کد خبر: 612393
تاریخ انتشار :

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد

خبر بد؛ کرونای آفریقایی به مرزهای ایران رسید ! + جزئیات

خبر بد؛ کرونای آفریقایی به مرزهای ایران رسید ! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، کرونای انگلیسی در ایران نیز شیوع پیدا کرده است. برخی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونااز قرنطینه شهرها برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس گفتند.

واکسن کرونای روسی به ایران آمده و قرار است تا آخر اسفندماه واکسن کرونای چینی و کوواکس نیز به ایران وارد شده و یک میلیون و 300هزار نفر واکسینه شوند. اما تا زمان ایجاد امکان واکسیناسیون همگانی باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود. چرا که چرخش ویروس کرونا در جوامع باعث جهش های خطرناکی در این ویروس گردیده است. جهش هایی که حالا به کرونای انگلیسی، آفریقایی و برزیلی معروف شده است. انگلیس یک مرکز بزرگ و بودجه کلان برای تحقیق بر جهش های کرونا اختصاص داد و این مرکز جهش انگلیسی را کشف کرده و مشخصات آن را مشخص کرده است. از سوی دیگر مقالات از جهش آفریقایی و برزیلی خبر داده اند اما تحقیقی روی این جهش انجام نشده و تنها اطلاعاتی که در دست است این که ابتلا به کرونای آفریقایی بدتر از کرونای انگلیسی است. اما اگر بگوییم که جهش های کرونا انگار جان جوانان و کودکان را نشانه گرفته است، پربیراه نگفته ایم. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگوی اختصاص با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره قرنطینه کردن شهرها تاکید کرد: در این مورد دو نکته وجود دارد اگر مثل ویروس کرونا تازه وارد یک کشور می شود و خوشه یا کلاستر پیدا می کنید، باید آن منطقه را سریع قرنطینه کرد تا بیماری سرایت نکند.

بیماران کرونای انگلیسی قرنطینه خانگی نمی شوند

وی افزود: وقتی کرونای انگلیسی در آبیک پیدا شد آن روستا را سریع قرنطینه کردیم. جایی که مسافری از خارج ایران می آید و آزمایش او مثبت می شود، مسافر و خانواده اش قرنطینه می شود. اگر مورد کرونای انگلیسی مشاهده کنیم آنها را به قرنطینه هایی که پیش بینی شده هدایت می کنیم. این بیماران قرنطینه خانگی نمی شوند چون احتمال رفت و آمد و کنترل کمتری وجود دارد. علی ایحال قرنطینه در شیوع ویروس زمانی موثر است که ویروس همه جا پخش نشده باشد ولی اگر پخش شد باید به وسعت ایران قرنطینه شود.

لغو پروازهای آفریقایی به ایران

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ما پرواز از انگلیس را ممنوع و به نوعی قرنطینه معکوس کردیم و نمی گذاشتیم کسی بیایید. در حال حاضر پرواز از 10کشور اروپایی مثل انگلیس و آفریقایی را ممنوع کردیم. از سوی دیگر مرزهای زمینی و هوایی را کنترل می کنیم. براساس برنامه و رصد از استانهای مختلف، وجود کرونای انگلیسی را بررسی می کنیم. از بیماران آی.سی.یو مازندران 2بار آزمایش گرفتیم که خوشبختانه کرونای انگلیسی نداشتند. هر جا در استان های مختلف با کرونای انگلیسی روبرو شدیم سریع رسیدگی کردیم. در طرح شهید سردار قاسم سلیمانی نیز به محض تشخیص کرونای انگلیسی به ازای هر فرد مبتلا باید 10 نفر از اطرافیانش تست شوند تا به سرعت این ویروس جهش یافته را کنترل کنیم.

شیوع کرونای آفریقایی در ترکیه و کشورهای عربی

علیرضا رئیسی به ویروس جهش یافته آفریقایی اشاره کرده و افزود: ویروس آفریقایی در حال بررسی است. ویروس انگلیسی در سطح اروپا پخش شد و اطلاعات بیشتری در مورد آن وجود دارد. مهم ترین مسئله درباره ویروس های جهش یافته بحث مقاومت آن دربرابر واکسن هاست. در مورد کرونای جهش یافته انگلیسی بررسی های زیادی وجود دارد و واکسن کرونای ایرانی روی آن تاثیر داشته است. اما در مورد کرونای آفریقایی هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. در حال حاضر ویروس آفریقایی در ترکیه شایع شده است و حدس می زنیم که در کشورهای عربی نیز شایع شده باشد. به همین دلیل باید به شدت مراقبت کنیم تا این ویروس وارد کشور نشود.

کرونا در ایران هم جهش داشته است

وی در پاسخ به این سوال که کرونا در ایران جهش داشته یا خیر؟ گفت: کرونا در ایران جهش های زیادی داشته است ولی جهشی مهم است که روی قسمت خاص ویروس یا همان شاخک های آن به وجود آید وگرنه تاکنون صدها جهش در دنیا وجود دارد و روزی 30-40 جهش نیز در ایران پیدا می کنیم ولی هیچ کدام از این جهش ها مهم نبودند چون روی بدنه ویروس بوده است.

چرا واکسن کرونای روسی در ایران تولید می شود؟

علیرضا رئیسی در پاسخ به این سوال که چرا به جای نگاه انسانی شرکت های تولید دارو به فکر تجارت با واکسن کرونا هستند آنهم در شرایطی که تمام دنیا با مرگ و میر بسیاری روبروست؟ تاکید کرد: بحث مارکتینگ است. البته ظرفیت تولید نیز در این موضوع اهمیت دارد. کشورهایی که واکسن کرونا دارند اگر ظرفیت تولید داشته باشند ابتدا خودشان از آن استفاده می کنند. فقط بحث تکنولوژی ساخت واکسن کرونا مطرح نیست. مثلا دانشمندان افغانستانی هم ممکن است بتوانند واکسن کرونا تولید کنند اما اصل آن خطط تولید واکسن است که در افغانستان وجود ندارد. در حال حاضر روسیه اسپوتنیک V را ساخته است ولی قدرت تولید انبوه آن را ندارد به همین دلیل کشورهای دیگر مثل ایران که خط تولید دارند، برای تولید انبوه آن به کمک روسیه آمده اند.

منبع:رکنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها