کد خبر: 610995
تاریخ انتشار :

آلمان رکورد بودجه نظامی خود را شکست

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آلمان بار دیگر هزینه های دفاعی خود به عنوان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را افزایش داد. بر اساس اطلاعات خبرگزاری د.پ.آ. آلمان، برلین در گزارش به مقر ناتو در بروکسل اطلاع داد که برای سال جاری میلادی ۵۳.۰۳ میلیارد یورو بودجه دفاعی پیش بینی کرده که نشانگر افزایش ۳.۲ درصدی نسبت به سال قبل است.

مقامات ناتو امیدوارند که افزایش هزینه های دفاعی توسط کشورهایی مانند آلمان بتواند اختلافات بین دو سوی آتلانتیک در مورد تقسیم عادلانه هزینه ها در بین اعضا را خنثی کند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اخیراً چندین بار ابراز امیدواری کرده که اعضای اروپایی ناتو در این مورد با «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید ایالات متحده به توافق برسند.

در دوران سلف وی دونالد ترامپ فشار به ویژه به آلمان شدید بود. ترامپ در نشست ناتو در بروکسل در سال ۲۰۱۸ با تاکید بر این که همه متحدان باید بلافاصله دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع اختصاص دهند، تهدید به خروج ایالات متحده از این اتحاد نظامی کرد. تامین هزینه های ناتو از محل دو درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور، هدفی است که از سال ۲۰۱۴ به شکل داوطلبانه از سوی همه شرکای ناتو پذیرفته شده است.

طبق آخرین محاسبات عمومی ناتو ، هزینه های دفاعی آلمان در سال ۲۰۲۰ با سهم تولید ناخالص داخلی ۱.۵۷ درصدی مطابقت داشته است. افزایش بودجه نظامی با وجود رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا انجام می گیرد. در حال حاضر وزارت دفاع و ارتش آلمان در حال گمانه زنی برای برنامه ریزی مالی سال آینده هستند. بر اساس گزارشی از اشپیگل، تجزیه و تحلیل بیلان مالی ۲۰۲۲ نشان می دهد بخش نظامی آلمان همچنان با کمبود بودجه مواجه است.

به نوشته این نشریه، تعداد زیادی از پروژه های تسلیحاتی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده ناتو با برنامه ریزی مالی فعلی نمی توانند به موقع اجرا یا آغاز شوند.

به گزارش ایرنا، ترامپ از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ بارها از آلمان انتقاد کرد و از این کشور خواست هزینه های دفاعی را به ۲٪ تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهد. همچنین برلین را به دلیل عدم انجام این کار 'بزهکار' خواند. وی در عین حال آلمان را به خاطر مشارکت در اجرای طرح خط لوله انتقال گاز موسوم به «نورد استریم ۲» به اسیری در دستان روسیه تشبیه و به رفتار بسیار بد با ایالات متحده در امور تجاری متهم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها