کد خبر: 612080
تاریخ انتشار :

تحلیل جالب یک پایگاه خبری غربی از حال و روز توافق هسته‌ای

تجربه جنگ عراق، پیش‌روی برجام / بایدن شبیه ترامپ حرف می‌زند، ولی باید به برجام بازگردد/ توافق هسته‌ای زنده می‌ماند؟

تجربه جنگ عراق، پیش‌روی برجام / بایدن شبیه ترامپ حرف می‌زند، ولی باید به برجام بازگردد/ توافق هسته‌ای زنده می‌ماند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مساله‌ برجام تبدیل به یک بحران شده است. بسیاری از تحلیلگران، معتقدند اکنون ایالات متحده آمریکا مسئول مستقیم بحران برجام است و باید هرچه سریعتر به این توافق بازگردد.

بازی "اول تو" مساله‌ای است که حول برجام به وجود آمده و تبدیل به مساله‌ی اصلی رابطه ایران و آمریکا شده است، چرا که هر دو طرف تاکید دارند ابتدا طرف مقابل باید گام برداشته و به تعهداتش بازگردد.

در آستانه‌ 5 اسفند و قانون مجلس مبنی بر توقف پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نسبت به این مساله واکنش نشان داده‌ و مقالات و تحلیل‌های گوناگونی را نوشته اند.

وبسایت خبری IDN یا indepthnews در یکی از گزارش‌های اخیرش (به قلم جاناتان پاور)، به این موضوع پرداخت. نویسنده این گزارش تاکید دارد که آمریکا باید هرچه سریعتر به برجام بازگردد. نویسنده به جو بایدن توصیه می‌کند که تاوان اشتباه سلف خود (ترامپ) را پرداخته و مسئولیت بازگشت به توافق هسته‌ای را بر عهده بگیرد.

جنگ 8 ساله ایران و عراق و درسی که ایران گرفته است

نویسنده در میانه‌ی گزارش خود، تاکید دارد که دونالد ترامپ به اعتماد ایرانی‌ها خیانت کرده و بدون دلیل موجه از برجام خارج شده است. علت اقدام ترامپ بیشتر مخالفت و لجبازی با اوباما بود و دود این لجبازی به چشم شهروندان ایرانی رفت. در واقع، از روز اول، ترامپ مصمم بود که این توافق را لغو کند و بنابراین، علاوه بر کمک به لابی‌های ضد ایران، سالها خصومت تلخ بین دو دولت را احیاء کرد.

جاناتان پاور تاکید دارد که اقدام ترامپ مشخص کرد که او هیچ چیزی از تاریخ ایران نمی‌داند. ایران بعد از انقلاب اسلامی دنبال سلاح هسته‌ای نبود. بعد از خروج شاه از کشور، دولت انقلابی اعلام کرد که برنامه‌ی ساخت رآکتور هسته‌ای مشترک غرب و ایران را لغو خواهد کرد، چرا که به هیچ وجه دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

سیاست ایران در ابتدای انقلاب مشخص بود. آنچه باعث شد ایران تحریک شود و به صنایع موشکی و قدرت تسلیحاتی بازگردد، حمله صدام حسین به ایران بود. صدام در حالی به ایران حمله کرد که همه‌ی کشورهای غربی از او حمایت می‌کردند. این به ایران نشان داد که نمی‌تواند به کشورهای غربی حمایت کند و باید هرچه سریع‎‌تر قوی شود.

نویسنده تاکید دارد که سیاست 40 ساله‌ ایران همچنان زیرسایه این اتفاق، یعنی جنگ ایران و عراق قرار دارد. ایران دقیقا به همین دلیل، به دنبال تجهیز تسلیحات خود است. ایران یک جنگ بزرگ غیرمنصفانه را تجربه کرده که تلفات بسیاری را به بار آورد. به همین دلیل، حق دارد به غرب و طرح‌هایش اعتماد نکند و به دنبال تقویت قوای خود باشد.

با این حال، ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. به جز فتاوی مراجع و مقام معظم رهبری، گزارش‌های آژانس نیز این را تایید می‌کند. با وجود این، ترامپ خودسرانه و بدون دلیل از این معاهده بیرون آمد و همه چیز را به هم ریخت.

فرصتی در حال از بین رفتن، حالا نوبت بایدن است

نویسنده سپس می‌نویسد: "حالا نوبت حرکت جو بایدن است." رئیس جمهور آمریکا تاکید دارد که بایدن قبل از انتخابات تعهد داده که به توافق هسته‌ای بازگردد.

تمام شواهد نشان می‌دهد که حالا وقت خوبی برای حرکت دولت بایدن است. جاناتان پاور تاکید دارد که طبق دعاوی موساد، ایران تا دو سال دیگر نمی‌تواند به بمب هسته‌ای ( طبق ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی) دست یابد. بنابراین، بهترین زمان برای توافق با ایران همین حالا است. با این حال، نشانه‌ها و شواهدی از دولت بایدن به دست آمده که نشان می‌دهد آمریکا قصد بازگشت به برجام را ندارد.

نویسنده تاکید دارد که هرگونه تعللی توسط دولت ترامپ، باعث به قدرت رسیدن تندروها در دو طرف شده و وضعیت برجام را سخت‌تر می‌کند. اشتباه بایدن این است که تاکید دارد اولین قدم باید توسط ایران برداشته شود اما نباید فراموش کرد که آمریکا نیز باید مسئولیت سیاست‌ها و اقدامات خود را برعهده بگیرد.

نویسنده‌ی IDN در انتهای گزارش خود و پس از انتقاد جدی از سیاست‌های جو بایدن و تاکید وزیر امور خارجه‌اش مبنی بر گسترش مفاد برجام و توافق بر سر مواردی غیر از مساله‌ی هسته ای یا توقف فعالیت موشکی ایران به عنوان پیش‌زمینه‌ی بازگشت آمریکا به برجام، می‌نویسد: "این کاملا گمراه کننده است. این درخواست به شدت اشتباه است. { تیم بایدن} با این گفته، دارد شبیه ترامپ حرف می‌زند. بایدن باید وظیفه خود را انجام دهد وگرنه این فرصت عالی برای ایالات متحده از دست می‌رود."

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها