پیامی از گفت و گوی ماری اریکسن سوریده، وزیر امور خارجه این کشور با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان خبر داده و نوشت: مذاکرات خوبی با وزیر امور خارجه ظریف انجام شد. ما از گفت‌وگو با ایران در زمینه مسائل دوجانبه و منطقه ای قدردانی می کنیم.

وزارت امور خارجه نروژ در ادامه نوشت: از ایران خواسته شد به پایبندی کامل به برجام(توافق هسته ای) بازگردد.

درخواست نروژ از ایران برای پایبندی به تعهدات هسته ای اش در حالی مطرح شده که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و بی عملی اروپایی ها نسبت به تعهدات برجامی شان اقدام به کاهش تعهدات برجامی اش طبق برجام نمود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان یک‌شنبه شب با تاکید بر اینکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام زمانی انجام می‌شود که آمریکایی‌ها تعهداتشان را عمل کرده باشند و ما آن را راستی‌آزمایی کرده باشیم، گفت: ما با چشم باز و بدون اعتماد به طرف مقابل در مورد برجام مذاکره کردیم و مشخص کردیم که اگر طرف مقابل تعهداتش را انجام نداد ما می‌توانیم تعهدات خود را کاهش دهیم و این اقدامات را انجام دهیم.

وزیر خارجه در مورد بحث راستی‌آزمایی نیز گفت: این موضوع راحت است. ما باید بتوانیم نفت‌مان را بفروشیم و پولش را به کشور بازگردانیم. ما باید خودمان مشخص کنیم که چه میزان می‌خواهیم نفت بفروشیم. آمریکایی‌ها نمی‌توانند برای ما تعیین کنند که چقدر نفت بفروشیم و یا شروطی را در این زمینه بگذارند. ما نباید هیچ محدودیتی را در فروش نفت و بازگرداندن پول‌های آن به کشور داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در مورد موضوع برجام گفته‌اند که توپ در زمین ایران است، گفت: حتما توپ در زمین ما نیست. در روز یکشنبه مقام معظم رهبری کاملا صریح در این زمینه صحبت کردند. ما گفته‌ایم که این آمریکایی‌ها بوده‌اند که برجام را نقض کرده‌اند و ایران حتی در زمان نقض برجام از سوی آمریکا یک سال به تعهدات برجامی خود عمل کرد و بعد از آن نیز در چارچوب برجام تعهدات خود را به مرور کاهش داد. ما مراحل مختلف را که در ماده ۳۶ برجام پیش‌بینی شده است، طی کردیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه با تاکید بر اینکه رژیم ترامپ بدون هیچ دلیلی و بدون طی کردن مراحل از برجام خارج و آن را نقض کرد، ادامه داد: آمریکایی‌ها نه‌تنها خودشان برجام را نقض کردند بلکه دیگر کشورهای عضو این توافق بین‌المللی را نیز وادار به نقض تعهداتشان کردند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها