کد خبر: 614546
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

جمشید عدالتیان: دولت همه چیز را رها کرده و هیچ کاری برای معیشت مردم نمی‌کند/ بسیاری از مردم قدرت خرید مرغ و گوشت ندارند/ دولت از شرایط کنونی ناراضی هم نیست/ تا وقتی درگیر مرغ هستیم، هیچگاه به توسعه نمی‌رسیم

جمشید عدالتیان: دولت همه چیز را رها کرده و هیچ کاری برای معیشت مردم نمی‌کند/ بسیاری از مردم قدرت خرید مرغ و گوشت ندارند/ دولت از شرایط کنونی ناراضی هم نیست/ تا وقتی درگیر مرغ هستیم، هیچگاه به توسعه نمی‌رسیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: فشار اقتصادی به قدری بر مردم فشار وارد کرده است که بخش مهمی از مردم دیگر توان قدرت مرغ را هم ندارند و سفره‌شان به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها خالی‌تر از گذشته می‌شود و در این بین دولت هم هیچ اقدامی برای دست‌ِکم رفع نسبی مشکلات اقتصادی مردم نمی‌کند و گویا همه‌چیز را رها کرده است.

چمشید عدالتیان درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مشکل ارزاق عمومی و گرانی‌ها همیشه وجود داشته است و شاید بتوان گفت 36سال است که درگیر آن هستیم و تا امروز هم ادامه دارد و هرساله می‌بینیم که شب عید قیمت مرغ، گوشت، میوه و آجیل گران می‌شود و وقتی می‌گوییم چرا گران شده است، هر کسی یک چیزی می‌گوید؛ عده‌ای ادعا می‌کنند که تقصیر واسطه‌هاست، عده‌ای می‌گویند مواد اولیه وارد نمی‌شود و برخی هم همه تقصیر را بر گردن دولت می‌اندازند. اما به نظر من مشکل فرای این حرف‌هاست. نظام اقتصادی ما بیمار است و مشکلات عدیده دارد که مسئولان هم هیچ‌وقت اراده‌ای برای اصلاح‌ آن ندارند؛ در صورتی که در بسیاری از کشورها مشکلات ریشه‌ای اقتصادشان حل شده و پول ملی‌شان با ارزش شده است».

او ادامه داد: «به نظر می‌رسد به دلیل آنکه سال آینده دلار 4200تومانی کلا از سیستم اقتصادی خارج می‌شود و همه کالاهای اساسی باید با قیمت واقعی دلار خریداری شود اکنون هم تأثیر آن بر قیمت‌های کالاهای اساسی دیده می‌شود. از سوی دیگر می‌بینیم که گفته شده است حقوق کارگران نزدیک به 40درصد افزایش خواهد داشت؛ در صورتی که اگر همین میزان گرانی‌ها را معیار گرانی‌های سال آینده تصور کنیم، باید بگوییم که کارگران نه تنها حقوقشان بیشتر نشده بلکه فقیرتر هم شده‌اند».

او درباره علت افزایش گرانی‌ها اظهار کرد: «ساختارهای غلط باعث گرانی‌های مستمر می‌شود و تا ساختارهای اقتصادی اصلاح‌ نشود، سفره مردم پر نخواهد شد. دولت هم در هیچ کاری برای معیشت مردم نمی‌کند و همه‌چیز را رها کرده است و وقتی قیمت مرغ بالا می‌رود، به صورت نمایشی تعدادی مرغ یخ‌زده در بازار عرضه می‌کند تا نشان دهد که قیمت را می‌شکند در صورتی که همه اینها نمایش است و بیشتر با این کارها مردم را تحقیر می‌کند».

این اقتصاددان درباره رویکرد دولت نسبت به مقوله معیشت مردم بیان کرد: «در دولت اول آقای روحانی تورم کنترل شد و دیدیم که می‌شود از گرانی جلوگیری کرد اما دولت هم همه چیز را رها کرد و دیگر برایش معیشت مردم اهمیتی ندارد».

عدالتیان درخصوص میزان قدرت خرید مردم تصریح کرد: «اکنون بسیاری از مطلقا قدرت خرید مرغ و گوشت را ندارند و فقط تماشاگر بالارفتن قیمت‌ها هستند و دیگر برایشان مهم نیست که گرانی‌ها تا کجا پیش می‌رود زیرا نمی‌توانند بخرند. دولت هم از این شرایط بدش نمی‌آید زیرا نصف مردم ایران که قدرت خرید ندارند و آن نصف دیگر هم بدون هیچ اعتراضی به هر حال دستشان به دهانشان می‌رسد و هرچه قدر قیمت بالا برود، می‌پردازند. من برای مسئولان متأسفم که دست به اصلاح عمیق اقتصادی نمی‌زنند. حتی کشورهایی مانند ترکیه، ویتنام و بنگلادش هم اقتصاد خود را اصلاح کردند اما ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم. تردید نکنید تا وقتی درگیر مرغ هستیم، هیچگاه به توسعه نمی‌رسیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها