کد خبر: 612885
تاریخ انتشار :

فلاحت‌پیشه: بایدن درباره برجام سیاست وقت‌کشی در پیش گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب و لزوم یک‌صدایی در قبال اجرای قانون اقدام راهبردی خاطرنشان کرد: تبعیت دولت و مجلس از فرمایشات رهبری در خصوص یک‌صدایی قابل تقدیر است.

وی با انتقاد از رویکرد حزب حاکم آمریکا در خصوص برجام تصریح کرد: انتظار می‌رفت که بایدن در روز اول کاری خود فرمان احیای برجام و رفع تحریم‌های ایران را صادر کند. اما او سیاست وقت گذرانی را در پیش گرفت و این موضوع باعث شد که ایرانی‌ها حتی از بایدن بیشتر از ترامپ عصبانی باشند زیرا ترامپ موضعش مشخص بود اما عملکرد آقای بایدن و تیمش فریبکارانه بود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، مصاحبه‌های «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را یادآور شد و گفت: آقای مالی در گفت و گوهای خود می‌گفت که همه کاندیداهای حزب دموکرات اتفاق نظر دارند که در اولین روز کاری خود برجام را احیا کنند اما شاهد هستیم که آقای بایدن فشار حداکثری و تحریم‌های دوره ترامپ را برای وادار کردن ایران به پذیرش خواسته‌های جدید در پیش گرفته است.

فلاحت‌پیشه به مذاکرات مجلس و دولت برای دادن سه ماه ضرب‌الاجل به طرف‌های برجام و آژانس اشاره و تصریح کرد: به نظر می‌رسد در طول این سه ماه، ایران نباید منتظر اقدام خاصی از سوی کاخ سفید باشد زیرا بر اساس تجربه چند هفته گذشته، تیم بایدن سیاست وقت‌کشی برای اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها روی ملت ایران را در پیش گرفته تا آنها را وادار به تسلیم کنند.

آمریکا هنوز امتیاز مهمی به ایران نداده است

وی، رفع برخی محدودیت‌های دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل و پس گرفتن تقاضای اجرای مکانیسم ماشه در شورای امنیت توسط آمریکا را یادآور شد و گفت: کارهای صورت گرفته توسط دولت بایدن، کارهای قابل اعتنایی نبوده که ایرانی‌ها را قانع کند و تنها فایده توافق کنونی با آژانس هم این خواهد بود که گزارش آقای گروسی به شورای حکام منفی نخواهد بود و این موضوع امیدها برای حفظ دیپلماسی هسته‌ای را زنده نگه می‌دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دورهٔ دهم گفت: مجلس و دولت باید در توافقی که صورت می‌دهند ضرب‌الاجل خودشان را نشکنند و دولت تنها در صورت برداشته شدن گام‌های جدی از سوی آمریکا به تعهدات خود پایبند باشد.

ایران و آمریکا تنها اعضای جدی برجام هستند

فلاحت‌پیشه، همچنین نقش اروپا را در تحولات برجام مثبت ندانست و افزود: تیم مذاکره‌کننده اوباما در دوره ترامپ، همواره از اروپا انتقاد می‌کردند که نتوانستند حداقل‌های برجام را حفظ کنند و آنها مجریان خوبی برای ایجاد محدودیت برای ایران بوده‌اند اما هرگز نتوانسته‌اند از منافع ایران در برجام و در عمل به خوبی دفاع کنند.

وی با بیان اینکه برجام فقط دو طرف جدی دارد و آن ایران و آمریکا هستند، درباره بازگشت ایالات متحده به برجام بدون گرفتن تضمین‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌ها هشدار داد و گفت: بازگشت آمریکا به برجام قبل از رفع کامل تحریم‌ها خطرناک است و نباید ایران از بازگشت آمریکا به برجام استقبال کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، چین و روسیه را نیز یک طرف جدی برجام ندانست و درباره مواضع آنها گفت: واقعیت این است که چین و روسیه منافع خودشان را در نظر می‌گیرند و بعضا حتی به تنش‌زدایی‌های ایران با غرب هم حساسیت منفی نشان می‌دادند و این واقعیتی است که وجود دارد و متاسفانه در ایام تحریم هم کمک‌های اساسی به ما نکردند.

برجام باید طبق زمان‌بندی خود احیا شود

فلاحت‌پیشه درباره احتمال در پیش گرفتن سناریوی «اقدام در مقابل اقدام» از سوی ایران و آمریکا برای احیای برجام نیز گفت: سناریوی «اقدام در برابر اقدام» نوعی ضربه زدن به برجام است و به نظر من اگر قرار است برجام احیا شود باید طبق زمان‌بندی مندرج در خود متن این توافقنامه انجام شود و زمان‌بندی موازی جدیدی صورت نگیرد.

وی در عین حال تصریح کرد: اگر قرار باشد که ایران و آمریکا به صورت گام به گام به تعهداتشان برگردند، باید این کار در یک بازه زمانی محدود، حداکثر در نیمه اول فرجه سه ماهه داده شده به طرف مقابل صورت گیرد و پایان تحریم‌ها، خود را در بودجه سال آینده نشان دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به محدودیت زمانی برای بستن بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: برای بستن بودجه سال آینده زیاد وقت نداریم و باید امسال گام اساسی برداشته شود و گرنه رسیدن به توافق دشوار است زیرا آمریکا هنوز امتیازی که حتی ما به ازای توافق ایران با آژانس باشد، نداده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها