کد خبر: 611684
تاریخ انتشار :

فضاحت تبرئه یاغی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رد محکومیت ترامپ در جلسه استیضاح یا آنچه رسانه‌ها از آن با عنوان پیروزی نژادپرستی یاد کردند، اگرچه قابل پیش‌بینی بود، اما بیش از هر چیزی دوقطبی فزاینده در عرصه سیاسی امریکا را تأیید کرد. برای محکومیت رئیس‌جمهور پیشین، به حداقل ۶۷ رأی مثبت (دو سوم کرسی‌های سنا) نیاز بود. میت رامنی یکی از هفت سناتور جمهوریخواهی بود که در کنار سناتور‌های دموکرات، به محکومیت او رأی مثبت داد و باید ۱۰ سناتور دیگر جمهوریخواه نیز به صف دموکرات‌ها می‌پیوستند. خودداری جمهوریخواهان در حمایت از استیضاح هم‌حزبی‌شان نشان داد که همچنان حمایت حزبی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد. از هفت سناتوری که علیه ترامپ رأی داده‌اند، دو نفر در شرف بازنشستگی هستند و سه نفر دیگر هم قرار نیست تا ۲۰۲۶ در رقابت‌ها شرکت کنند.
آسوشیتدپرس در یک گزارش، برشی از فضای حاکم بر روند استیضاح را اینطور تشریح کرد که سه سناتور جمهوریخواه امریکایی ساعتی را با وکلای متهم صرف گفتگو درباره استراتژی کردند. کل سنا به عنوان هیئت منصفه عمل کرد، با وجود اینکه آن‌ها هم هدف این جرم بودند. شاهدی فراخوانده نشد و نتیجه نهایی هم هرگز در هاله‌ای از ابهام قرار نداشت. در این گزارش آمده است که دادگاه استیضاح دوم دونالد ترامپ، نقص بزرگ در تنها روند قانون اساسی امریکا را برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهور بابت «جرایم بزرگ و جنایات» آشکار کرد. این روند یک ضربه اساسی وارد آورد و اولین حسابرسی برای شورش‌های شش ژانویه در پایتخت ایالات متحده بود، اما هرگز به یک تلاش واقعی و بی‌طرفانه برای تعیین چگونگی وقوع شورش و مسئولیت ترامپ منجر نشد.
اعضای گروه استیضاح ترامپ در نشست خبری انگشت اتهام به سمت جمهوریخواهان گرفتند و اعلام کردند: «مدارک غیرقابل انکاری از دخالت ترامپ در تحریک آشوب و حمله به کنگره وجود دارد، ولی جمهوریخواهان آن مدارک را پنهان کردند.»
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هم بعد از تبرئه شدن ترامپ، ایده بسیاری از جمهوریخواهان درباره سلب صلاحیت از هم‌حزبی‌شان را رد کرد و گفت: «سلب صلاحیت سیلی به صورت قانون اساسی است. این باعث می‌شود همه از زیر بار تعهد و مسئولیت فرار کنند. آن سناتور‌های بزدل که نتوانستند با آنچه ترامپ انجام داد و آنچه کشورمان را به خطر انداخت، مواجه شوند، اکنون به دنبال فرصتی هستند که سیلی ملایمی بزنند؟ سلب صلاحیت به درد کسی که شورش را تحریک کرده و جان مردم را در کنگره گرفته، نمی‌خورد.» چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا هم درباره تبرئه شدن ترامپ در استیضاح، گفت: «استدلال‌هایی که در دفاع از رئیس‌جمهور سابق بیان شد، ضعیف و غیرقابل درک بودند.» شومر افزود: «محکوم نشدن ترامپ، به عنوان رأی ننگین و بدنامی در تاریخ سنای ایالات متحده ثبت خواهد شد.»
سنای امریکا پیش‌تر با ۵۶ رأی موافق تأکید کرده بود که محاکمه دونالد ترامپ با قانون اساسی مطابقت دارد، اما میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنای امریکا معتقد بود در شرایطی که ترامپ دیگر رئیس‌جمهور نیست، محاکمه او مغایر با قانون اساسی است. او که در جلسه استیضاح از ترامپ دفاع کرد و مورد انتقاد گروه استیضاح ترامپ نیز قرار گرفت، پس از شکست استیضاح گفت: «هیچ تردیدی نیست که رئیس‌جمهور ترامپ به لحاظ عملی و اخلاقی مسئول تحریک تحولات در آن روز بود. مردمی که به این ساختمان یورش آوردند، معتقد بودند که طبق تمایلات و دستورات رئیس‌جمهورشان عمل می‌کنند.»
از شکست دومین استیضاح ترامپ می‌توان به عنوان اولین شکست جدی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هم یاد کرد. بایدن از تبرئه سلف خود در جلسه استیضاح سنا، با عنوان فصلی غم‌انگیز از تاریخ امریکا که یادآور تزلزل دموکراسی است، یاد کرد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «حتی افرادی از جمله میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا نیز اعتقاد دارند که ترامپ در «تخلف شرم‌آور از وظیفه» مقصر و گناهکار است و عملاً و از نظر اخلاقی مسئول تحریک خشونت‌های رخ داده در کنگره است.»
ترامپ: بر می‌گردیم
ترامپ که پس از بلوای ۶ ژانویه و حمله به کنگره، صدای رسایی در شبکه‌های اجتماعی ندارد، در قالب بیانیه‌ای به شکست استیضاح واکنش نشان داد و ضمن متهم کردن دموکرات‌ها به اینکه دستگاه قضایی را وسیله‌ای برای انتقام‌گیری و سرکوب مخالفان قرار داده‌اند، اعلام کرد: «من همیشه مدافع حکومت قاطع قانون، قهرمانان نیرو‌های پلیس و حق مردم امریکا برای بحث صلح‌آمیز و شرافتمندانه در مورد مسائل روز، بدون شرارت و بدون نفرت، بوده‌ام و خواهم بود.»
رئیس‌جمهور سابق امریکا در بخشی از این بیانیه به طور ضمنی از تلاش خود برای بازگشت به عرصه قدرت خبر داد و مدعی شد که به دفاع از «عظمت امریکا» ادامه خواهد داد: «جنبش تاریخی و ملی ما برای بازگرداندن عظمت امریکا آغاز شده است. ما کار‌های بسیار زیادی پیش روی خود داریم و به زودی با دیدگاهی برای آینده روشن، درخشان و بدون محدودیت برای امریکا، ظهور خواهیم کرد.»
رأی سنا در واقع، نوعی تأیید بقای ترامپیسم بود. این موضوع در بیانیه ترامپ نیز مشهود است: «این مرحله دیگری از بزرگ‌ترین تعقیب و گریز در تاریخ کشور ما بود. هیچ رئیس‌جمهوری تاکنون چنین چیزی را پشت سر نگذاشته است و این روند همچنان ادامه دارد، زیرا مخالفان ما نمی‌توانند ۷۵میلیون نفری را که به ما رأی دادند، فراموش کنند که بالا‌ترین رقمی است که تاکنون توسط یک رئیس‌جمهور به دست آمده است.»
افراط‌گرایان جسور شده‌اند
اما موضع‌گیری شخص ترامپ همه ماجرا نیست. ریتا کاتز، مدیر صهیونیست سازمان امنیتی-اطلاعاتی در امریکا، موسوم به «گروه اطلاعاتی سایت» روز یک شنبه در توئیتر نوشت: «در حالی که سنا، ترامپ را تبرئه کرد، افراطی‌های راستگرا از همین الان برای خشونت علیه جمهوریخواهان خائن و دموکرات‌هایی که به محکومیت [ترامپ]رأی دادند، دعوت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که برخی از این افراد را باید به دلیل خیانت، تنبیه و در انظار عمومی اعدام کرد! این میراث دوره ترامپ است.» وی در توئیت دیگری نوشت: «این اظهارات، اثباتی بر عواقبی هستند که تبرئه در پی دارد. افراطی‌ها این را به عنوان مبنایی برای تداوم خشونت‌ها تا سال ۲۰۲۴ می‌دانند، زمانی که معتقدند ترامپ دوباره نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود.» کاتز تصریح کرد که این تبرئه، جان تازه‌ای به جنبشی داد که در تاریخ ششم ژانویه به ساختمان کنگره امریکا حمله کرد.
ترامپ را محاکمه کنید
واکنش‌ها به تبرئه ترامپ، ساعاتی پس از رأی دادگاه استیضاح آغاز شد. کمیته کمپین تغییرات ترقی‌خواهانه در طوماری با حدود یک میلیون امضا، از مریک گارلند گزینه رئیس‌جمهور امریکا برای تصدی مقام دادستان کل خواستند درباره جرایم ترامپ و نزدیکانش تحقیق کرده و آن‌ها را محاکمه کند. در بیانیه این گروه آمده است: «اگر خواستار پاسخگویی ترامپ در قبال شبکه جنایتکارش هستید، نمی‌توان فقط به رهبران دموکرات اتکا کرد. نیاز داریم با شدت زیادی آن‌ها را به جلو هدایت کنیم.»
نظرسنجی ایپسوس برای خبرگزاری رویترز پیش از تبرئه در سنا حاکی از این است که ۵۳ درصد افراد بزرگسال در امریکا معتقدند که ترامپ نباید اجازه داشته باشد بار دیگر وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. ۵۰ درصد گفتند اگر حق رأی داشتند، به محکومیت وی رأی می‌دادند. در نتایج نظرسنجی یوگاو-اکونومیست که روز جمعه منتشر شد هم، ۵۳درصد مردم امریکا گفته بودند ترامپ نباید حق رقابت دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشد. در تحولی که نشان از تشدید تنش‌ها در امریکا است، وکیل ترامپ دیروز گفت: «خانه‌ام مورد حمله قرار گرفته و نزدیک به ۱۰۰ بار به مرگ تهدید شده‌ام.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها