کد خبر: 611404
تاریخ انتشار :

جزئیات تازه منتشرشده همکاری گسترده انگلیس با عربستان در جنگ یمن

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از گاردین، کنشگران، دولت لندن را متهم می‌کنند که منافع مالی ناشی از فروش تسلیحات به رژیم سعودی را به جان مردم یمن ترجیح می‌دهد. آن‌ها دریافته‌اند که در فاصله زمانی جولای تا سپتامبر ۲۰۲۰ انگلیس مجوز فروش ۱.۳۹ میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر شده که بخش عمده آن را موشک و بمب تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که دولت آمریکا اخیرا برنامه فروش سلاح به متحدان ایالات متحده آمریکا از جمله عربستان سعودی را به طور موقت متوقف کرده و این مساله باعث افزایش فشارها علیه دولت بوریس جانسون شده تا درباره تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با ریاض تجدیدنظر کند. وزارت خارجه آمریکا گفته که دولت قصد دارد برنامه دولت قبلی تحت هدایت دونالد ترامپ برای فروش سلاح به کشورهای متحد را دوباره بررسی کند.

با این حال جیمز کلورلی معاون وزیر امور خارجه انگلیس هفته پیش در جلسه اضطراری پارلمان ادعا کرد که که دولت لندن مسئولیت صادرات اسلحه را جدی تلقی می‌کند و «به ارزیابی تمام مجوزهای صادرات سلاح بر اساس معیارهای سختگیرانه ادامه می‌دهد»

پویش انگلیسی توقف تجارت سلاح می‌گوید که تداوم همکاری‌های تسلیحاتی لندن و ریاض نشان دهنده عمق ارتباط این مساله با ۶ سال جنگ ویرانگر در یمن است که بر اثر آن تاکنون هزاران نفر جان باخته‌اند. «سارا والدرون» یک سخنگوی این پویش انگلیسی بیان داشت که آمارهای منتشر شده حاکی از اراده دولت لندن برای حفظ همکاری‌های تسلیحاتی با ریاض به هر قیمتی است. وی هشدار داد که اگر دولت لندن دست از این همکاری برندارد به جنگ‌افروزی در یمن متهم می‌شود.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌ رو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

تاکنون شماری از نمایندگان مجلس انگلیس خواستار توقف همکاری‌های تسلیحاتی لندن و ریاض شده‌اند. «علی طاهر» نماینده منطقه بیرمنگام با صدور بیانیه‌ای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی را اولین گام مهم برای تاثیرگذاری در راستای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن دانست.

وی یادآور شد که بر اساس تحقیقات سازمان ملل متحد، انگلیس با حمایت تسلیحاتی از عربستان، در جنگ یمن شریک است «جنگ افزارهای انگلیسی برای حمله به غیرنظامیان یمنی مورد استفاده قرار گرفته و بر اثر آن هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند. این به این معناست که دولت ما در ایجاد وضعیت یمن سهیم است و ما بلحاظ اخلاقی وظیفه داریم تا اطمینان حاصل کنیم که دولت بدون فوت وقت فروش سلاح به عربستان را متوقف کند و ریاض را تحت فشار قرار دهیم که دست از خشونت علیه مردم یمن بردارد.

زهرا سلطانه نماینده دیگر مجلس انگلیس هم سیاست‌های کشورش در حمایت‌ تسلیحاتی از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که ادعای دولت درباره دفاع از صلح و ثبات در این کشور بیشتر شبیه به یک جوک بی رحمانه است.

وی با ایراد سخنانی در مجلس عوام تصریح کرد: پیام من به دولت ساده است؛ دست از فروش سلاح به عربستان و حمایت از این جنگ هولناک بکشید و در عمل از صلح، عدالت و حقوق بشر در عرصه بین‌المللی حمایت کنید.

همچنین رهبر سابق حزب کارگر که در نهادهای حقوق بشری و ضد جنگ فعالیت پر رنگی دارد، پویش جهانی دیگری را برای توقف جنگ در یمن راه اندازی کرد.

جرمی کوربین در توئیتی نوشت: شرایط در یمن در حال حاضر به گونه‌ای است که وخیم‌ترین فاجعه انسانی در جهان را تجربه می‌کند و بمب‌های ساخت انگلیس مسؤول کشته شدن هزاران نفر است.

وی از تمام افرادی که مسأله یمن برایشان مهم است، خواست که به پویش "جهان به جنگ وحشیانه علیه یمن، نه می‌گوید. "بپیوندد.

در اطلاعیه‌ منتشر شده از سوی این پویش آمده است: جنگ یمن با هدایت عربستان و مشارکت امارات و با حمایت برخی کشورهای غربی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و کانادا صورت گرفته است.

این بیانیه تصریح کرد که این جنگ که در وحشیانه بودن، فوق تصور است، اما آنچنان که باید، به صورت [رسانه‌ای] تحت پوشش قرار نگرفته، به طوری که در جریان آن ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها