کد خبر: 611650
تاریخ انتشار :

فرانسه: فرصت بایدن برای پیوستن به برجام محدود است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه نوشت: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، زمان انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که حامی ازسرگیری دیپلماسی با ایران است ولی عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد. به بیان دیگر، بایدن گفته زمانی تحریم‌های آمریکا را بر می‌دارد که تهران از گام‌های هسته‌ای خود که در اعتراض به ازسرگیری آنها برداشته بود، عقب‌گرد کند. ایران نیز می‌خواهد پیش از آنکه پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد اطمینان یابد که تحریم‌ها پایان خواهند یافت.

این خبرگزاری افزود: برخی از رخدادهای آتی، دولت جدید آمریکا را مجبور می‌سازند که دست خود را رو کند.

یکی از این تاریخ‌های کلیدی، ۲۱ فوریه (۳ اسفند) است که ایران بر اساس قانون مصوب مجلس تا کاهش تحریم‌های آمریکا جلوی بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خواهد گرفت.

کلسی داونپورت (Kelsey Davenport)، از مدیران انجمن کنترل سلاح در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران می‌تواند بسیاری از گام‌ها از جمله غنی‌سازی اورانیوم را به حالت اول بازگرداند ولی مدعی شد که «گام‌های آتی خطر بیشتری داشته و معکوس ساختن آنها دشوارتر است.»

گرچه ایران تهدید به اخراج بازرسان آژانس نکرده، با این وجود داونپورت ابراز نگرانی کرد که کاهش دسترسی بازرسان موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد اشتغال تهران به فعالیت‌های ممنوعه شود. وی افزود: این خطر، اهمیت ازسرگیری پایبندی کامل به برجام را پیش از آنکه ایران این گام‌ها را برداشته و دانش جدید (هسته‌ای) را بسط و گسترش دهد، دوچندان می‌کند.

این گزارش می افزاید یکی دیگر از روزهای مهم و تعیین کننده، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران که می تواند نقش تعیین در سرنوشت برجام داشته باشد.

جان وولفستال (Jon Wolfsthal)، مشاور وقت بایدن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما گفت که آمریکا و ایران به همراه دیگر امضاکنندگان برجام می‌توانند پیش از ۲۱ فوریه بیانیه‌ای صادر کنند که «نشان‌دهنده قصد مشترک آنان برای بازگشت به پایبندی کامل باشد.»

وی گرچه اقدام عملی عاجل را بهترین گزینه دانست، با این حال ابراز تردید کرد که پس از انتخابات فرآیند تصمیم سازی در ایران به صورت اساسی تغییر کند.

وی افزود که آمریکا به خاطر نتایج احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران از همه داشته‌های خود کوتاه نخواهد آمد.

از سوی دیگر یکی از دیپلمات‌های پیشین اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت که با نزدیک شدن به ۲۱ فوریه، «ضرورت دارد که دیپلماسی در پیش گرفته شود. روزهای آینده برای ارائه تصویری از اتفاقات آینده و تعیین میزان موفقیت در اقناع ایران اهمیت دارد.»

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت: اصل قضیه آن است که اطمینان یابیم (ایران) در آن تاریخ از گسست هسته‌ای عبور نکند. وی مدعی شد که روسیه و چین نیز چنین موضعی دارند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مشاوران پیشین باراک اوباما بدون ذکر نام وی مدعی شد: به نظر می رسد که مقام‌های آمریکایی هم‌اکنون به نحوی با مقام‌های ایرانی در ارتباطند.

توماس کانتریمن (Thomas Countryman) یکی از مقام‌های ارشد کنترل تسلیحات در دولت اوباما گفت که بایدن می‌تواند به نشانه حسن نیت برخی از تحریم‌ها را بلافاصله برداشته و ایران و آمریکا می‌توانند با کمک اروپایی‌ها گام‌های آتی خود را مشخص سازند.

کانتریمن گفت: به دلیل اوضاع سیاسی دو کشور، (تهران و واشنگتن) باید به دنبال راهی باشند که اعلام کنند تسلیم فشارها نشده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از ناظران نوشت که گام‌های دیگری که آمریکا می‌تواند بردارد شامل ارائه واکسن به‌شدت مورد نیاز کرونا یا موافقت با تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با شیوع این ویروس باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها