کد خبر: 614075
تاریخ انتشار :

دبیر کل ناتو: اختلافات با ترکیه را باید درون ناتو حل کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی‌رغم تنش‌های اخیر بین ترکیه و برخی کشورهای اروپایی بر سر فعالیت‌های دریایی در شرق مدیترانه، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌ (ناتو)، آنکارا را متحدی بسیار مهم برای این سازمان معرفی کرد.

استولتنبرگ طی سخنرانی در همایش آنلاین دانشگاه استنفورد، گفت: «به نظر من، باید درک کنیم که ترکیه یک متحد بسیار مهم است. زیرا شما فقط با نگاه کردن به نقشه هم می‌توانید بفهمید که ترکیه بسیار اهمیت دارد».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، وی با تاکید چندباره بر اهمیتی که ترکیه برای ناتو دارد، به مجاورت جغرافیایی این کشور به سوریه و عراق، مشارکت در نبرد علیه گروه تروریستی داعش و همچنین وجود پایگاه‌های و فرودگاه‌های نظامی بین‌المللی در ترکیه اشاره کرد.

این اظهارات دبیر کل ناتو بعد از آن مطرح شده که بعضی از کشورهای عضو ناتو مانند یونان، خواستار اخراج ترکیه از این سازمان نظامی به بهانه فعالیت‌های دریایی در شرق مدیترانه و روابط نزدیک آنکارا با مسکو شده‌اند.

بر اساس این گزارش، استولتنبرگ با بیان اینکه اولین بار نیست که اعضای ناتو با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند، تصریح کرد: ‌«اما وقتی که اختلاف نظر و ناسازگاری‌هایی پیش می‌آید، حداقل باید ناتو بستر مطرح کردن این اختلافات و حل آنها باشد».

به نوشته دیلی صاباح، وی در ادامه افزود که وضعیت اخیر در شرق مدیترانه، بحران مهاجران و همچنین تصمیم ترکیه برای خرید سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه، نمونه‌هایی از مسائل مورد نگرانی اعضای ناتو در قبال آنکارا هستند.

دبیر کل ناتو در پایان صحبت‌هایش گفت: «قبول دارم که چالش‌هایی وجود دارد، اما به‌نظرم بهترین کار این است که به عنوان متحدان ناتو، آنها را درون ناتو و به روشی صریح برطرف کنیم و ناتو را به عنوان بستری برای تلاش جهت یافتن راه‌هایی برای کاهش تنش و برداشتن گام‌های مثبت در جهت درست بدانیم».

پیش از این،‌ «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه ضمن رد ادعاهای آمریکا و ناتو مبنی بر تهدیدآمیز بودن این سامانه برای آنها، تصریح کرد: «ما این سامانه را مستقل از شبکه پدافندی ناتو به کار می‌گیریم».

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها