کد خبر: 614411
تاریخ انتشار :

طرح ائتلاف ۱۷ کشور؛ رهایی ایران از تحریم‌ آمریکا/ ایران به دامن چین و روسیه می‌افتد؟/ جنگ بزرگ؟ شاید به زودی

طرح ائتلاف ۱۷ کشور؛ رهایی ایران از تحریم‌ آمریکا/ ایران به دامن چین و روسیه می‌افتد؟/ جنگ بزرگ؟ شاید به زودی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری رویترز به تازگی مدعی شده که به محتوای نامه‌ای دست یافته که می‌گوید ایران، چین، روسیه و چند کشور دیگر از جمله سوریه و ونزوئلا در تلاشند تا یک ائتلاف بین المللی ضد تحریم‌های یکجانبه تشکیل دهند.

کلیک کنید:خبر خوش: یارانه معیشتی جدید داده می شود+برای دریافت کلیک کنید

این ائتلاف می‌گوید اساسنامه سازمان ملل مورد هجمه بی‌سابقه یکجانبه‌گرایی و تحریم قرار گرفته و این تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.

اعضاء این ائتلاف احتمالی و کسانی که نامه مربوطه را امضا کرده اند، این کشوها هستند: ایران، چین، کره شمالی، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، فلسطین، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سوریه و ونزوئلا که بنیان‌گذاران این گروه هستند.

دو سمت یک اتفاق، تشکیل دیوار آهنین یا بهشت مخالفان آمریکا؟

این نامه اگر درست باشد بدون شک تحول عجیبی در ارتباطات بین المللی ایجاد خواهد کرد. همین امسال بود که ایران نشان داد ارتباط دوگانه و حتی مبادله‌ی کالا به کالای دو کشور در شرایط تحریم همه جانبه می‌تواند راهگشا باشد. ایران با ارسال کشتی‌های خود به کارائیب و ارتباط با ونزوئلا این مدعا را اثبات کرد و نشان داد ائتلاف دو کشور تحریم شده می‌تواند هر دو کشور را تا حدی نجات دهد.

حالا سایر کشورها که اکثرا "دیگری" غرب و آمریکا بوده و مورد تحریم ایالات متحده و غرب قرارگرفته اند به این طرح علاقه مند شده اند. روسیه نیز به عنوان قدرت سیاسی و نظامی شرق از این طرح (یعنی ائتلاف کشورهای تحریم شده توسط آمریکا و رفع نیازهای اقتصادی هم) استقبال می‌کند.

نباید فراموش کرد که روسیه مدت‌ها است مورد تحریم اروپا قرار گرفته و در شرایط سخت قرار دارد. از این جهت، بسیاری معتقدند برای روسیه نیز فرصت مناسبی است تا از طریق ارتباط کشورهای جبهه مخالف غرب نیازهای خود را بر طرف سازد. روسیه همچنین می‌تواند از طریق این ائتلاف، به نوعی برتری استراتژیک در مواجهه با آمریکا و غرب دست یابد.

کلیک کنید:سنگ قبر علی انصاریان نصب شد/ گریه جگر سوز مادر علی+ فیلم دیده نشده

با وجود این، مخالفان معتقدند که ایجاد چنین ائتلافی بیشتر ما را یاد "دیوار آهنین" شوروی می‌اندازد. دلیل این امر این است که این ائتلاف باعث ایزوله شدن کشورها، کمبود منابع و به خصوص گرایششان به اقتصاد دولتی غیرآزاد (به علت کمبود منابع و دسترسی به بازارهای جهانی) می‌شود و کشورها را در شرایط شبه کمونیستی قرار می‌دهد.

گروهی دیگر البته می‌توانند به این عقیده گرایش پیدا کنند که چین می‌تواند این کمبود منابع را جبران کند و کمبود منابع کشورها را جبران نماید اما نباید فراموش کرد که حتی در صورت وقوع چنین فرضی، بعید است اژدهای سرخ آسیا بتواند خلاء دسترسی به بازار آزاد (بازار اروپا و آمریکا) را جبران کند.

وقوع جنگ سرد دوم چقدر ممکن است؟

با وجود همه اینها یک چیز مشخص است. این ائتلاف در صورت تحقق می‌تواند زمینه ساز دوقطبی شدن مجدد دنیا و حتی شاید جنگ سرد جدید شود. نباید فراموش کرد که دقیقا بعد جنگ جهانی دوم بود که پرده آهنین و پرده خیزران جهان را به دو قطب غرب و شرق تقسیم کرد. در آن زمان، کشورهای عضو دو قطب از طریق پیمان‌های مختلف اقتصاد خود را به یکدیگر گره زدند و توانستند تا سالهای پیاپی علیه جبهه دیگر فعالیت کنند.

کلیک کنید:محدودیت تردد شبانه نوروزی اعلام شد +جزئیات مهم را بدانید

از این رو، ائتلاف ضد تحریم توسط کشورهای فوق الذکر همان اتفاقی است که آمریکا به شدت از آن وحشت دارد و نگران است با به قدرت رسیدن یک شبه ترامپ در سال‌های آتی در خود آمریکا، دنیا به سمت و سوی جنگ یا برافروخته شدن یک آتش بزرگ کشیده شود.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها