کد خبر: 611389
تاریخ انتشار :

تاکید ایتالیا بر لزوم از سرگیری سریع مذاکرات برجامی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «الیزابتا بلونی» در این پیام ویدیویی که یک نسخه آن در حساب رسمی توئیتر سفارت ایران در رم منتشر شد تصریح کرد که ایتالیا مشتاقانه منتظر از سرگیری گفتگو‌ها در مورد توافق هسته‌ای است که «یک ابزار ضروری برای تامین امنیت و عدم اشاعه تسلیحات اتمی در منطقه بشمار می‌رود».

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شد؛ اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

دولت جدید آمریکا برای بازگشت به این توافق و لغو تحریم‌ها علیه ایران پیش شرط‌هایی را مطرح کرده که این مساله مانع بازگشت برجام به ریل اصلی خود شده است. کاخ سفید بدون در نظر گرفتن اینکه دولت دونالد ترامپ با اعمال سیاست فشار حداکثری، ترور فرمانده سپاه قدس، ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بشمار می‌رود، اصلاح سیاست‌های خصمانه گذشته را به بازگشت جمهوری اسلامی تعهدات برجامی مشروط کرده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تاکید دارد تنها در صورت لغو تحریم‌ها و پس از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی را به عقب بر می‌گرداند.

دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا در ادامه پیام این ویدیویی با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه رُم و تهران عنوان کرد که دوستی دو کشور با گذشت زمان نمود‌های بیشتر پیدا کرده و عمیق‌تر شده است. این دیپلمات ایتالیایی با اشاره به ۱۰۶ سال روابط دیپلماتیک تصریح کرد که این رابطه بر پایه احترام متقابل و اراده مشترک برای گفتگو و توسعه همکاری‌های نوآورانه و مثمر ثمر برای مردم دو کشور بنا شده است.

«بلونی» عنوان کرد که به رغم پیچیدگی‌های تحولات سیاسی، گفتگو‌های ایران و ایتالیا همواره در سطح دولتی و پارلمانی در جریان بوده و تداوم همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و دانشگاهی بهترین گواه ادامه این مسیر است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش به معضل همه‌گیری کرونا و تلاش‌های دو کشور برای مقابله آن پرداخت و ابراز امیدواری کرد که این ویروس به لطف تلاش‌های مشترک بین‌المللی ریشه کن شود.

وی در پایان این پیام سلامتی و سعادت را برای دولت و ملت ایران آرزو کرد.

پیشتر حمید بیات سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز با انتشار پیامی که در رسانه‌های ایتالیایی بازتاب یافت، گفته بود؛ روابط دو کشور ایران و ایتالیا از پشتوانه عظیم تاریخی برخوردار است و در سال‌های پس از انقلاب به لطف سابقه طولانی و درک مشترک تاریخی و فرهنگی همواره روابطی دوستانه و در مسیر توسعه بوده است؛ تا جایی که در مقاطعی از جمله بعد از امضای توافقنامه برجام حجم مبادلات بازرگانی به سطحی رسید که ایتالیا به نخستین شریک تجاری ایران در اروپا تبدیل گردید.

وی افزود: انتظار می‌رود در پرتو تحولات جدید بار دیگر شاهد روند جهشی در توسعه روابط دو کشور باشیم تا بار دیگر مردم دو کشور از منافع این روابط در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و صنعتی بهره‌مند گردند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها