کد خبر: 612480
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

غلامرضا انصاری: حمایت از نامزد نیابتی قطعا جواب نمی‌دهد/ بدون ارائه نامزد حداکثری آوردن مردم پای صندوق‌ رأی غیرممکن است/ سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار چالش شد

غلامرضا انصاری: حمایت از نامزد نیابتی قطعا جواب نمی‌دهد/ بدون ارائه نامزد حداکثری آوردن مردم پای صندوق‌ رأی غیرممکن است/ سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار چالش شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بنا دارد تا همه احزاب و گروه‌های جبهه اصلاحات بر سر نامزدی واحد به اتفاق نظر برساند اما در این بین به نظر می‌رسد که چالش‌هایی وجود دارد؛ از جمله آنکه میان اصلاح‌طلبا بر سر ساختار نهاد اجماع‌ساز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و از سوی دیگر مشاهده می‌شود که هنوز احزابی مانند کارگزاران سازندگی تمایل به حمایت از نامزد ائتلافی دارند. علاوه بر این‌ها گویا دیگر سید محمد خاتمی شخصا نمی‌توانند پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را بسیج کند. با این شرایط مشخص نیست که در نهایت اصلاح‌طلبان می‌توانند به وحدت حداکثری برسند و با این وحدت مخاطبان خود را قانع به حضور در انتخابات کنند یا خیر؟ برای بررسی این موضوع ساعتی را با غلامرضا انصاری به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روند فعالیت انتخاباتی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توان امید به اجماع از این تشکیلات داشت؟

جمهوریت بدون امکان انتخابات آزاد و رقابت بی‌معنا خواهد بود و نتیجه تجاوز به آزادی‌های فردی و عدم توجه به احتیاجات روحی انسان‌ها ایجاد سرخوردگی می‌کند و افراد سرخورده راه منفی پیش می‌گیرند تا ارتباط خود را با همه مقررات و اصول اجتماعی قطع کنند و تنها وسیله رفع این سرخوردگی‌ها احترام به شخصیت و آزادی افراد و ایمان به این حقیقت است که انسان‌ها برده دولت‌ها نیستند بلکه دولت خدمتگزار آحاد جامعه است. اصلاح‌طلبان به حاکمیت اندیشه و دفاع از آزادی فردی، اجتماعی، تامین معیشت و رفاه جامعه ملتزم‌اند. باتوجه به شرایطی که ما در رابطه با آزادی اندیشه و آزادی احزاب و گروه‌های سیاسی در چهاردهه گذشته روبه‌رو بوده‌ایم و احزاب موجود چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا این جامعیت و کاملیت را برای پوشش همه اقشار اجتماعی برخوردار نیستند، ائتلاف‌های سیاسی و نهادهای اجماع‌ساز می‌توانند این نقصه را مرتفع کنند. مجموعه کسانی که به کلیت آزادی، رفاه و توسعه معتقدند که در مجموعه خانواده اصلاح‌طلبان قراردارند، در قالب این اجماع سامان پیدا کرده‌اند؛ بنابراین نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان می‌تواند این توانمندی را که در مجموعه احزاب کوچک و بزرگ اصلاح‌طلب و همچنین شخصیت‌های تاثیرگذار اصلاح‌طلب در جامعه وجود دارند را دور هم جمع کنند و جامعیت کامل‌تری در زمینه ایجاد امید در بستر اجتماعی مهیا کند، و زمینه تحقق انتخاب برتر را چنانچه شرایط آزاد و رقابتی در جامعه مهیا شود، رسالت سیاسی خود را انجام دهد.

انتقادهایی به نهاد اجماع‌ساز وارد می‌شود مانند آنکه نقش احزاب آن قدری که انتظار می‌رود، برجسته نمی‌شود و حضور اشخاص حقیقی کارکرد احزاب را تضعیف می‌کند. آیا چنین نقدی وارد است؟

همانطور که در سؤال قبلی عرض کردم احزاب ما هنوز به آن جامعیتی که بتواند کلیت خانواده اصلاح‌طلبان را مدیریت کنند دست نیافته‌اند. همین قاعده بر چهره‌های تاثیرگذاری هم در عرصه سیاسی اصلاح‌طلبان وجود داردند صادق است؛ بنابراین مجموعه این افراد وگروها می‌توانند کنشگری مثبتی را در عرصه سیاسی از خودشون بروز دهند.

در بیانیه تأسیس نهاد اجماع‌ساز آمده است که اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد، رقابتی و در شأن قانون اساسی و با نامزد اصلاح‌طلب شرکت می‌کنند. این گزاره درحالی است که هنوز برخی احزاب مانند کارگزاران از احتمال ائتلاف سخن می‌گویند(گفت‌وگوی روز گذشته آقای حسین مرعشی با خبرگزاری خبرآنلاین) آیا ممکن است مجموع اصلاح‌طلبان در شرایطی خاص به استمرار سیاست حمایت از نامزد ائتلافی راضی شوند؟

قطعا نگاه‌های متفاوتی در مجموعه اصلاح‌طلبان موجود است ولی آن چیزی که نهاد اجماع‌ساز در بیانیه تأسیس اعلام کرده، خواست اکثر اصلاح‌طلبان واقعی است که باید با کاندیدای حداکثری و در یک رقابت آزاد و انتخابات کاملا رقابتی امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین برای همراهی جامعه و از بین‌بردن دلمردگی و یأس موجود که ناکارآمدی و اشکالات ساختاری در جامعه به وجود آورده، قطعا بدون حضور یک نامزد حداکثری امکان تحرک سیاسی و آوردن مردم درصحنه انتخابات غیرممکن خواهد بود.

اخیرا نام آقای ظریف هم به عنوان فردی که می‌تواند مورد اجماع اصلاح‌طلبان باشد، مطرح می‌شود. چه قدر احتمال حضور و حمایت سراسری از او وجود دارد؟ و آیا محمدجواد ظریف توانایی مدیریت کشور در ابعاد داخلی و خارجی را دارد؟

خوشبختانه در خانواده اصلاحات چهره‌ها و شخصیت‌های کارآمد، توانمند و امتحان پس‌داده، زیاد داریم و قطعا باید فردی کاملا جامع، شجاع، توانمند و با اعلام برنامه برای خروج از بحران رفاه و معیشت مردم، حل مشکلات بین‌المللی، تعامل سازنده داخلی و بین‌المللی می‌تواند زمینه و انگیزه را در انتخابات بالا ببرد. قطعا شورای اجماع‌ساز با بررسی تمامی جوانب باید کاندیدای حداکثری از بین شخصیت‌های اصلاح‌طلب رامعرفی کرده و بستر لازم را برای ارائه برنامه جامع خروج از بحران و انتخاب کارآمدترین فرد که در زمان شروع فعالیت‌های انتخاباتی، نامزد معرفی‌شده باکابینه کارآمد و همکاران امتحان پس‌داده رامعرفی کرده و با تأکید بر برنامه و کلیت کابینه برای تحقق شعارهای داده‎شده و دوران انتخابات حداکثر توان و ظرفیت اجتماعی رابسیج کند.

پیرو پرسش قبل احتمال حمایت از علی لاریجانی چه قدر محتمل است؟

ضمن احترام به همه افراد مطرح شده. تحمل رأی‌دهندگان برای کابینه ائتلافی و انتخاب نامزد نیابتی در این دوره قطعا جوابگو نخواهد بود و باید برای بسیج افکار عمومی به سمت اصلاحات ساختاری و اعلام برنامه شجاعانه برای خروج از بحران‌های موجود، گروه‌های سیاسی چه اصلاح‌طلب وچه اصولگرا با اجماع درون‌گروهی و تابلوی هویتی جداگانه، رقابت کند. مرزبندی تفکری و برنامه‌ای شاید بتواند سردی و دلمردگی موجود در عرصه انتخابات را تا حدودی رفع کند.

در پایان نقش آقای خاتمی در راهبری اصلاح‌طلبان در این دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا او می‌تواند همان نقش تعیین‌کننده سال‌های 92، 94 و 96 را ایفا کند؟

ناکارآمدی دولت موجود و بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی‌شده مانند؛ سیل، زلزله، تحریم‌های حداکثری که بدشانسی دولت موجود بود و همچنین عدول از شعارهای داده شده در انتخابات توسط آقای روحانی و مجموعه کابینه ایشان، متاسفانه اعتماد و اطمینانی را که با سرمایه تمام و کمال اصلاح‌طلبان منجر به پیروزی دولت آقای روحانی شد را به‌صورت جدی دچار چالش کرده و چنانچه اصلاحات ساختاری قابل قبولی که بتواند امید را در بستر اجتماعی ایجاد کند و معرفی یک نامزد توانمند و حداکثری توسط اصلاح طلبان و حمایت همه جانبه شخصیت‌های شناخته شده و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب، شاید بتواند بخشی از این بحرانی که در شرایط موجود گرفتار شده‌ایم را مرتفع نموده و بخشی از رای دهندگان را تهیبج و مشارکت درعرصه انتخابات۱۴۰۰ را به مرز قابل قبول برساند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها