کد خبر: 611712
تاریخ انتشار :

اتهام جدید آذری‌جهرمی چیست؟ / شعار «نه شرقی نه غربی» دردسر جدید وزیر ارتباطات

اتهام جدید آذری‌جهرمی چیست؟ / شعار «نه شرقی نه غربی» دردسر جدید وزیر ارتباطات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، شاید آن زمان که انقلابیون مذهبی شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» سر می‌دادند و مطمئن بودند رهبر این انقلاب شالوده و زیربنای فکری نظام بعدی را بر این اساس قرار داده، هرگز تصور هم نمی‌کردند ۴۲سال پس از پایان سلسله پهلوی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی، یک مقام اجرایی بلندپایه به دلیل تکرار همین شعار، اما با بیان و زبانی دیگر متهم شناخته شود. محمدجواد آذری‌جهرمی از زمانی که احتمال کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده، بیش از پیش موردحمله جریان مخالف دولت قرار می‌گیرد و حالا برای دومین‌بار در مظان اتهام قرار گرفته است. او به دلیل اینکه از بی‌اعتمادی به کاخ سفید و عدم دلبستگی به کاخ کرملین سخن گفته، مستحق اعلام جرم ازسوی مقامات قضایی شناخته شده است؛ جمله‌ای که روزگاری ابعاد سیاسی مبارزات انقلابی را مشخص و بعد از آن به استراتژی نظام جمهوری اسلامی در سیاست خارجی مبدل شد.

گویا که نگاه به شرق در روز‌های تحریم از سوی غرب باید به چرخش به شرق تعبیر و برای خوشامد چین منجر به تصمیم برای انعقاد قرارداد ۲۵ ساله پرحرف و حدیث شود یا برای حفظ بی‌چون و چرای کرملین هجمه به وزیر را از سوی جریانی خاص به دنبال داشته باشد.

اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رییس‌کل دادگستری استان زنجان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران تلویحا از اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات خبر داد. او گفت: «درپی صحبت‌های نادرست و خلاف سیاست‌های نظام یکی از مسوولان کشور در زنجان پرونده قضایی در دادسرای زنجان علیه او تشکیل شد. آنچه هفته گذشته در زنجان اتفاق افتاد و یکی از مسوولان کشور صحبت‌های نادرست و خلاف سیاست‌های نظام داشتند، جای تاسف دارد.» رییس دادگستری استان زنجان همچنین توضیح داد باتوجه به اینکه رسیدگی به اتهامات این‌گونه مقامات در صلاحیت دادسرای تهران است، پرونده با عدم صلاحیت به مرجع مذکور جهت رسیدگی ارسال شد.

اشاره این مسوول قضایی زنجان به سخنان محمدجواد آذری‌جهرمی در شورای اداری استان زنجان است. حدود یک هفته پیش از این وزیر ارتباطات که به زنجان سفر کرده بود، در جریان سخنرانی در شورای اداری این استان به مساله پشتوانه مردمی برای نظام اشاره کرد و از پشتوانه مردم در پیروزی در جنگ تحمیلی ۸ ساله تا سازندگی و حتی مقاومت برابر تحریم گفت. او در ادامه و در بخشی از این سخنرانی گفت: «درس امام خمینی (ره) این بود که همان‌گونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به کاخ کرملین هم راهبردی درستی نیست؛ امام (ره) به ما یاد دادند که به مردم به ویژه کوخ‌نشین‌ها تکیه کنیم.»

فرمان حمله از بهارستان

این اظهارات واکنش‌های متعددی به دنبال داشت. خبرگزاری صداوسیما و رسانه‌های اصولگرا اظهارات آذری‌جهرمی را به سفر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی به مسکو به همراه پیام رهبری مرتبط دانسته و حتی آن را اظهارات خارج از عرف یک مسوول دستگاه اجرایی توصیف کردند. این رسانه‌ها به سراغ نمایندگان زنجان هم رفتند و از آن‌ها درمورد اظهارات آذری‌جهرمی پرسیدند. حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده زنجان و طارم در گفتگو با خبرگزاری تسنیم خطاب به وزیر ارتباطات گفت: «آقای وزیر از سر رافت انقلابی دوست داشتم عذرخواهی کنید و بگویید سوءتفاهم شده است. تا حال صبر کردیم تا شما را در صف دشمنان ملت نبینیم و امیدوارم تا یکشنبه ۲۶ بهمن متنبه شوید.» این اظهارات نماینده زنجان یک روز پیش از خبر اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات ازسوی رییس کل دادگستری استان زنجان منتشر شد که نشان می‌دهد عزمی جدی پشت ماجرا است.

مصطفی طاهری، دیگر نماینده زنجان نیز در گفتگو با همین خبرگزاری، «نگاه به شرق» را استراتژی جدی نظام در این موقعیت عنوان کرد و در مورد اظهارات اخیر آذری‌جهرمی گفت: «در روزی که پیام حضرت آقا به روسیه ابلاغ شده که قرار بر ترسیم یک راهبرد درازمدت دارد، وزیر ارتباطات عمدا یا سهوا مرتکب اشتباه شد و گفت برای ما کاخ سفید و کاخ کرملین فرقی نمی‌کند که این جمله نشان از آن داشت که آذری‌جهرمی یا تعریفی از نه شرقی و نه غربی نمی‌داند و متوجه آن نیست یا اینکه به دلیل جوان بودن سعی دارد خود بزرگ‌بینی نماید و دیده شود. در هر حال نمی‌توان جز موارد مذکور دلیل دیگری برای توجیه آن داشت.»

مجتبی توانگر از نمایندگان نزدیک به محمدباقر قالیباف نیز در توییتی به آذری‌جهرمی تاخته و نوشته بود: «آقای آذری‌جهرمی شما مهندس مخابرات هستید و وزیر ارتباطات؛ ای کاش یاد بگیرید در حوزه تخصصی خودتان حرف بزنید و در سیاست خارجی ورود نکنید، چون مثل امروز حرف ناپخته می‌زنید و هزینه می‌تراشید! سکان‌دار سیاست خارجی رهبری است که دقیقا سیاست نه شرقی نه غربی امام را پیش می‌برد.» حسن شجاعی، نماینده ابهر نیز پس از این اظهارات آذری‌جهرمی با ادبیات نه چندان مرسوم نوشته بود که «در خامی این جوان همین بس که فرق شرق و غرب جغرافیایی و ایدئولوژیک را نمی‌داند. اگر عذرخواهی نکند او را به مجلس می‌کشانیم.»

وزیرِ آزاد، اما با قرار التزام

این اولین‌بار نیست که وزیر جوان در مظان اتهام قرار می‌گیرد. به‌جز توییت‌ها و پروپاگاندای رسانه‌ای علیه آذری‌جهرمی که اتفاقا به دلیل سابقه کاریش رابطه سببی با اصولگرایان دارد، تا امروز دو نوبت علیه او اعلام جرم شده است. اوایل همین بهمن ماه جاری بود که وزیر دولت دوازدهم از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و درمورد اعلام جرم‌های دادستان کل کشور علیه او، توسط بازپرس پرونده بازجویی شد. پس از استماع و اخذ پاسخ، بازپرس دستور آزادی وزیر ارتباطات را با قرار التزام صادر کرد.

همان زمان گفته شد که عدم اجرای فیلترینگ اینستاگرام و کاهش پهنای باند ازجمله دلایل احضار او بوده، اما پس از اینکه موضوع با واکنش گسترده در فضای مجازی مواجه شد دادستانی اعلام کرد که وزیر ارتباطات به دلیل شکایت‌های متعدد اشخاص حقیقی احضار شده است و به نظر می‌رسیدر‌سیدگی به شکایت مردم اهواز و چند شهر دیگر از وزیر ارتباطات، شکایت جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور از جهرمی و نیز شکایت سازمان صداوسیما از جهرمی درمورد اظهارنظر او درخصوص بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰ و ۸۰۰ از دیگر اتهامات وزیر ارتباطات است. با این حال هنوز تکلیف شکایت‌های پیشین مشخص نشده یک اظهارنظر دیگر نیز برای او دردسرساز و منجر به اعلام جرم شده که از نگاه حقوقدانان اقدامی فراتر از حوزه صلاحیت یک مقام محلی بوده است چنانچه علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در واکنش به این شکایت‌های پیا‌پی در توییترش توضیح داده است: «اینکه دادیار فلان روستا یا دادستان فلان بخش به خود اجازه داده و فراتر از حوزه صلاحیت محلی خواهان فیلتر اینستاگرام یا تعقیب فلان مقام به دلیل اظهارنظراتش می‌شود ناشی از عدم آشنایی با قانون و جایگاه قضایی خود است و ادامه این روند به هرج و مرج قضایی منجر خواهد شد.»

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها