کد خبر: 613105
تاریخ انتشار :

دولت بایدن برای بازگشت به برجام حسن نیت نشان دهد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کلسی داونپورت روز یکشنبه درواکنش به خبر نپذیرفتن ایران برای گفت و گو با آمریکا پیش از لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: تاخیر در گفت‌وگو خطر فروپاشی توافق هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

وی افزود: آمریکا و ایران باید در هفته‌های پیش رو، خویشتنداری نشان دهند تا فرصت دیپلماسی را حفظ کنند. دولت بایدن باید اقدامات خیرخواهانه همچون معافیت فعالیت‌های همکاری هسته‌ای را مورد توجه قرار دهد.

مدیر سیاست‌گذاری انجمن خلع سلاح آمریکا ادامه داد: این اقدام برجام را در ریل خود نگه می‌دارد، منافع انرژی هسته‌ای غیرنظامی را برای ایران فراهم می‌کند، به تسهیل بازگشت آتی به اجرای کامل کمک می‌کند، برای منافع منع گسترش سلاح اتمی آمریکا مفید است و یک علامت از حسن نیت آمریکا برای بازگشت به توافق ارسال می‌کند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

وی تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستان‌ها، پنج سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام!

وی اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان گونه که متناسب با رفع تحریم ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به رایزنی های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها