کد خبر: 613893
تاریخ انتشار :

هژمونی صفر در منطقه‌ صفر/ روزهای حساس منطقه، فاز جدید جنگ ایران و عربستان/ ناتو عربی علیه ایران شکل می‌گیرد؟

هژمونی صفر در منطقه‌ صفر/ روزهای حساس منطقه، فاز جدید جنگ ایران و عربستان/ ناتو عربی علیه ایران شکل می‌گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، پایگاه خبری میدل ایست آی، در تحلیلی به آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه و روابط موجود بین کشورهای منطقه و به خصوص ایران و عربستان پرداخته است. نویسنده تاکید دارد که روابط ایران و عربستان از بعد ورود جو بایدن به کاخ سفید بدتر شده و دو طرف به خصوص در زمین یمن با یکدیگر چالش بیشتری داشته اند.

نویسنده میدل ایست آی تاکید دارد که این جنجال و درگیری روز به روز بیشتر می‌شود و علت آن هم دوری منطقه از چارچوب سنتی خود است. اما این چارچوب سنتی چیست؟

ابر سیاه آمریکا بالای سر خاورمیانه، مروری بر یک تاریخ

در حقیقت، طبق ادعای نویسنده، از بعد جنگ جهانی دوم آمریکا سعی کرد در منطقه خاورمیانه نفوذ بیشتری داشته باشد. همزمان، با آغاز جنگ سرد و تقابل و رقابت سیاسی و نظامی دو جبهه غرب و شرق، نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا هم در منطقه بیشتر شد تا جایی که ایران پهلوی را ژاندارم منطقه کرد و زعامت اقتصادی کشورهای عربی را هم بر عهده گرفت.

با انقلاب اسلامی ایران و آغاز تنش بین دو طرف (ایران و آمریکا) ایالات متحده نفوذ خود را در کشورهای دیگر منطقه بیشتر کرد و به خصوص عربستان و امارات به شدت به آمریکا وابسته شده و هزینه زیادی برای تامین تسلیحاتی خود و همکاری با ایالات متحده کردند.

4 سیاستی که متحدین آمریکا باید دنبال کنند

نویسنده میدل ایست آی مدعی است منطقه (متحدان آمریکا) برای بازگشت به ثبات باید چند سیاست را پیش بگیرد که محوریت همه همین مورد بالا یعنی "حضورآمریکا در منطقه" است. تحلیل گر میدل ایست آی معتقد است برای اینکه عربستان و متحدانش در منطقه زنده بمانند باید چند سیاست دنبال شود:

الف. آمریکا همچنان حضور نظامی و استراتژیک خود را در منطقه حفظ کند. چرا که اصولا منطقه خلیج فارس (کشورهای عربی) از ابتدا بر اساس حضور نظامی آمریکا نظم یافته اند و حالا با کمتر شدن حضور نظامی آمریکا این نظم تبدیل به آشفتگی شده است.

ب. سیاست "مواجهه با شرق" دنبال شود. آمریکا و متحدانش باید در مقابل شرق یعنی روسیه و چین بایستند چرا که نفوذ این دو کشور در منطقه هر روز بیشتر می‌‎شود.

ج. طرح ناتو عربی به ریاست رژیم صهیونیستی هرچه سریعتر شکل بگیرد. این طرح باعث می‌شود حتی در صورت عدم فعالیت نیروهای نظامی آمریکا، متحدانش قدرت نظامی یافته و همانطور که بنی گانتس (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) گفته یک "نظم امنیتی" پیدا کنند.

د. کشورهای منطقه (متحدان آمریکا) باید برخی اصول را در روابط فی مابین رعایت کنند. احترام متقابل، حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی کشورهای خود و کنار گذاشتن فرقه گرایی و عدم حمایت از مسلح شدن شبه نظامیان غیرقانونی در کشورهای خود از جمله مهم ترین این اصول هستند.

نویسنده همچنین مدعی است پایان اختلاف رژیم صهیونیستی و فلسطین و کاهش حداکثری تنش می‌تواند در جلب نظر متحدان عرب آمریکا به رژیم صهیونیستی کمک کند و اتحاد بین آنها را قوی تر نماید.

سیاست هژمونی صفر

در واقع نویسنده مقاله میدل ایست آی مدعی است برای قدرت گرفتن مجدد متحدان آمریکا باید سیاست "هژمونی صفر" توسط کشورهای منطقه (که متحد آمریکا هستند) دنبال شود و این کشورها باید به جای اعمال نفوذ بر یکدیگر، هر چه سریعتر به تمامه زیر چتر سنتی آمریکا بروند.

در واقع، تحلیلگر میدل ایست آی سعی دارد راهکاری را به متحدان آمریکا بدهد تا از طریق آن، مانعِ نابودی ائتلاف عربی - صهیونیستی شده و همچنان در منطقه بمانند.

(مقالات پایگاه‌های خبری خارجی صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه شده و به معنی تایید محتوای آن توسط خبر فوری و نامه نیوز نیست)

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها