کد خبر: 611039
تاریخ انتشار :

پیام‌های ناگفته سفر قالیباف به مسکو / هشدار جدی مثلث نظامی تهران، پکن، مسکو به غرب

پیام‌های ناگفته سفر قالیباف به مسکو / هشدار جدی مثلث نظامی تهران، پکن، مسکو به غرب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سفر محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) به روسیه باعث واکنش بسیاری از داخلی‌ها و خارجی‌ها شد. مدتی از این سفر و حواشی‌اش نگذشته بود که یک اتفاق دیگر افتاد و آن اعلام رزمایش نظامی مشترک چین - روسیه - ایران در اقیانوس هند توسط برخی رسانه‌های داخلی و خارجی است.

استراتژی نظامی ایران - روسیه - چین

این رزمایش باعث ارائه برخی تحلیل‌ها درباره موقعیت استراتژیک جدید ایران شد. برخی معتقدند این رزمایش احتمالی و سفر رئیس مجلس در یک جهت مشترک قرار دارند.

پیش از این نیز بسیاری از تغییر استراتژی ایران در منطقه سخن گفته بودند طبق مقاله فوربس که مدتی پیش نوشت، ایران و به خصوص نیروی دریایی سپاه به دنبال این است که استراتژی خود را در آب‌های آزاد تغییر دهد. نویسنده فوربس به این اشاره داشت که نیروی دریایی سپاه احتمالا قصد دارد حضور فعال تری دراقیانوس هند داشته باشد و این احتمال درگیری‌اش را با نیروی دریایی ایالات متحده بیشتر می‌کند.

از این جهت، رزمایش روسیه - چین - ایران می‌تواند زمینه ساز این حضور و تغییر استراتژی دریایی باشد. ایران به دنبال این است که با تکیه کردن بر توان روسیه و چین امنیت نیروی دریایی خود را حفظ کند.

برجام و استراتژی نظامی جدید، بایدن باید تصمیم بگیرد

به جز این، دولت حسن روحانی مدتی هست که به این نتیجه رسیده که باید تمرکز بیشتری بر چین و روسیه کند. این چیزی است که بعد از انتشار خبر قرار داد 25 ساله ایران و چین به شدت روی آن تمرکز شد .

در واقع، مثلث ایران - چین - روسیه بعد از خروج آمریکا از برجام برای دولتمردان جمهوری اسلامی ایران جدی تر شد. در واقع، همکاری 25 ساله ایران و چین در حالی پیش رفت که ایران و آمریکا در بدترین موقعیت ارتباطی با هم بودند؛ سازمان انرژی اتمی سازمان ملل و رئیس جدیدش (گروسی) رابطه خوبی با ایران نداشت؛ اسرائیل دور جدیدی از اقدامات خصمانه را علیه ما آغاز کرده و به خصوص اروپا و تروئیکایش (آلمان و فرانسه و انگلیس) دائما ایران را تهدید به اعمال مکانیسم ماشه می‌کردند.

حالا به نظر می‌رسد که رزمایش ایران و چین و روسیه و ائتلاف شرق باعث به هم خوردن برجام و از بین رفتن امید طرفداران توافق هسته‌ای می‌شود.

انجام رزمایش ایران و چین و روسیه در زمان گرگ و میش بازگشت آمریکا به برجام، در واقع پیامی است از جانب ایران به ایالات متحده و دولت جو بایدن. پیامی که اشاره دارد ایران محتاج برجام نیست و در صورت نابودی توافق هسته‌ای راه خود را در حوزه استراتژی و نظامی تغییر خواهد داد و به شرق یعنی چین و روسیه نزدیک‌تر خواهد شد.

حالا همه چیز به بایدن و دولتش بستگی دارد. رئیس جمهورآمریکا حالا باید تصمیم بگیرد که به برجام باز می‌گردد و از ائتلاف کامل ایران - چین - روسیه جلوگیری می‌نماید یا نه، آینده منطقه را با تصمیم خود تغییر خواهد داد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها