کد خبر: 612085
تاریخ انتشار :

انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به شورای نگهبان + جزئیات

انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به شورای نگهبان + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دیروز، رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی که به مناسبت ۲۹ بهمن سالروز حماسه مردم تبریز ایراد کردند، درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نکته مهمی گفتند که پرداختن به آن لازم است.

ایشان گفتند: «علاج درد‌های مزمن کشور، در حضور پرشور مردم در انتخابات است».

این سخن، تفسیر صحیح پشتوانه مردمی نظام را دربر دارد. نظام جمهوری اسلامی، هیچ پشتوانه‌ای بالاتر از حضور مردم در صحنه ندارد و شرکت پرشور مردم در انتخابات، این پشتوانه را تضمین می‌کند. هرچند رهبری در سخن دیروز خود درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور پرشور مردم را علاج درد‌های مزمن کشور دانستند، ولی علاوه بر این، تمام تهدید‌های خارجی نیز با همین حضور مردمی خنثی خواهند شد. به عبارت روشن‌تر، حضور پرشور مردم در انتخابات، قوی‌ترین قدرت دفاعی کشور در برابر دشمنان خارجی هم هست. آنچه مهم است پاسخ دادن به این سؤال است که حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ چگونه می‌تواند تأمین شود؟

پاسخ را می‌توان در موضوعات مختلف جستجو کرد، ولی مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل، عملکرد همراه با سعه‌صدر شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است.

منظور از «سعه صدر» بازگذاشتن در‌ها برای ورود افراد فاقد صلاحیت‌های لازم نیست. این اتفاق متأسفانه در مواردی ازجمله انتخابات ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ رخ داد و دیدیم فردی تأیید صلاحیت شد که نه «رجل» بود، نه «رجل مذهبی» بود و نه «رجل سیاسی» در حالی که قانون اساسی صریحاً می‌گوید رئیس‌جمهور باید از «رجال مذهبی و سیاسی» باشد. در مواردی هم دیدیم که افرادی به بهانه‌هائی ردصلاحیت شدند که به اعتراف دوست و دشمن در داخل و خارج، از بارزترین مصادیق «رجال مذهبی و سیاسی» بودند.

منظور اینست که شورای نگهبان، سیاست از یکطرف، سوراخ ته سوزن که نخ هم نمی‌تواند وارد آن شود و از طرف دیگر دروازه‌ای که شتر هم با بارش می‌تواند وارد آن شود، را کنار بگذارد و راه را برای افرادی که واقعاً از مصادیق «رجال مذهبی و سیاسی» هستند، از سلایق مختلف باز نماید تا در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند و مردم بتوانند بدون آنکه مجبور باشند تن به سلیقه خاصی بدهند، فرد موردنظر خود را انتخاب کنند.

در اینصورت قطعاً انتخابات ۱۴۰۰ پرشور خواهد بود و انتخابات مجلس یازدهم تکرار نخواهد شد که بسیاری از نمایندگان آن با ۱۰ درصد، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد آراء حوزه‌های انتخابیه به مجلس راه یافتند و طبق گزارش رسمی وزارت کشور مشارکت کل در انتخابات ۴۲ درصد بود که بهیچوجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

بنابراین، مخاطب اصلی سخن دیروز رهبری، شورای نگهبان است که اگر در بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از سلیقه‌ای عمل کردن بپرهیزد، می‌تواند زمینه را برای حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ فراهم نماید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها