کد خبر: 614178
تاریخ انتشار :

تحلیل نیویورک‌تایمز از آینده «برجام»

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از نیویورک تایمز، ایالات متحده سه‌هفته پیش با نشان دادن حسن نیت و فشار دیپلماتیک پیشنهاد کرد که به مذاکرات هسته‌ای با ایران بپیوندد اما ایران بدون دریافت مشوق‌های مالی حاضر به ملاقات نشد؛ پس از آن جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: توپ در زمین آنها است.

تلاش‌های جدیدی در میان قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شکل گرفته است؛ توافقی که ایالات متحده سه سال پس از مذاکره بر سر آن از آن خارج شد و ایران را به نقض پیوسته مفاد توافق متهم کرد. دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته اند دعوت مشترک اروپا و آمریکا را برای شروع مذاکرات غیر رسمی در ۱۸ فوریه بپذیرد.

مقامات چین و روسیه نیز در روزهای اخیر با رویکرد دلسوزانه‌تری از تهران خواسته‌اند که به مذاکرات برگردد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درباره دیپلماسی صحبت کرد.

جوزپ بورل ، مقام عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، در ۲۳فوریه در یک مجمع شورای آتلانتیک گفت: "ما باید از این فرصت استفاده کنیم."
پنجره ۹۰روزه که بعد از توافق رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ،با ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با مذاکره به دست آمد.در اواخر ماه مه بسته می شود.
رهبران ایران تأکید کرده اند که تا زمانی که رئیس جمهور بایدن لغو تحریم های سختی را که دولت ترامپ هنگام خروج از توافق اعمال کرد ، به میز مذاکرات هسته ای برنخواهند گشت.

آقای روحانی روز چهارشنبه در جریان جلسه کابینه در تهران گفت: "آمریکا در شکستن توافق اولین طرف بود و باید اولین کسی باشد که به آن توافق بازمی‌گردد."به نظر می رسد بین متحدان آمریکا در اروپا و منتقدان کنگره بر سر گسترش توافق هسته ای برای محدود کردن برنامه موشک های بالستیک ایران و پشتیبانی آن از شبه نظامیان نیابتی در سراسر خاورمیانه ، درگیری است.

اگرچه بسیاری از مقامات ارشد دولت باراک اوباما ، رئیس جمهور ، در مورد توافق هسته ای مذاکره کرده بودند و هنوز هم از آن حمایت می کنند ، آنها همچنین می گویند که مایل به مصالحه و دادن امتیاز بیشتر نیستند.
نماینده کالیفرنیا گفت:"آیا می توانید به ما اطمینان دهید که فقط برای گرفتن جلسه امتیازاتی نخواهیم داد؟آیا انتظار داریم قبل از اینکه تحریم را کاهش دهیم ایرانی ها به طور قابل اطمینان مطابقت کامل با برجام داشته باشند. یا در مسیر مذاکره به سمت انطباق کامل حرکت کند؟ "

سناتور باب منندز ، سناتور دموکرات نیوجرسی گفت: تنها بازگشت به برجام کافی نیست بلکه باید با ایران در بسیاری از جبهه های دیگر - در موضوع موشک های بالستیک ، در بی ثبات سازی منطقه ، در حمایت مداوم از تروریسم گفت‌وگو کرد‌.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها